PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Kombajnowy "wyścig zbrojeń" - Claas Lexion 8000

Kombajnowy "wyścig zbrojeń" - Claas Lexion 8000 Claas 8900 to obecnie największy kombajn zbożowy w Europie, fot. mw

Do 1 sierpnia tego roku miano największego kombajnu na starym kontynencie dzierżył Fendt Ideal. Do 1 sierpnia, a więc do daty premiery Claasa Lexiona 8900. Czym charakteryzuje się ta nowa maszyna?



Gwoli przypomnienia, do czasu premiery kombajnów Lexion II generacji największym modelem w stajni niemieckiego producenta był Lexion 780 napędzany 6-cylindrowym, turbodoładowanym silnikiem Mercedesa o mocy najpierw 598, później 625 KM. Podobnie jak modele z nowej serii 8000, Lexion 780 to dwurotorowa konstrukcja hybrydowa. Wyposażana jest w 8-cepowy bęben młócący o średnicy 600 mm i szerokości 1700 mm z łączną powierzchnią sit na poziomie 6,2 m kw. Lexion 780 w wersji z gąsienicowym podwoziem Terra Trac mieści w zbiorniku 13500 l zboża i wyładowuje je w tempie 130 l/s. Największy heder z jakim może współpracować ma szerokość 12,27 m.

Kombajn ten w 2014 r stracił tytuł największego na rzecz New Hollanda CR 10.90, mogącego współpracować z przyrządem żniwnym o szerokości 12,5 m i dysponującego silnikiem o mocy 653 KM oraz zbiornikiem o pojemności 14500 l. Długo na odpowiedź nie pozwolił czekać koncern Agco; w 2017 roku firma Fendt zaprezentowała dwurotorowy model Ideal 9 z przyrządem żniwnym o szerokości 12,2 m, silnikiem MAN o mocy 647 KM, zbiornikiem o pojemności 17100 l, który może być rozładowywany w tempie 210 l/s.  

Czytaj więcej >>> Kombajny Fendt Ideal - co je wyróżnia? Maszyny na pokazach polowych

Teraz jednak w czołówce mocno "zaamieszał" Claas, prezentując model 8900 (seria 8000 składa się łącznie z trzech modeli: 8700, 8800 i 8900). Czym się wyróżnia? Podobnie jak dotychczas największe modele z serii 700 jest to konstrukcja hybrydowa. Układ omłotu składa się z przyspieszacza, bębna młócącego oraz bębna podającego.

 – Bęben młócący ma teraz większą średnicę – 755 mm wobec 600 w poprzednich modelach. Mamy też dwa cepy więcej – 10 zamiast 8. Większa średnica bębna pozwoliła zmienić przepływ materiału; przejścia między bębnami są teraz płynniejsze. Co istotne, jeżeli zmieniamy obroty bębna młócącego, zmieniają się również obroty bębna przyśpieszającego, separatora i odrzutnika, a więc bębny są zsynchronizowane. Podobnie rzeczy wygląda w przypadku regulacji szczeliny klepisk. Te dwa elementy powodują, że przepływ materiału jest bardzo płynny – tłumaczy Andrzej Kulczyński, manager ds. produktu w Claas Polska.

Czytaj więcej >>> Claas prezentuje Lexiona II generacji

W kombajnach z serii 8000 standardowo występuje zbiornik o pojemności 15000 l, zaś opcjonalnie dostępny jest zbiornik o pojemności bagatela: 18000 l, co jest obecnie największą wartością na rynku.

W przypadku modeli Lexion 8900, 8800 i 8700 wykorzystano rurę wyładowczą o długości 12 m z maksymalną prędkością wyładunku do 180 l/s. Ponadto rura rozładowcza w nowych Lexionów charakteryzuje się kątem obrotu do przodu o wartości 105 st., dzięki czemu operator ma lepszy widok na proces rozładunku z kabiny (do tej pory dla kombajnów Lexion wartość ta wynosiła 101 st.). Kombajny z serii 8000 mogą również dysponować najszerszym na rynku przyrządem żniwnym; jego szerokość robocza to 13,5 m.

Największy model 8900 napędza potężny, 6-cylindrowy silnik MAN o pojemności 16,2 l i mocy 790 KM, a więc prawie o 140 KM mocniejszy niż w New Hollandzie CR 10.90 i aż 165 KM niż w dotychczas największym kombajnie Claasa - Lexionie 780. Wszystkie kombajny w standardzie wyposażono w system Dynamic Power, który dokonuje elastycznej regulacji mocy silnika dopasowując ją do aktualnej potrzeby. Np. gdy zapotrzebowanie na moc jest niskie, system automatycznie redukuje moc oszczędzając paliwo, zaś gdy zwiększa się przykładowo podczas rozładunku – podnosi ją do potrzebnego poziomu. 

Ponadto kombajny proponowane są z szeregiem innowacyjnych systemów, jak choćby CEMOS Automatic (system dokonuje automatycznej regulacji ustawień maszyny (obroty bębna młócącego, szczeliny klepiska, stopień otwarcia sit i obroty dmuchawy) do panujących warunków dla utrzymania jak najlepszych parametrów pracy) czy Dynamic Cooling (zasysanie powietrza od góry, przepływ przez chłodnice w dół, a następnie przez przedział silnika i odprowadzenie przez boczne wyloty. Tworzy się przy tym korzystny efekt kurtyny: strumień powietrza aktywnie przeciwdziała osadzaniu się kurzu, zapobiega zanieczyszczeniu chłodnic i praktycznie powoduje stałe czyszczenie).

Ponadto można je wyposażyć w napęd gąsienicowy Terra Trac. Prędkość maksymalna kombajnów zarówno z konwencjonalnym napędem jak i Terra Trac wynosi 40 km/h. 

"Wyścig zbrojeń" jeśli chodzi o kombajny trwa i nie zanosi się na to, żeby którykolwiek z wielkich graczy w branży łatwo odpuścił walkę o fotel lidera jeśli chodzi o największy kombajn zbożowy; Fendt Ideal 10 napędzany tym samym silnikiem co Claas 8900 jest już w" drodze" i ma pojawić się na rynku w 2021 r. Nieoficjalnie wiadomo też, że "coś się dzieje" w biurach projektowych New Hollanda, zatem najbliższe lata zapowiadają się naprawdę bardzo ciekawie.

 



 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (13)

  • rol_nik 2019-08-11 21:15:34
    ...ach,ech... brakuje tylko ułańskiej fantazji...
  • mechanizator 2019-08-11 19:16:00
    Na pewno wszyscy producenci pójdą w gąsienicowy napęd zamiast dużego koła. A nawet 4x4 na gąsienicach. W internecie można znaleźć np. Claas Tucano na 4 pasach zamiast kół.
  • szwagier brata zięcia 2019-08-11 11:38:40
    Powiedzcie jeszcze skąd wziąć prawie 1,5 - 2 miliony na zakup tego sprzętu?
    • T.B. 2019-08-11 13:29:55
      Jeśli ktoś ma przynajmniej te 500- 700 ha, to i 2 mln znajdzie na sprzęt.
  • rolnik 2019-08-11 01:25:24
    A jeszcze JD i DF . Czyli 5 zawodnikow claas , new Holland , agco,JD i DF. ostra rywalizacja
    • simpleNICK 2019-08-11 13:44:30
      John Deere a tym bardziej Deutz nie ma tutaj nic do gadania
      • pleNICK 2019-08-11 19:11:03
        Uważam że nie masz racji.John Deere serii S czy DF serii 9300 są blisko Claas , NH( z tej samego koncernu Case) i Agco(Fendt i MF)
  • Paweł 2019-08-10 15:36:38
    Z tego co wiem FPT ma silniki już ponad 1000KM Także kwestią czasu jest.😊😊😊
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.179.0
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.