Na początku chciałbym Wam serdecznie podziękować za mnóstwo pozytywnych komentarzy: podziękowań za realizację filmu, słów uznania dla Pana Józefa Dębskiego i naszej redakcji, za merytoryczną dyskusję i konkretne, choć często trudne pytania.
Zainteresowanie tematem okazało się ogromne. Do tej pory filmy obejrzało w sumie prawie pół miliona osób! Otrzymaliśmy ponad 1000 pytań i komentarzy.
To wszystko skłoniło nas do nagrania kolejnej serii odcinków. Tym razem jednak – tak jak obiecaliśmy – pytania do Pana Józefa są Wasze. Wybraliśmy naszym zdaniem najciekawsze i najczęściej powtarzające się pytania spośród napisanych przez Was w komentarzach pod filmami publikowanymi na portalu Farmer.pl i naszym kanale w serwisie YouTube. Nie było to łatwe, bo tak jak wspomniałem pytań było mnóstwo, w większości bardzo interesujące i konkretne.
O czym zatem będą kolejne odcinki? Dowiecie się z nich m.in. o zawiłych losach transformacji Fabryki Maszyn Żwniwnych w Płocku, jej sprzedaży i przejęciu przez New Hollanda i czy to prawda, że pierwszy egzemplarz Bizona, który stał w fabryce, został zezłomowany przez nowego właściciela?
Inne kwestie które poruszymy to m.in.: dlaczego zaprzestano produkcji Rekorda i skąd pomysł na niebieski kolor tych maszyn? Co miało być następcą Rekorda i dlaczego pomysł dość szybko upadł? Jakie były wersje eksportowe kombajnów? Skąd się wziął pomysł na Bizona Sampo?
Poruszamy też bardziej szczegółowo kulisty powstania i najciekawsze wątki dotyczące kombajnów Zagon, BS, Z055 America, Dynamic. Pytamy też o mało znany epizod w historii fabryki - produkcję elektrycznych wózków golfowych.
Pa Józef Dębski ustosunkuje się również do wielokrotnie poruszanych w komentarzach wątków o podobieństwach kombajnów z płockiej fabryki do konkurencji z Zachodu, np. Bizona Super do Claysona M133 i Giganta do Deutz-Fahra M1600. Czy rzeczywiście nasze Bizony były ich kopiami?
Jakie były oferowane hedery, jak wyglądało wyposażenie w kabiny, dlaczego w Bizonach Super nie mógł być wydłużony przenośnik pochyły aby polepszyć widoczność na heder i dlaczego miały słabe hamulce?
Na te i wiele innych wątków szukamy odpowiedzi w kolejnych odcinkach filmu o kombajnach Bizon.
Na koniec prośba do Was o pomoc w realizacji kolejnych odcinków filmu. Chcielibyśmy go wzbogacić zdjęciami Waszych Bizonów. Jeśli macie zdjęcia lub możliwość ich wykonania u siebie lub u znajomych, będziemy wdzięczni za przesłanie takich do redakcji. Każde wykorzystane przez nas w filmie zdjęcie opatrzymy nazwiskiem jego autora. Potrzebujemy zdjęć wszystkich modeli, ale szczególnie zależy nam na fotografiach maszyn rzadziej spotykanych np. Gigant, BS, Dynamic, Sampo, Zagon, America itp. Mogą to być również wersje specjalne, wykonane przeróbki, ulepszenia… Mogą być też krótkie opisy.
Zdjęcia przesyłajcie na adres mailowy: karol.holownia@farmer.pl z tytułem maila: BIZON. Wysyłajcie je jak najszybciej.
Kolejne odcinki o Bizonie już za kilka tygodni! Przesyłajcie zdjęcia i zaglądajcie na nasz portal!
Pozdrawiam wszystkich sympatyków kombajnów Bizon i portalu Farmer.pl.
Karol Hołownia
Komentarze