Kubota przyzwyczaiła nas do pozycji lidera w dziedzinie małych ciągników kompaktowych, czy też kosiarek samojezdnych. Producent od dłuższego czasu sukcesywnie poszerza również segment większych ciągników rolniczych i ma ambitne plany w tym zakresie.

Prezentacja online – znak czasów

Ze względu na obecną sytuację związaną z koronawirusem firma postawiła na zaprezentowanie nowego ciągnika za pomocą specjalnie przygotowanej prezentacji internetowej. Póki co, na pierwszy fizyczny kontakt z ciągnikiem przyjdzie nam jeszcze nieco poczekać, gdyż w oficjalnej sprzedaży maszyna pojawi się w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Zupełnie nowa seria

Jak zapewniali przedstawiciele Kuboty, seria M6002 jest odpowiedzią na potrzeby europejskich rolników, którzy zgłaszali zapotrzebowanie na właśnie takie maszyny w ramach oferty japońskiego producenta.

3 modele w ramach serii

Seria M6002 obejmie 3 modele o oznaczeniach: M6-122, M6-132 oraz M6-142. Pod maską tych modeli znajdziemy silnik 4-cylindrowy o niespotykanej na rynku pojemności wynoszącej aż 6,1 l. Taka konstrukcja zdaniem producenta łączy zalety silników 4 i 6-cylindrowych, dzięki czemu charakteryzuje się niskim zużyciem paliwa oraz wysoką mocą i momentem obrotowym, które dostępne są w szerokim zakresie prędkości obrotowych.

Każdy z modeli wyposażony jest w funkcję Powerboost, która zapewnia dodatkowe 20 KM w czasie prac transportowych, przy prędkości powyżej 20 km/h. Dzięki temu systemowi modele mogą osiągać odpowiednio 143, 153 oraz 163 KM mocy maksymalnej.

Nowa skrzynia biegów

Za przeniesienie napędu odpowiada zupełnie nowa skrzynia biegów, która została od podstaw zaprojektowana dla tej serii ciągników. Standardowo operator będzie miał do dyspozycji przekładnię typu powershift z 24 biegami do przodu oraz do tyłu, lub z 32 biegami w obu kierunkach. Jako wyposażenie dodatkowe występuje reduktor biegów pełzających.

We wnętrzu kabiny ciągników serii M6002 uwagę przykuwa zupełnie nowy wielofunkcyjny dżojstik, który umożliwia m.in. sterowanie skrzynią biegów fot. Kubota
We wnętrzu kabiny ciągników serii M6002 uwagę przykuwa zupełnie nowy wielofunkcyjny dżojstik, który umożliwia m.in. sterowanie skrzynią biegów fot. Kubota

Biegi mogą być zmieniane poprzez dotknięcie przycisku, lub za pomocą nowego, wielofunkcyjnego dżojstika, a agresywność działania skrzyni może zostać dostosowana do prędkości jazdy przy pomocy jednego przełącznika.

Pozostałe zalety

Mocnym punktem ciągnika jest również układ hydrauliczny, z pompą o wydatku 115 l/min. oraz z udźwigiem tylnego podnośnika na poziomie 7 t. W standardzie traktory serii M6002 wyposażone są w 3 mechanicznie sterowane rozdzielacze, czwarty występuje w ramach dodatkowej opcji. Trzeba przyznać, że powyższe dane techniczne prezentują się bardzo dobrze, jak na ciągnik tej klasy.

Kolejnym istotnym atutem japońskiego ciągnika jest zaskakująca zwrotność. Dzięki zastosowaniu przekładni kątowej w przednim moście, inżynierom Kuboty udało się uzyskać kąt skrętu wynoszący nawet 55 stopni, co przy oponach w rozmiarze 480/65R24 przekłada się na promień zawracania na poziomie 4,5 m.

Nowa seria ciągników Kubota może zostać wyposażona w jeden z 5 dedykowanych modeli ładowaczy czołowych o udźwigu wynoszącym nawet 2,4 t. Dzięki dużemu oknu dachowemu oraz multifunkcyjnemu dżojstikowi, praca z ładowaczem czołowym będzie łatwa i przyjemna.

fot. Kubota
fot. Kubota