PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Kombajn z hederem na drodze – może to zalegalizować?

Kombajn z hederem na drodze – może to zalegalizować? Wąskie drogi, niezadbane pobocza - to spory problem dla poruszania się dużymi maszynami rolniczymi

Kombajn zbożowy, czy inna maszyna rolnicza – przepisy mówią wyraźnie, że szerokość w ruchu drogowym nie może przekraczać 3 m. Codzienność – przede wszystkim w żniwa – pokazuje jednak, że wielu rolników porusza się maszynami z zaczepionymi z przodu hederami, bo często po prostu inaczej się nie da.



Przepisy ruchu drogowego mówią, że dopuszczalne jest uczestniczenie w ruchu pojazdu wolnobieżnego, ciągnika rolniczego z maszyną zawieszaną i przyczepy specjalnej o szerokości nieprzekraczającej 3 m (§ 45 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2016 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia).

Realia są jednak często inne, szczególnie w przypadku gospodarstw rodzinnych i dużego rozdrobnienia działek rolnych…, a więc tak naprawdę w większości rejonów kraju. Bo co zrobić jeśli jednego dnia jest do uprzątnięcia zboże np. na 10 działkach o powierzchniach 0,3-2 ha i trzeba do nich dojechać różnymi drogami? Ile cennego czasu i zaangażowania wymagałby montaż i demontaż przyrządu żniwnego? Do tego potrzebne jest też miejsce, a z tym przy niewielkich działkach i wąskich drogach też bywa różnie.

Rozmawiamy często o takich problemach z rolnikami. A ostatnio zadzwonił do nas Grzegorz Skurski, rolnik z woj. świętokrzyskiego i członek fundacji „Piątka Rolnika”, który mówi wyraźnie, że aktualne przepisy są absurdalne i powinny zostać zmienione. To jeden z celów fundacji.

- Chodzi nam przede wszystkim o to, żeby dostosować prawo również do mniejszych gospodarstw. W tej chwili przepisy są zrobione pod duże gospodarstwa i przedsiębiorstwa rolne, a nie gospodarstwa rodzinne. Przepis jest absurdalny. Nie wiem czy w ogóle przy jego wdrażaniu miały udział jakieś organizacje rolnicze np. Izby – mówi Skurski.

Z rozmów z rolnikami wynika, iż policja na ogół „przymyka oko” na kombajny poruszające się z hederami przekraczającymi przepisowe 3 m szerokości oczywiście jeśli maszyna totalnie nie blokuje ruchu, a operator porusza się nią z dużą dozą rozsądku i przynajmniej na oko widać że jest technicznie sprawna.

- Problem zaczyna się na ogół wtedy, kiedy ktoś wjeżdża w maszynę, zahacza o nią itd. nawet jeśli nie jest to bezpośrednia wina kombajnisty – mówi Grzegorz Skurski.

Warto wiedzieć, że również firma ubezpieczeniowa może zakwestionować zasadność wypłaty odszkodowania w razie wypadku, gdyż kombajn nie spełniał warunków pozwalających na poruszanie się po drodze publicznej. Wówczas wszelkie konsekwencje zdarzenia mogą spaść na kierującego maszyną, nawet jeśli poruszał się stosując do wszelkich zasad ruchu drogowego (oczywiście oprócz ponadgabarytowych wymiarów kombajnu).

Skurski uważa, że przepisy powinny dopuszczać poruszanie się kombajnów z zaczepionymi do określonej szerokości np. 5 m po drogach gminnych i powiatowych i na niewielkich odcinkach dróg krajowych np. 3-4 km w określonym czasie, np. od 1 lipca do 31 sierpnia. Poza tym kierowcy poruszający się po terenach wiejskich powinni być uświadamiani, że w tym czasie powinni się liczyć z utrudnieniami i żeby przynajmniej rzeczywiście dostosowywali się do przepisów ruchu drogowego i znaków drogowych i przede wszystkim nie przekraczali dozwolonych prędkości i to powinno wystarczyć.

Według obecnych przepisów, kombajn powinien poruszać się po drogach publicznych z odczepionym przyrządem żniwnym
Według obecnych przepisów, kombajn powinien poruszać się po drogach publicznych z odczepionym przyrządem żniwnym

Jak mówi Grzegorz Skurski, zagrożeniem nie są operatorzy kombajnów czy zespoły żniwne, ale przede wszystkim zakrzaczone, zaniedbane drogi, bezmyślnie umieszczane tuż przy utwardzonej nawierzchni znaki drogowe.

- Przecież moglibyśmy cały czas jechać jednym kołem po poboczu nie wychodząc z drugiej strony za oś jezdni. Nam by to nie przeszkadzało. Drugi problem to wąskie drogi i mimo odpięcia zespołu żniwnego i tak nikt nas nie minie, co uniemożliwia jazdę jednym kołem po poboczu.

Z ramienia fundacji dzwoniono i wystosowane zostały pisma do posłów i europosłów i zaproszenia do gospodarstw, żeby politycy przekonali się na własne oczy, jak wyglądają drogowe realia rolników z woj. świętokrzyskiego. Na razie nie ma większego odzewu.

- Nie odpuścimy tego tematu. Będziemy podnosić problem, pisać pisma do posłów, zwracać się do mediów bo jest to dla nas spory problem. Liczymy, że na kolejne żniwa uda się coś zmienić – podsumowuje Skurski.

A co Wy, drodzy czytelnicy sądzicie na temat zmiany przepisów w tym zakresie? Odczepiacie hedery?

Zapraszamy do dyskusji w komentarzach.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (126)

  • Mirosław 2020-08-17 08:20:18
    Popieram- pomysł bardzo dobry, zwłaszcza przy rozdrobnionych poletkach niekiedy nawet 0,15ha i oddalonych od siebie 0,5 km. Ktoś powie odepnij heder- a ja bym tych zaprosił na jedno spięcie i rozpięcie sprzętu w ponad 30 stopniowy dzień. Druga sprawa to nie tylko przydrożne krzaki czy znaki przeszkadzają, niekiedy jest tak, że trzeba przejechać drogą zastawioną samochodami z obu stron i zostaje 2, 3m na przejazd, bo każdy chce mieć dwa kroki do domu, a ty naginaj kombajnem dookoła 5 km drogami o dużym natężeniu ruchu. Pomysł idealny - nie odpuszczać!!!!!!!!
    • Pomysł beznadziejny 2020-08-17 23:26:50
      To jest chore trzeba stosować się do przestrzegania przepisów i to bez wyjątku czy to jest rolnik czy ktoś kto jeździ walcem drogowym
  • Rolnik 2020-08-16 17:21:57
    Należy przede wszystkim zadbać o drogi. Pojazdy stają się większe, a szerokość dróg od kilkudziesięciu lat pozostaje bez zmian. Do tego zaniedbane (zakrzaczone i zadrzewione) pobocza, a w skraju jezdni bezmyślni włodarze wstawiają lampy. Gdzie kombajn, czy traktor z przyczepą może zjechać. Może taki włodarz przyjdzie nam pokazać, jak to zrobić. Przydałaby się interwencja członków izb rolniczych u włodarzy gmin, a nawet u samego ministra.
  • Wiesława 2020-08-16 13:50:04
    Absolutnie jestem za zmianami. Większość gospodarstw jest mała i nie stać
  • piotr 2020-08-15 16:05:58
    Nowe kombajny nawet bez chederu i nie tylko są coraz większe i często przekraczają ustawowe trzy metry , więc zmiany ustawowe są potrzebne.
  • OBSERWATOR 2020-08-15 09:30:31
    Wprowadzić obowiązek pilotowania kombajnu na światłach awaryjnych lub kogucie pomarańczowym i po sprawie !!!!!
    • Mirosław 2020-08-17 12:58:45
      Wszystko zależy od gabarytów maszyny. Dobre sygnalizatory oraz sprawne oświetlenie załatwia sprawę bez zbędnej eskorty rządowej;)
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.51.33
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.