Obecnie ciągniki Porsche Diesel są cenionymi klasykami, które ze względu na swoją unikatowość osiągają horrendalnie wysokie ceny na portalach ogłoszeniowych. Jak to wszystko się zaczęło?

Ciągnik rolniczy Porsche Diesel

Sama marka Porsche została założona w 1931 r. przez Ferdinanda Porsche i od początku firma zajmowała się konstruowaniem samochodów osobowych. Następnie pojawił się pomysł, aby stworzyć ciągnik rolniczy dostępny dla szerokiego grona rolników.

W 1937 r. rozpoczęto prace nad prototypem traktora, który z wyglądu raczej nie przypominał dzisiejszych ciągników. Z przodu wyróżniał się przestrzenią ładunkową, z kolei z tyłu zlokalizowany został jednocylindrowy silnik chłodzony powietrzem oraz podnośnik hydrauliczny.

Co ciekawe, część podzespołów traktor ten dzielił z Volkswagenem "garbusem", który także został w dużym stopniu zaprojektowany przez Ferdinanda Porsche. Niestety ze względu na wojnę, prace nad modelem porzucono, a Porsche z rozkazu Hitlera zajęło się produkcją pojazdów wojskowych.

Pełnoprawny ciągnik Porsche

Tuż po zakończeniu Drugiej Wojny Światowej w 1945 r. powrócono do projektu ciągnika, a jego realizacją zajął się syn Ferdinanda – Ferry Porsche, który do współpracy zaprosił także dwie inne firmy – Allgaier Werke oraz Hofherr-Schrantz.

Porsche AP17 jako owoc w/w współpracy był już zupełnie inną maszyną w porównaniu do poprzedniego prototypu. Przy produkowaniu tych traktorów Porsche dostarczało jednostki napędowe oraz swoją rozpoznawalną nazwę, a pozostali współpracownicy zajmowali się resztą.

Łącznie w latach 1946-1957 wyprodukowano kilkadziesiąt tysięcy ciągników marki Porsche Diesel.

A jakie były dalsze losy ciągników Porsche Diesel? Tego dowiecie się w poniższym filmie, którego autorem jest Matheo780.

A czy Wy spotkaliście kiedyś ciągniki Porsche Diesel w Polsce? Koniecznie dajcie znać w komentarzach!