PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Landini Rex4 z elektrycznie napędzaną osią przednią

Landini zaprezentował bardzo ciekawą konstrukcję ciągnika Rex4 Electra, wprowadzającą branżę rozsądnie w świat elektryczności.



Wprawdzie pojawiają się różne prototypy ciągników elektrycznych, ale wydaje się, że do wystarczająco funkcyjnej formy produkcyjnej wciąż daleko. Nie dla Landini. Ta swoistego rodzaju hybryda otrzymała nagrodę „Innowacji Technicznej” włoskich targów EIMA, które w listopadzie odbyły się w formie internetowej.

Na czym polega zatem innowacyjność ciągnika Landini Rex4 Electra?

Landini Rex4 Electra – Evolving Hybrid, bo tak brzmi jego pełna nazwa, to ciągnik przeznaczony do pracy w sadach i winnicach, w którym 110-konny silnik diesla wykorzystuje generator i akumulator do zasilania dwóch przednich silników elektrycznych napędzających przednią amortyzowaną oś. Zastosowany system hybrydowy gwarantuje ponadto odzyskiwanie energii podczas hamowania i zwalniania.

Cały system kontrolowany jest przez oprogramowanie PMS (Power Management System), który nadzoruje pracę wszystkich urządzeń, w tym akumulatora oraz steruje silnikiem i generatorem za pośrednictwem odpowiednich falowników.

Dzięki temu, opisywany i nagrodzony Landini Rex4 Electra, według producenta, zużywa o 10 proc. mniej paliwa w porównaniu z jego tradycyjnym odpowiednikiem, posiada o 15 proc. lepszy promień skrętu – a to w sadach i winnicach cecha niezwykle ważna – gwarantuje większą stabilności podczas transportu, dzięki pełnej integracji z elektrycznym układem kierowniczym oraz pozwala na wybór różnej proporcji rozdziału napędu pomiędzy osiami.

Komfort użytkowania uległ również poprawie

Landini Rex4 Electrca, podobnie do „czerwonych braci” z koncerny Argo, czyli większych serii McCormick X7 i X8, otrzymał czteropunktowe, półaktywne i elektronicznie regulowane tłumienie kabiny.

Jednostka sterująca rzeczonej elektronicznie regulowanej amortyzacji wykrywa ruch ciągnika i nierówności podłoża i na tej podstawie reguluje tłumienie w czasie rzeczywistym oraz w sposób ciągły. I tutaj Landini po raz kolejny używa modnego słowa „hybrydowy”, bowiem takie rozwiązanie zapewnia zrównoważony kompromis między „miękkim” ustawieniem pochłaniania wibracji a „sztywniejszym” ustawą w trakcie gwałtowniejszych zatrzymań.

W ten sposób podobno w trakcie jazdy można ograniczyć wibrację o 15 proc. – swoją drogą ciekawe, jak to wszystko jest wyliczane i szacowane. Komfort to poniekąd też odczucia subiektywne, wynikające z innej tolerancji każdego organizmu na różne doznania i czynniki zewnętrzne.

Ostatnim usprawnieniem w porównaniu do poprzednika jest zastosowanie trzybiegowej skrzyni biegów powershift z ektrohydraulicznym rewersem. Elektroniczna jednostka sterująca ECU wysyła sygnały do siłowników zastosowanych zamiast drążków do zmiany przełożeń – „drive by wire”.

W przyszłości tak wyekwipowane ciągniki Landini mają się również pojawić w mniejszych wersjach mocy.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (6)

  • Serwisant niezależny 2020-12-19 16:41:27
    Nie mówię, że elektryczny napęd jest zły, bo w dzisiejszych czasach przy bardzo tanich falownikach napęd elektryczny jest wręcz genialny. Umożliwia łatwe sterowanie mocą, jej poszczególnym rozdziałem pomiędzy osie, a nawet koła. Silnik elektryczny jest przeciążalny i ma bardzo dobrą charakterystykę momentu obrotowego. To jest przyszłość napędów. Jednak wciskanie kitu o odzysku energii w ciągniku, który zasadniczo nie jest przeznaczony do transportu jest zwykłym robieniem debili z rolników. To już nie te czasy, gdzie wieś to była ciemnota. Kilka procent rolników wie jak działa napęd elektryczny, niektórzy nawet są w stanie taki napęd zaprojektować i wykonać, więc nie da się im wszystkiego wcisnąć.
  • J. B 2020-12-19 14:10:47
    Marketing, marketing i marketing aby sprzedać kolejną maszynę za dobrą kasę. Bo cena takiego "czegoś" będzie w granicach 250 000 brutto.
  • Łukasz 2020-12-18 18:17:05
    Zwykle pierdoły zero myślenia. Zaraz napiszą że odzyska energię hamujac od 100 do 50 na godzinę. Banda debili
  • Serwisant niezależny 2020-12-18 16:51:35
    Odzyskiwanie energii podczas hamowania. Szczególnie przy pracy w sadzie z prędkościami do 5 km/h droga hamowania jest bardzo długa. Zwykły bełkot marketingowy, ale nawiedzeni ekolodzy łykną.
    • AAA 2020-12-18 17:20:37
      Ujadasz
    • abcdf 2020-12-19 11:56:52
      Trzeba jeździć na zaciągniętym recznym i się nawet paliwa nie będzie dolewać :D

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.108.182
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.