PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Kolor ma znaczenie. Historia New Hollanda, cz.2

Kolor ma znaczenie. Historia New Hollanda, cz.2
Fiat serii 90 podczas protestów holenderskich rolników w 1989 roku. Duże traktory z lat 80. otrzymały klimatyzację, amortyzowane kabiny i poziom hałasu we wnętrzu mniejszy niż 80 dBA, fot. Anefo

W rolnictwie najszybszy i najładniejszy nie znaczy najlepszy. Ale co jeśli we wszystko wpląta się marketing? Firmy rolnicze wyszły z założenia, że stosowanie tego samego koloru dla wszystkich maszyn koncernu pomoże w przywiązaniu klienta do marki. W latach 60. pomarańczowa barwa oznaczała sprzęt Fiata, ale wkrótce miało się to zmienić.



Na przełomie lat 60. i 70. jeszcze pomarańczowe ciągniki Fiata szły jak ciepłe bułeczki. Wprowadzona w 1968 roku seria 1000 (dostępna również jako OM) cieszyła się ogromnym powodzeniem na całym kontynencie. Ciągniki oparte wizualnie na traktorach serii Diamante stały się podwaliną do sukcesu późniejszych traktorów serii 80.  Przy okazji firma się rozrastała i szukała nowych rynków zbytu. W latach 70. Fiat nabył 20 proc. udziałów w firmie Laverda SpA produkującej kombajny.

Burgund to nowy pomarańczowy

W 1975 roku Fiat zaprezentował całkowicie nową serię ciągników 80, które opracowano wspólnie ze studiem stylistycznym Pininfarina. Nowe maszyny stały się najpopularniejszym sprzętem rolniczym w Europie. Rok wcześniej zarząd całego koncernu postanowił zmienić nazwę działu rolniczego na FiatAgri. Od tego momentu ciągniki Fiata zmieniły kolor na burgundowy, taki sam kolor otrzymały także kombajny Laverdy.

FiatAgri liderem

W 1976 roku produkcja ciągników osiągnęła 86 tys. sztuk rocznie, ze czego ok. 50 tys. zostało wysłane na eksport. W 1981 roku Laverda należała już w 100 proc. do Fiata i produkowała tylko na potrzeby FiatAgri.  Zaś od 1977 roku do włoskiego koncernu należała także amerykańska firma Hesston, producent maszyn rolniczych oraz włoski wytwórca traktorów specjalistycznych Agrifull. Na początku lat 80. FiatAgri nawiązał współpracę z kanadyjską firmą  Versatile w sprawie produkcji ciągników wysokiej mocy.

W tym samym czasie Włosi zaczęli współpracę z amerykańską firmą Allis-Chalmers by pod marką Fiat-Allis oferować maszyny budowlane. Na początku lat 90. pod nazwą Fiat-Hitachi dystrybuowano kolejną serię maszyn budowlanych, tym razem produkowanych we współpracy z japońską firmą.

Traktor z klimą

Lata 80. i 90. to najlepszy okres dla włoskiej marki. Najpierw w 1982 roku wprowadzono na rynek serię ciągników 66 o mocach od 45 do 80 KM. Niewielkie traktory reklamowane jako ciągniki do użytku codziennego stały się bardzo popularne na zachodzie i po kilku zmianach były produkowane pod markami FiatAgri, Ford i New Holland aż do 2003 roku.

W latach 60. pomarańczowe ciągniki Fiata stały się jednym z liderów rynku małych traktorów dla indywidualnego odbiorcy.Fot. Dutch Heath Company
W latach 60. pomarańczowe ciągniki Fiata stały się jednym z liderów rynku małych traktorów dla indywidualnego odbiorcy.Fot. Dutch Heath Company

Dwa lata później FiatAgri uzupełnił ofertę o większe ciągniki serii 90, które zrewolucjonizowały ten segment rynku. Nowe maszyny wyposażono w amortyzowane kabiny, klimatyzację, a poziom hałasu we wnętrzu obniżono do 80 dBA. W tym samym czasie firma nadal inwestowała w nowe dziedziny rolnictwa. Po całkowitym przejęciu Lavardy włoski producent kupił w 1984 roku francuskiego producenta kombajnów do zbioru winogron marki Braud. 

Traktor osobowy

Na początku lat 90. w katalogach firmy pojawiły się ciągniki serii Winner o kodach F100, F120 czy F130. Ich design wyprzedzał konkurencję i szczerze mówiąc jest świeży do dziś. Producent chwalił się, że przy projektowaniu ciągników brano garściami z doświadczeń uzyskanych przy samochodach osobowych, dostawczych czy ciężarowych.

Opłaciło się, bo efekt był znakomity. Znów udało się obniżyć hałas – tym razem o kolejne 5 dBA, a komfort w kabinie nie odbiegał od niektórych aut osobowych i dostawczych.

FiatAgri + Ford = New Holland

W 1993 roku wprowadzono do produkcji ciągniki serii G, które były efektem przejęcia przez Włochów rolniczego działu Forda. Od tego momentu burgund przeszedł do lamusa, a podstawowym kolorem marki stał się niebieski. Traktory nadal sprzedawano pod marką FiatAgri, ale w portfolio firmy znalazły się także ciągniki New Holland i Ford.

 Rok 1952 na kombajnach New Holland był hołdem złożonym firmie Claeys, która w tym czasie zaprezentowała pierwszy samojezdny kombajn zbożowy, fot. New Holland
Rok 1952 na kombajnach New Holland był hołdem złożonym firmie Claeys, która w tym czasie zaprezentowała pierwszy samojezdny kombajn zbożowy, fot. New Holland

New Holland z Ameryki, nie z Holandii

W tym momencie dochodzimy do historii firmy New Holland, która może nie jest tak barwna jak Fiata, ale sięga podobnego okresu w historii mechanizacji. Zakład powstał w 1895 roku w miejscowości New Holland w Pensylwanii i produkował różnego rodzaju produkty oraz maszyny rolnicze.

Sieczkarnia FiatAgri produkcji firmy Hesston spotkana w jednym z polskich gospodarstw, fot.K.Pawłowski
Sieczkarnia FiatAgri produkcji firmy Hesston spotkana w jednym z polskich gospodarstw, fot.K.Pawłowski

W 1947 roku New Holland połączył się z firmą Sperry, a w 1964 roku stał się właścicielem belgijskiej firmy Claeys, znanej z produkcji żółtych kombajnów zbożowych. Dzięki nowym technologiom w 1975 roku Sperry New Holland wprowadził do sprzedaży nowy dwuwirnikowy kombajn zbożowy, pierwszy tego typu na świecie. Mimo pewnych sukcesów nie udało się zostać niezależnym producentem i w 1986 roku spółkę wykupił Ford.

 Ciąg dalszy w trzeciej części.

Pierwsza część artykułu



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (2)

  • o 2021-11-22 08:31:27
    Kolejny fajny opis marki 👍 Ja osobiście będę w przyszłości polował na model 180-90DT, czyli chyba legendę Fiata i ten silnik tam montowany...😂
  • Radek 2021-11-21 10:01:09
    Bardzo przyjemnie się czyta takie artykuły o producentach byłych i obecnych👍

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 52.90.49.108
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.