Torion 738 T Sinus to pierwszy model wśród ładowarek kołowych Claasa wyposażony ramię teleskopowe. Maszyna może podnieść ładunek o masie nawet 3800 kg, a maksymalny punk obrotu łyżki znajduje się na wysokości 4,96 m.
Claas Torion 738 T Sinus ma być jednocześnie zwrotny, stabilny i wyposażony w wiele nowoczesnych rozwiązań.
Parametry robocze
W maszynie typu kołowego, zastosowano ramię teleskopowe sterowane za pomocą kinematyki typu „Z”, dzięki czemu uzyskano dużą siłę zrywania i szybkość wysypu.
Maksymalne obciążenie użytkowe wynosi 2300 kg z widłami do palet na płaskiej powierzchni, na pełnej wysokości i przy całkowitym skręcie.
Jak podaje producent, widły paletowe umożliwiają załadunek i układanie stosów do wysokości 4,80 m, przy czym maksymalny zasięg wideł wynosi 2,69 m.
Komfort pracy operatora zwiększają m.in. system szybkiej wymiany narzędzi i układ tłumienia położeń krańcowych ramienia teleskopowego. Maszyna dysponuje pompą hydrauliczną o maksymalnym wydatku 93 l/min., ale jeśli ktoś potrzebowałby maszyny do specjalnych zastosowań gdzie wymagany jest duży przepływ oleju (np. mulczery, zamiatarki), jest możliwość zamówienia dodatkowej pompy, która zapewni dodatkowo 28 l/min.
Z tyłu jako wyposażenie dodatkowe dostępny jest obwód hydrauliczny dwustronnego działania, natomiast z przodu istnieje możliwość zastosowania maksymalnie dwóch obwodów hydraulicznych dla narzędzi zewnętrznych.
Wyjątkowy układ kierowniczy Sinus
Interesującym elementem nowej ładowarki Torion 738 T Sinus jest układ kierowniczy Sinus. Łączy on skręt przegubu i układu kierowniczego tylnej osi, co pozwoliło uzyskać świetną zwrotność przy niskim kącie łamania – nie przekraczającym 30° na każdą stronę. Jak zapewnia producent, w tej klasie maszyn promień skrętu jest bezkonkurencyjny – po krawędzi łyżki wynosi tylko 4,22 m, a wewnętrzny promień zaledwie 1,49 m.
Warto też wspomnieć, że wahliwy przegub łamany pozwala na wychylanie przodu i tyłu pojazdu do 8° w każdą stronę, a pakiety sprężyn jako amortyzatory w wahliwym przegubie odczuwalnie zwiększają komfort jazdy, szczególnie podczas poruszania się po drodze.
Nad bezpieczeństwem pracy z wysięgnikiem czuwa system Smart Loading. Jego funkcje obejmują programowanie wysokości podnoszenia i opuszczania, automatyczny powrót łyżki, dynamiczne ograniczanie obciążenia oraz wyświetlanie ramienia podnośnika w 9-calowym terminalu dotykowym w prawym słupku kabiny.
Układ dynamicznego ograniczania obciążenia współpracuje z czujnikami ciśnienia i kąta, umożliwiając wygodną i bezpieczną pracę. Na podstawie dokładnego pomiaru operator jest stale informowany o aktualnym stanie obciążenia za pomocą kolorowego wskaźnika na terminalu obsługowym.
Po osiągnięciu zakresów obciążenia granicznego układ ograniczania obciążenia w sposób dynamiczny limituje wysuwanie i wsuwanie ramienia aż do jego zablokowania. Ograniczenie szybkości działania teleskopu, a także szybkości podnoszenia i opuszczania ramienia teleskopowego zależy od obciążenia i aktualnej wysokości podnoszenia.
Claas zastosował tutaj także unikalne na rynku rozwiązanie jakim jest automatyczne wsuwanie ramienia teleskopowego w połączeniu z samoczynnym powrotem łyżki i zaprogramowaną pozycją dolną.
Silnik
Maszynę napędza turbodoładowany 4-cylindrowy silnik Yanmar o mocy 73 KM, który m.in. dzięki filtrowi cząstek stałych (DPF) i katalizatorowi oksydacyjnemu (DOC) spełnia wymogi normy emisji spalin Stage V i nie wymaga stosowania AdBlue. Dodatkowo dzięki swojemu położeniu służy jako przeciwwaga. Opcjonalny wentylator rewersyjny poprzez regularną zmianę kierunku obrotów automatycznie utrzymuje pakiet chłodnic w czystości.
Płynną zmianę prędkości zapewnia układ jezdny Smart Shifting z hydrostatem i automatyczną dwustopniową przekładnią. Za pomocą przełącznika dźwigniowego możliwe jest wstępne wybranie dwóch zakresów jazdy: stopień 1 pozwala jechać z prędkością do 20 km/h, a stopień 2 – do 40 km/h.
Kabina
Kabina – to 4 wąskie słupki, mocno opadająca maska, pociągnięta daleko ku dołowi szyba przednia i smukłe ramię teleskopowe – to ma zapewnić widoczność na wszystkie strony i widok na ramkę narzędziową na najwyższym poziomie. Drzwi wejściowe oraz prawe okno mogą być otwierane i blokowane pod kątem 180°. Fotel jest podgrzewany, amortyzowany pneumatycznie.
Przyjemne chłodzenie w razie potrzeby zapewnia łatwo regulowany układ klimatyzacji. Pracę bez zmęczenia wspiera również trzystopniowo regulowana kolumna kierownicy i wysokie oparcie. Na uwagę w kabinie zasługuje także płaska podłoga, która oferuje dużo miejsca na nogi i jest łatwa w czyszczeniu.
Niespotykanym w tej klasie elementem wyposażenia jest monitor o regulowanej wysokości umieszczony w prawym słupku A. Na 9-calowym ekranie o wysokim kontraście wyświetlane są wszystkie ważne parametry maszyny oraz aktualny stan dynamicznego ograniczania obciążenia. Ekran startowy może być konfigurowany w sposób indywidualny. Ponadto monitor oferuje różne możliwości programowania przycisków oraz tryb jasny i ciemny.
Plusem dla komfortu jest także joystick zintegrowany z prawym podłokietnikiem fotela operatora. Jednoczesna obsługa funkcji teleskopu i trzeciego obwodu sterowania nie wymaga zmiany uchwytu.
Na koniec warto dodać, że oferta modeli Torion, obejmuje obecnie 11 ładowarek kołowych dla rolnictwa o masie roboczej od 5 do 21 t.

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)