Wielu rolników co roku staje przed dylematem, czy polegać na drogowcach, którzy niestety często bywają zaskoczeni nagłym atakiem zimy, czy też zakupić własny pług odśnieżny. Poza pełną niezależnością od służb drogowych, pozwoli on również na stworzenie dodatkowego źródła dochodu, w sytuacji gdyby rolnik zechciał zaangażować się w odśnieżanie okolicy.

Podział pługów

Co do zasady, możemy przyjąć, że pługi zostały podzielone na trzy klasy: lekką, średnią i ciężką. Podział ten został przeprowadzony pod kątem wykorzystania pługów, opierając się na mocy i masie maszyny, na której pług zostanie zamontowany. W ramach każdej kategorii pługi wyposażone są w odpowiednie klasy mocowań, a także zabezpieczenia narzędzia.

Pług montowany na przednim TUZ-ie, czy na ładowaczu?

Z perspektywy sposobu zaczepienia pługa odśnieżnego możemy mówić o narzędziach przystosowanych do montażu na przednim trójpunktowym układzie zawieszenia oraz na ładowaczu czołowym. Jak zaznacza Piotr Cebeliński reprezentujący firmę SaMasz najbardziej polecanym rozwiązaniem w kwestii zamocowania pługa jest przedni TUZ ciągnika.

– Taki sposób agregacji gwarantuje pełną kontrolę nad maszyną i wykorzystanie jej możliwości w czasie odśnieżania. Dodatkowo zawieszenie z przodu ciągnika wpływa na dociążenie przedniej osi traktora, ułatwiając manewrowanie zestawem - wyjaśnia Piotr Cebeliński.

Zaletą zawieszenia pługa na ładowaczu czołowym jest wyższe jego uniesienie, a co za tym idzie wyższe stertowanie śniegu. Taki sposób montażu jest jednak mniej stabilny podczas pracy, a dodatkowo na ramę ładowacza działają znaczne obciążenia. Rozwiązanie to sprawdzi się jednak w przypadku okazjonalnego wykorzystania narzędzia.

O czym należy pamiętać

Przy konfiguracji pługa odśnieżnego, należy wziąć pod uwagę warunki, w jakich będzie on pracował. Lemiesz gumowy będzie idealnym rozwiązaniem do pługa, który odgarnia śnieg, z kolei w warunkach oblodzonych dróg skuteczniejszy będzie lemiesz stalowy. Jeśli powierzchnia odśnieżana pokryta będzie kostką brukową, warto zdecydować się na kółka podporowe zamiast ślizgów w kwestii utrzymania stałej odległości elementu roboczego od gruntu. Ślizgi w takich warunkach mogą zarysować podłoże.

Na poprawę komfortu pracy wpłynie wyposażenie pługa w sterowanie multifunkcyjne – umożliwi ono pełne i szybkie wykorzystanie wszystkich funkcji i ustawień pługa, co szczególnie przydaje się w przypadku narzędzi z podwójnym lemieszem. Warto również zwrócić uwagę na system zabezpieczający elementy robocze przed uszkodzeniem.

– Może to być zabezpieczenie bazujące na śrubach ścinalnych lub uchylny lemiesz roboczy z możliwością ustawienia momentu uruchomienia się systemu zabezpieczenia – podsumowuje reprezentant SaMaszu.

Jedno, czy dwulemieszowy?

Pług jednolemieszowy znajdzie swoje zastosowanie w przypadku odśnieżania dróg. Jego konstrukcja jest prosta i masywna, dzięki czemu możliwości jego uszkodzenia są minimalne. Bardziej wyszukaną opcją jest maszyna dwulemieszowa, która w zależności od ustawienia, może mieć kształt strzałkowy, jednostronny lub zagarniający. Zdecydowanie bardziej uniwersalny charakter pługa wiąże się jednak z wyższą ceną takiego narzędzia.