Chcąc kupić używany, pomocniczy ciągnik do prac gospodarskich o mocy w zakresie 50 - 80 KM, wybór będzie się opierał przede wszystkim na modelach oferowanych przez producentów z Zachodu. Wybór nie jest jednak aż tak duży jak w przypadku maszyn większej mocy. Jak twierdzą przedstawiciele firm handlujących sprzętem z „drugiej ręki", takich ciągników jest po prostu za naszą zachodnią granicą niewiele. Sporo jest natomiast czeskich Zetorów, które cieszą się opinią ciągników bardzo trwałych.

Warto też przed zakupem rozeznać się w dostępności i cenach części zamiennych danej marki i modelu. Często ich ceny w dużej mierze zależą od ilości pośredników przez których przechodzą.

ZETOR - NAJLEPIEJ Z ZACHODU

Zetor to marka bardzo popularna wśród maszyn „z drugiej ręki". Jest to spowodowane przede wszystkim nieskomplikowaną konstrukcją ciągników, a co się z tym wiąże, możliwością przeprowadzenia szybkich napraw, w tym wielu we własnym zakresie. Bardzo dobry jest również dostęp do części zamiennych, zarówno oryginalnych, jak i produkowanych przez różne zakłady rzemieślnicze.

Poszukując Zetora warto zwrócić uwagę na egzemplarze sprowadzane na przykład z Holandii lub Niemiec, które nawet przy dużych przebiegach są zazwyczaj w bardzo dobrym stanie technicznym. Generalnie mniej zadbaną, ale nieco tańszą można trafić maszynę sprowadzoną z Francji. Faktem jest jednak, że Zetory sprowadzane z krajów Europy Zachodniej są znacznie lepiej wyposażone niż kupowane niegdyś w kraju. Zazwyczaj mają one przekładnie umożliwiające poruszanie się z wyższą prędkością maksymalną, większe rozmiary felg i szersze ogumienie, wzmocnioną pompą hydrauliczną i większą ilością wyjść hydraulicznych. 

Popularny Zetor 7211 z lat 1984 - 1993, sprzedający wyceniają od 20 do 35 tys. zł. Pod maską ciągnika pracuje czterocylindrowy silnik o mocy 66 KM, a za przeniesienie napędu odpowiada przekładnia 10/2. Traktor posiada napęd na tylne koła, ale na rynku oferowane są również wersje z napędem 4x4 oznaczone symbolem 7245. Ceny tych ciągników są jednak wyższe. Modele wyprodukowane w latach 1990 - 1993 są wyceniane w granicach 35 - 45 tys. zł (często z ładowaczem czołowym).

Z nieco większych ciągników można wybrać na przykład Zetora 7341. Traktor napędza 80-konny, 4-cylindrowy silnik z turbodoładowaniem. Standardowa, synchronizowana przekładnia ma 10 biegów do przodu i 2 wstecz. Dosyć wydajna pompa hydrauliczna Umożliwia udźwig na tylnym trzypunktowym układzie zawieszenia ciężaru o masie 4 ton. Taki ciągnik, sprowadzony z Holandii w bardzo dobrym stanie technicznym wyprodukowany w 2001 r., u jednego ze sprzedawców z Podlasia został wyceniony na 70 tys. zł. Dodatkowym atutem maszyny jest zamontowany ładowacz czołowy.

 Znacznie taniej wyceniono starszy model 7745, produkowany w latach 1985-1993. Traktor z 1992 r. opiewa na cenę 39 tys. zł. Pod maską maszyny pracuje wolnossąca jednostka napędowa o mocy 74 KM. Mechaniczna skrzynia biegów 10/2 (4 biegi zsynchronizowane) pozwala osiągnąć prędkość 34 km/h. Wał odbioru mocy (WOM) może obracać się w trzech zakresach prędkości: 540, 100o obr./min. oraz zależną od prędkości jazdy. Tylny podnośnik jest w stanie udźwignąć 2,4 tony. Z kolei u innego sprzedawcy, Zetor 8540 (84 KM) z 1997 r. został wyceniony na 45 tys. zł. Ważący niemal 4 tony ciągnik sprawdzi się także w cięższych pracach polowych. Pomocna w pracach polowych i transporcie jest synchronizowana przekładnia 16/4 ze wzmacniaczem momentu, a wydajna hydraulika pozwala na udźwig 3,75 lub 4,3 tony (w zależności od wersji).

LANDINI 8880

Mniej popularną propozycją jest Landini 8880. Model to sprawdzona konstrukcja produkowana w latach 1987 - 2000, napędzana czterocylindrowym, wolnossącym silnikiem Perkinsa o mocy 80 KM. Maksymalny moment obrotowy tej jednostki to 282 Nm osiągany przy 1400 obr./min.

 

Traktor można kupić z jednym z dwóch typów synchronizowanych przekładni mechanicznych: 12/4 lub 24/12 oraz prędkością maksymalną 30 lub 40 km/h. Choć układ hydrauliczny nie zaskakuje wydajnością - 37,5 l/min. oraz udźwig tylnego trzypunktowego układu zawieszenia (TUZ) wynoszący 2600 kg (opcjonalnie 3700 kg), takie parametry powinny bez problemów wystarczyć do wykonywania wszelkich czynności podwórzowych i lżejszych prac polowych.

Cena ciągników Landini z końca lat 90. waha się w zakresie od 35 do nawet 60 tys zł.

RENAULT CERES

Renault (dzisiaj Claas), to marka ciągników do niedawna mało popularna wśród polskich rolników. Od kilku lat jest jednak coraz częściej obecna w gospodarstwach, a to m.in. za sprawą ich niewygórowanej ceny i podzespołów dostarczanych przez renomowane firmy.

Z nowszych modeli często oferowana jest seria Ceres, produkowana w latach 1998 - 2001. W jej skład wchodzi m.in. model 330 o mocy 75 KM, która jest generowana przez czterocylindrowy silnik John Deere. Przekładnia 20/20 z mechanicznym rewersem pozwala rozpędzić pojazd do 40 km/h. Hydraulika charakteryzuje się dobrymi parametrami pracy - pompa ma wydajność 52 l/min., a maksymalny udźwig tylnego TUZ wynosi 5,2 tony.

 

Za ciągnik bez ładowacza z początku lat produkcji modelu trzeba zapłacić w granicach 50 tys. zł. W dobrym stanie maszyna z ładowaczem z roku 2001 może kosztować nawet 80 tys. zł.

NEW HOLLAND 4635-7635

Wśród New Hollandów często można trawić na modele z serii 4635-7635. Przykładowo, aby kupić ciągnik o mocy 75 KM (5635) z 1998 r. trzeba liczyć się z wydatkiem rzędu 50 tys. zł. Taka maszyna posiada jest wyposażona w przekładnię 20/12 lub 24/12 w pełni synchronizowaną z mechanicznym rewersem. Za taki sam traktor, ale z mocniejszym o 10 KM silnikiem, trzeba zapłacić więcej o około 10 tys.

 

W ciągnikach New Holland z omawianych serii dominują proste rozwiązania mechaniczne, m.in. regulacja pracy tylnego TUZ, którego maksymalny udźwig wynosi 4,2 tony. Sercem układu hydraulicznego jest pompa o wydatku 44,5 l/min. i ciśnieniu 190 barów. Niestety w modelu 5635 dostępne są tylko dwie prędkości WOM: 540 obr./min. i niezależna od obrotów silnika. Jeśli komuś zależy na kilku zakresach obrotowych WOM, może wybrać „wyższy" model 6635, w którym prędkości dostępne są w trzech pozycjach: 540, 750 i 1000 obr./min.