PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Kupujemy przyczepę D47

Kupujemy przyczepę D47 fot. JW

Produkowane niegdyś w Sanoku przyczepy D47 to nadal bardzo popularne w naszym kraju środki transportu. Nic dziwnego; ich ceny nie są wysokie (od ok. 6 do ok. 12 tys zł), a koszty eksploatacji niewygórowane. Warto jednak przed zakupem takiej przyczepy zwrócić uwagę na kilka elementów.



Zakup używanej przyczepy może być opłacalny, tym bardziej, że weryfikacja jej stanu nie należy do zadań skomplikowanych, przynajmniej na tle większości maszyn rolniczych. Niemniej jednak warto zwrócić uwagę na niektóre elementy, mogące w przyszłości być źródłem problemów; przestojów w pracy, a nawet kosztownych napraw.

Najważniejszą kwestią jest weryfikacja stanu ramy przyczepy; zarówno ramy głównej (dolnej; zwróćmy uwagę na to, czy opuszczana skrzynia precyzyjnie trafia w zawiasy), jak i tej, na której spoczywa skrzynia przyczepy (górnej; o zniekształceniach tej może świadczyć złe spasowanie burt, chociaż może to być objaw ich uszkodzenia).

Jej odkształcenia i pęknięcia mogą świadczyć albo o nieszczęśliwym zdarzeniu z jej udziałem, albo (częściej) na jej niewłaściwą eksploatację, najczęściej przeładowanie. Zwróćmy też uwagę na to, czy rama nie była nieumiejętnie prostowana lub spawana; rozpoznamy to zazwyczaj po odpryskach farby lub po fragmentach pomalowanych na nowo. Szczególnie groźne są skrzywienia boczne, powodujące pracę tłoka pod niewłaściwym kątem. Są one też o tyle niebezpieczne, że podczas kiprowania mogą spowodować wywrót przyczepy.

Warto wziąć pod uwagę fakt, że za dolną ramę w dobrym stanie do przyczepy Autosan D47, zapłacimy 2,5 tys. zł i więcej, zaś rama górna to koszt minimum 1 tys. zł. 

Warto zwrócić w tym miejscu uwagę na  aspekt prawny; kiedy kupujemy starą przyczepę lub ramę główną do remontu, upomnijmy się o dokumenty rejestracyjne,  dzięki którym będzie można po jej remoncie wykonać przegląd techniczny i legalnie przemieszczać się po drogach publicznych. Trzeba pamiętać, że rejestracja przyczep typu SAM raczej się dzisiaj nie opłaca (obecnie to koszt niemal 5 tys. zł!).

Poza uszkodzonymi ramami, o przeciążaniu przyczepy w przeszłości mogą też świadczyć zgięte czopy osi, które rozpoznamy po krzywo ustawionych kołach. Koszt tego elementu nie jest wysoki; to zaledwie 250 zł w przypadku popularnych polskich przyczep.

Warto też sprawdzić stan ogumienia; przykładowo za używane opony o rozmiarze 265/70 R19,5 trzeba zapłacić ok. 500 zł/szt. Koszt nowych to od 750 zł/szt. wzwyż.

Należy też zweryfikować stan układu hydraulicznego, począwszy od sprawdzenia przewodów pod kątem wycieków. Najważniejszy jest jednak siłownik; wycieki w jego obrębie mogą świadczyć o uszkodzeniu uszczelnień, co będzie powodowało problemy z podnoszeniem skrzyni, szczególnie pod obciążeniem.

Podłączając przyczepę do układu hydraulicznego ciągnika możemy też zweryfikować stan tłoczyska i jego uszczelnień. Z reguły kapitalny remont siłownika nie jest dużym wydatkiem (za szlif tłoka, który często "puchnie" i wymianę uszczelnień w siłowniku zapłacimy od ok. 350 do ok. 600 zł), jednak trzeba takowy wymontować a następnie zamontować. Ceny zregenerowanych już siłowników zaczynają się od ok. 500 zł i mogą sięgać nawet 800 zł.  

Ostatnią ważną kwestią jest stan burt i podłogi; weryfikacja tych elementów jest zadaniem najprostszym. Również naprawy nie będą tutaj problematyczne, chociaż wymiana podłogi wymaga sporo czasu i należy zadbać o jej dokładne spasowanie, aby skrzynia ładunkowa zachowała szczelność. Koszt kompletu burt to niespełna 1400 zł, zaś nadstawek z trójkątami na plandekę - 1200 zł. 

Sprawdźmy też działanie układu hamulcowego i stan instalacji elektrycznej, czyli przede wszystkim działanie świateł oraz to, czy przewody elektryczne nie są sparciałe, jednak niesprawną instalację można naprawić niewielkim kosztem.

Reasumując, przed zakupem dobrze zweryfikujmy stan przyczepy. Każda wada niewymieniona w ogłoszeniu będzie podstawą do negocjacji ceny. W przypadku zauważenia poważnych odkształceń ramy, lepiej z zakupu zrezygnować, chociaż jeżeli cena jest wyjątkowo atrakcyjna, znając już koszty elementów w dobrym stanie, można rozważyć taki zakup i podjąć się jej remontu.

 

 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (18)

  • rolnik roślinny 2019-12-06 11:54:58
    Miałem 3 takie przyczepy i ani jedna nie była bez wad. Najlepsze że otwarcie mówiłem przy sprzedaży o ich bolączkach a pospawane i wzmacniane ramy było widać gołym okiem. To kupcy a one wszystkie tak mają i płacili po 12 a za jeną 14tyś bo odmalowane i z plandeką. W to miejsce HL8011 wstawiłem za 17tyś. na którą wsypię tyle co na dwie D-47. Jeśli ktoś ma małe gospodarstwo i tylko do zboża to OK choć widzę minę kombajnisty jak się wnerwia bo kibel zboża nie wchodzi :) - mój każe chłopkowi z łopatą stać i rozgarniać jak nie chce mieć na ziemi zboża.
  • paweł zamojskie 2019-12-03 14:13:31
    jedne z najlepszych przyczep duzo roboty zrobiły a kazdy zapomniał
  • Przebiegły lis 2019-12-03 09:39:20
    jadę na licytację do jakiegoś rolnika, która ma problem z przemyślanym inwestowaniem, i za pół ceny mam prawie nówkę, niewyśmiganą. Po co zaraz remont?
  • Krzysztof 2019-12-01 12:11:16
    Ja myślę o naczepie patelni od ciężarówki plus wózek tylko nie wiem jakiej marki się skłaniać oczywiście używka jak ktoś wie to proszę o opinie.z góry dziękuję
  • Lotnik993 2019-11-30 22:28:44
    Najważniejszej rzeczy nie napisaliscie żeby d47 w papierach miała że jest przyczepa rolnicza a nie ciężarowa bo po cholere robić koszt przy przeglądzie
    • Michal 2019-12-01 19:43:33
      W okręgowej stacji pojazdów można zrobić zmianę konstrukcyjna w dowodzie rejestracyjnym. Wtedy diagnosta wypisu je dokument w którym stwierdza zmianę. Z ciężarowej na rolnicza. Koszt 350 zł chyba plus wymiana dowodu rejestracyjnego. Robiłem w ubiegłym roku
      • aaa 2019-12-04 09:53:15
        Mógłbyś opisać całą procedurę przeróbki z ciężarowej na rolniczą, bo mi diagnosta odradził, bo jak stwierdzil trzeba zmienić koła na rolnicze, powołać rzeczoznawcę i zapłacić kupę pieniędzy
      • Jacek 2019-12-05 10:33:25
        Przerabiasz instalację z 24 V na 12V. Diagnosta to opisuje i robi badanie. Trzy lata temu płaciłem 170 zł. Plus przegląd. Koła mogą zostać 20 calowe.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.95.131.208
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.