W tym wypadku koło kierownicy zostało zastąpione poręcznym dżojstikiem, który został ulokowany na lewym podłokietniku fotelu operatora. Rozwiązanie to początkowo pojawiło się kombajnach marki Fendt, jednak po niedługim czasie do swojej oferty dołączył je również Massey Ferguson.

Jeszcze lepsza widoczność

IdealDrive to rozwiązanie technologiczne umożliwiające zlikwidowanie koła kierownicy podyktowane było przede wszystkim poprawą widoczności na heder oraz na kanał wciągający masy żniwnej.

Dzięki IdealDrive widoczność na heder oraz na kanał wciągający masy żniwnej jest dużo lepszy, aniżeli w standardowym kombajnie wyposażonym w koło kierownice fot. mat. prasowe
Dzięki IdealDrive widoczność na heder oraz na kanał wciągający masy żniwnej jest dużo lepszy, aniżeli w standardowym kombajnie wyposażonym w koło kierownice fot. mat. prasowe

Pozycja siedząca kombajnisty jest dużo bardziej rozluźniona, przez co nawet wielogodzinna praca nie jest męcząca.

Funkcje nadawania kierunku jazdy przejął w tej sytuacji dżojstik zainstalowany po lewej stronie operatora. Reagowanie drążka jest proporcjonalne do prędkości jazdy i jak dodaje producent jest w pełni intuicyjne.

Taką maszyną mieliśmy okazję pojeździć latem 2020 r.

 

Dżojstik został wyposażony w kilka funkcji, które zostały przeniesione tam z kolumny kierowniczej – mowa tu o przełączniku świateł drogowych i mijania, klaksonie oraz systemie prowadzenia. Dodatkowo cały podłokietnik może zostać odchylony do tyłu, co ułatwia wsiadanie.

Rozwiązanie IdealDrive dostępne jest dzisiaj zarówno w kombajnach Fendt Ideal, jak również w bliźniaczej konstrukcji Massey Ferguson Ideal fot. mat. prasowe
Rozwiązanie IdealDrive dostępne jest dzisiaj zarówno w kombajnach Fendt Ideal, jak również w bliźniaczej konstrukcji Massey Ferguson Ideal fot. mat. prasowe

Warto zaznaczyć, że zarówno w przypadku Fendta, jak i Massey Fergusona, rozwiązanie eliminujące koło kierownicy jest możliwe do zamówienia tylko przy wyborze maszyny z napędem gąsienicowym.