Na rynku maszyn używanych wybór ciągników jest duży. Pod lupę wzięliśmy cztery popularne modele zachodnich producentów: Massey Ferguson, Fendt, John Deere i Deutz Fahr o mocach 105–110 KM.

Massey Ferguson 6170

Massey Ferguson jest z jedną z najbardziej popularnych marek wśród ciągników importowanych z Zachodu. Cieszy się dużym uznaniem wśród użytkowników, głównie z powodu stosunkowo niewielkiego zużycia paliwa, łatwego dostępu do części zamiennych i ich umiarkowanej ceny.

Massey Ferguson 6170 to jeden z częściej występujących modeli tej marki. Ciągnik był produkowany w latach 1995–1999. Jednostką napędową Massey Fergusona 6170 jest sześciocylindrowy, wolnossący silnik Perkinsa o mocy 110 KM, osiąganej przy 2200 obr./min. Silnik ma pojemność 6 l, a maksymalny moment obrotowy wynosi 403 Nm i jest osiągany przy 1200 obr./min.

Na uwagę w ciągniku zasługuje układ przeniesienia napędu – skrzynia biegów Dynashift. Nie powinno być problemu z doborem odpowiedniego przełożenia, gdyż przekładnia ta umożliwia poruszanie się zarówno do przodu, jak i do tyłu w 32 prędkościach. Dodatkowym atutem przekładni jest możliwość zmiany czterech biegów pod obciążeniem. Dźwignia ta znajduje się z lewej strony koła kierownicy. Również z tej strony została usytuowana wajcha zmiany kierunku jazdy ciągnika. Zmiana kierunku jazdy jest sterowana elektrycznie, ale należy przy tym koniecznie wcisnąć pedał sprzęgła.

Kabina jest obszerna, dobrze wyciszona, poziom hałasu według danych technicznych nie powinien przekraczać 76 dB, widoczność w stosunku do starszych modeli została poprawiona m.in. dzięki giętym szybom. Wiele egzemplarzy posiada klimatyzację i pneumatyczną amortyzację siedzenia kierowcy.

Dane techniczne wybranych modeli ciągników

Autor: M. Ptaszyński

Opis: Dane techniczne wybranych modeli ciągników

Ciągnik, podobnie jak pozostałe maszyny, wyposażono w EHR (elektro-hydrauliczną regulację zawieszenia) z wszystkimi podstawowymi funkcjami i przyciskami na tylnych błotnikach, służącymi do regulacji wysokości ramion tylnego TUZ. Niestety, większość ciągników sprowadzanych z Europy Zachodniej nie jest wyposażona w instalację pneumatyczną, gdyż tam do transportu stosowane są głównie hamulce hydrauliczne. Często brakuje również górnego zaczepu transportowego. O ile z dokupieniem lub dorobieniem zaczepu nie ma większego problemu, to założenie sprężarki powietrza i instalacji pneumatycznej wiąże się z poniesieniem znacznych kosztów (ok. 3–4 tys. zł).

Ciągniki różnią się ceną w zależności od rocznika, stanu technicznego i wyposażenia. MF 6170 w bardzo dobrym stanie z 1995 r., oferowany przez firmę z woj. mazowieckiego, został wyceniony na 75 tys. zł. Według wskazań licznika maszyna przepracowała zaledwie 2382 mth. Na ciągniku nie ma widocznych śladów korozji, wycieków, przednie opony są nowe, a tylne zużyte w około 50 proc. Dodatkowo jest możliwość dokupienia zaczepu transportowego za około 200–300 zł. Taki sam model z tego samego rocznika, ale w nieco gorszym stanie technicznym i przebiegiem 7000 mth, można kupić za mniej więcej 70 tys. zł. (woj. wielkopolskie).

Fendt farmer 310

Fendt.jpg

Autor: K. Hołownia

Opis: Fendt Farmer 310 o mocy 105 KM.

Fendt – określany przez wielu jako Mercedes klasy S wśród ciągników – uważany jest za ciągnik bardzo niezawodny i oszczędny. Według opinii sprzedających ciągniki używane, również i na te z drugiej ręki jest bardzo mało reklamacji. Minusem tej marki jest stosunkowo wysoka cena zarówno ciągników, jak i części zamiennych oraz serwisu.

Farmer 310 był produkowany w latach 1993–2000. Sercem maszyny jest czterocylindrowy, turbodoładowany silnik o mocy 105 KM. Ciągnikiem można poruszać się z 21 prędkościami do przodu i z tyloma samymi wstecz. Przekładnia jest czterostopniowa. Dla pierwszych trzech przełożeń dostępne są dwa zakresy prędkości: szybki i wolny. Na każdym z 4 przełożeń dostępne są 3 „półbiegi”. Zarówno zmiana „półbiegu” jak i zmiana kierunku jazdy wymaga wciśnięcia pedału sprzęgła. Ostatni – czwarty bieg, przyda się głównie do szybkiego transportu. Maksymalna prędkość wynosi 40 km/h.

WOM może pracować w jednym z trzech zakresów prędkości: 540, 450 lub 1000 obr., min. Wydajna jest pompa hydrauliczna, przez którą w ciągu jednej minuty może przepłynąć nawet 75 l oleju. Ciekawym rozwiązaniem jest oddzielny zbiornik oleju dla hydrauliki zewnętrznej. Dzięki temu potrzeba go znacznie mniej i nie miesza się z olejem z przekładni. Tylnym układem zawieszenia steruje się precyzyjnie za pomocą EHR. Na tylnych błotnikach oprócz przycisków regulacji wysokości położenia ramion TUZ jest przycisk załączania WOM. Ciągnik jest bardziej zwrotny od opisywanych maszyn. Średnica skrętu wynosi zaledwie 9 m i jest mniejsza od pozostałych o 0,6–0,9 m.

Komfort pracy kierowcy zapewnia bardzo cicha kabina, która jest wyposażona m.in. w klimatyzację i amortyzację powietrzną fotela. Kierownica jest regulowana w jednej płaszczyźnie, przydatnej głównie przy wsiadaniu i wysiadaniu, a wszystkie przyciski i dźwignie są pod ręką.

Ceny tych ciągników są zróżnicowane. Za model Farmera 310 z 1998 roku trzeba zapłacić ok. 90 tys. zł (oferta z woj. mazowieckiego). Przepracował on 7000 mth, a ogólny stan ciągnika nie budzi zastrzeżeń. Wyposażony jest w klimatyzację, górny zaczep transportowy, a opony nie noszą prawie wcale śladów zużycia. Za podobną cenę (89 tys. zł) można kupić, również w bardzo dobrym stanie, nieco silniejszego Farmera 311 z 1994 r. (woj. łódzkie). Silnik tego ciągnika jest sześciocylindrowy, o mocy 115 KM.

John Deere 6506

john-deer.jpg

Autor: K. Hołownia

Opis: John Deere 6506 o mocy 105 KM.

Wśród ofert tej marki sporo jest ciągników serii 6000 z końca ubiegłego stulecia, w tym również modelu 6506 o mocy 105 KM. Moc jest generowana przez sześciocylindrowy, wolnossący silnik o pojemności niecałych 6,8 l. Charakterystyczną cechą i atutem ciągnika jest konstrukcja ramowa, co sprawia, że ani silnik, ani przekładnia nie są narażone na przenoszenie obciążeń zginających.

Przekładnia Power Quad umożliwia zmianę każdego z 6 biegów (A-F) pod obciążeniem w czterech zakresach, co daje w sumie 24 przełożenia do przodu i tyle samo do tyłu. Kierunek jazdy, przód – tył, zmienia się dźwignią rewersu hydraulicznego bez konieczności wciskania sprzęgła. Dźwignię tę, w odróżnieniu od pozostałych ciągników, umieszczono po prawej stronie kierowcy. Jest to wygodne, ale może być niezbyt funkcjonalne, jeżeli obsługuje się jednocześnie dżojstik sterujący pracą ładowacza czołowego. Jak twierdzą użytkownicy tych ciągników, awarie przekładni zdarzają się niezwykle rzadko.

Układ hydrauliczny napędza pompa o wydajności 60 l/min, a tylny TUZ może udźwignąć ciężar o wadze niemal 5,5 t. Sterowanie, podobnie jak przy pozostałych ciągnikach, odbywa się poprzez EHR, z możliwością dociążania siłowego. WOM może pracować w trzech zakresach prędkości: 540, 540E i 1000 obr./min.

Kabina ma prosty kształt, charakterystyczny dla ciągników tej marki. Nie można mieć zarzutów co do widoczności, ergonomii i wyciszenia. Dodatkowo jest wyposażana jest w klimatyzację, a siedzenie w amortyzację pneumatyczną.

Różnice w cenach tego samego modelu są znaczne. Wśród ofert sprzedaży można znaleźć model 6506 za 90 tys. zł. (woj. mazowieckie). Ciągnik jest z 1996 r., w ogólnym stanie bardzo dobrym, a stan licznika pokazuje 6000 mth. Ciągnik ma zaczepy transportowe oraz przednie obciążniki. Jedyne zastrzeżenia budzi ogumienie, które jest zużyte w około 60 proc. Z kolei u jednego z przedstawicieli marki John Deere w województwie lubelskim, używany ciągnik z 1997 r. został wyceniony na 142 tys. zł. Ciągnik ma pełne wyposażenie (wersja Premium) i przepracował zaledwie 2750 mth.

Deutz Fahr Agrotron 6.05

Już sama nazwa modelu wskazuje na coś specjalnego. Ciągniki z tej serii wyróżniają się już na pierwszy rzut oka spośród innych. Charakterystycznie ścięta i opływowa przednia część ciągnika i zaokrąglone kształty kabiny sprawiają wrażenie, jakby ciągnik mógł poruszać się z prędkością co najmniej 80 km/h. Co prawda maszyna nie może pędzić z taką szybkością, ale specyficzna linia nadwozia zdecydowanie poprawia widoczność. Ciągniki znane są również z trwałych jednostek napędowych charakteryzujących się dobrą sprawnością. Minusem tych ciągników jest stosunkowo wysoka cena części zamiennych. Agrotron serii 6 był produkowany w latach 1995–1997.

Jednym z częściej dostępnych ciągników z drugiej ręki jest Agrotron 6.05. Pod jasnozieloną, „ściętą” maską maszyny kryje się jednostka o mocy 105 KM. To sześciocylindrowy, turbodoładowany silnik Deutz z technologią pompowtryskiwaczy.

Deutz Fahr.jpg

Autor: K. Hołownia

Opis: Deutz Fahr Agrotron 6.05 o mocy 105 KM.

Ciągnik wyposażono w przekładnię Power Shift z 24 przełożeniami do przodu i 8 do tyłu. Na każdym z sześciu biegów są cztery półbiegi, które można przełączać pod obciążeniem przyciskami umieszczonymi na dźwigni zmiany biegów. Przełącznik zmiany kierunku jazdy umieszczono z lewej strony kierownicy, a jego użycie nie wymaga wciśnięcia pedału sprzęgła. Maszyna może poruszać się z maksymalną szybkością 40 km/h.

Pompa hydrauliczna ma wydatek największy ze wszystkich omawianych ciągników, bo aż 83 l/min, a udźwig tylnego TUZ jest również rekordowy i wynosi aż 9240 kg. To niemal dwa razy tyle co masa ciągnika, która wynosi 5010 kg. Ciągnik wyposażono w EHR, również z przyciskami wyprowadzonymi na zewnątrz, pomocnymi przy zaczepianiu narzędzi. WOM jest załączany przyciskiem i może obracać się z prędkością 540 bądź 1000 obr./min.

Wnętrze kabiny wygląda nowocześnie. Ma się wrażenie, że przełączniki i dźwigienki zostały dopasowane zarówno kształtem, jak i kolorem do całego ciągnika. Część wskaźników na desce rozdzielczej jest analogowych, a część cyfrowych, np. prędkościomierz. Linia osłony silnika schodzi w dół od strony kabiny. Odnosi się wrażenie, że maszyna jest bardzo krótka i zapewnia bardzo dobrą widoczność.

Mała rozpiętość roczników Agrotrona sprawia, że wśród ofert sprzedaży nie ma wielkich rozbieżności cenowych. W jednej z firm handlujących sprzętem używanym za omawiany model 6.05 trzeba zapłacić 80 tys. zł (woj. łódzkie). Stan wizualny i techniczny ciągnika został określony jako bardzo dobry. Identyczna kwota widnieje przy innej ofercie tego modelu ciągnika (woj. mazowieckie). Maszyna jest również z tego samego roku, w dobrym stanie technicznym i przepracowała 7200 mth. Ciągnik jest dodatkowo wyposażony w przekładnię biegów pełzających, a kabina jest klimatyzowana.

Ceny ciągników są orientacyjnymi cenami brutto podanymi przez sprzedających

Źródło: "Farmer" 01/2008