Seria 7400 Massey Fergusona obejmuje sześć maszyn o maksymalnych mocach 135–203 KM (według ISO). Pod czerwoną maską MF-a 7480 kryje się 6,6-litrowa jednostka napędowa produkowana przez zakłady Perkinsa. Te same silniki, lecz o niższych mocach, napędzają modele 7465 i 7475 (125 i 140 KM). Pozostałe traktory o większej mocy z serii 7400 wyposażone są w silniki SISU Diesel.
150-konny silnik Perkinsa ma 6 cylindrów, w których pracują po cztery zawory. Maksymalny moment obrotowy wynosi 711 Nm. W uzyskaniu takich parametrów i spełnieniu normy spalin Tier 3 pomaga wydajna turbosprężarka, chłodnica sprężanego powietrza (intercooler) i system wtrysku Common Rail.
Na uwagę zasługuje układ przeniesienia napędu. Moment obrotowy jest przekazywany na koła napędowe za pośrednictwem bezstopniowej przekładni Dyna-VT. Znana jest ona już od kilku lat np. z ciągników Fendt (Fendt 716), w których występuje pod nazwą Vario i cieszy się dobrą renomą. Wszystkimi funkcjami steruje się z kabiny za pomocą kilku pokręteł i przycisków umieszczonych z prawej strony operatora, w tym również dźwigienki płynnej zmiany prędkości jazdy osadzonej w ramieniu podłokietnika. Umożliwia ona poruszanie się maszyny z różnymi prędkościami w zakresie: polowym – 0,03–28 km/h (do 16 km/h do tyłu) i transportowym – 0,03–40 km/h (do 38 km/h do tyłu). W zależności od warunków pracy ciągnik może poruszać się z zadaną szybkością niezależną od obrotów silnika. W trybie automatycznym system sam dostosowuje obroty w zależności od obciążenia, przy czym traktor ciągle porusza się jednostajnie. W trybie ręcznym operator wykonuje takie ustawienia manualnie. Tempomat pozwala na zaprogramowanie dwóch prędkości, na przykład podczas orki przydatne może być ustawienie prędkości przejazdu roboczego i jałowego na uwrociach. Wystarczy nacisnąć jeden z dwóch przycisków, a traktor płynnie zmieni tryb jazdy na szybszy lub wolniejszy. W zależności od upodobania, prędkością i przyspieszeniem można sterować również w tradycyjny sposób, za pomocą pedału gazu. W standardowym wyposażeniu ciągnika jest hydrauliczny rewers „Power Controlh z dźwignią sterowania umieszczoną z lewej strony koła kierownicy. Pozwala on nie tylko na zmianę kierunku jazdy. Stopień wychylenia wajchy określa tempo przyspieszenia i ustala prędkość.
Nie mniej nowoczesny jest napęd wałka odbioru mocy. Tryb „paszowy” pozwala na utrzymywanie stałej, potrzebnej prędkości WOM przy zmiennych obrotach silnika. Funkcja ta może okazać się przydatna przy wielu pracach polowych, takich jak rozrzucanie obornika czy prasowanie pasz zielonkowych. Obroty WOM można ustawić również w pozycji E – ekonomiczny i w zwyczajnym trybie 540 lub 1000 obr./min. Dodatkowo można włączyć tryb automatycznego sterowania mechanizmem na uwrociach (np. włączanie i wyłączanie).
Autor: K. Hołownia
Opis: Konsola GTA z kolorowym wyświetlaczem.
Tylny trzypunktowy układ zawieszenia może maksymalnie udźwignąć 8600 kg i jest sterowany elektrohydraulicznie (EHR). Pompa hydrauliczna wytwarza ciśnienie 200 barów i ma wydajność 110 l/min. Na uwagę zasługuje wyposażenie traktora w drugi, niezależny zbiornik na olej hydrauliczny, co nie pozwala na mieszanie się oleju wykorzystywanego do obsługi maszyn z przekładniowym. Rozwiązanie to najprawdopodobniej zostało zaczerpnięte z ciągników Fendt, w których jest stosowane od lat.Ciągnik zwraca na siebie uwagę bogatym wyposażeniem standardowym. Nowym elementem kabiny jest konsola GTA z kolorowym ekranem o 14-centymetrowej przekątnej. Dzięki konsoli można wykonywać wiele czynności związanych z zapisywaniem i uaktywnianiem ustawień narzędzi, monitorowaniem czynności, a także ze współpracą z systemem GPS. Duży nacisk położono na wygodę operatora. W standardzie znajduje się m.in. wygodne siedzisko Super Deluxe i kabina amortyzowana pneumatycznie. Ponadto fotel i lusterka są podgrzewane, a klimatyzacja automatyczna. Hałas w kabinie nie przekracza 70 dB, co nie jest łatwe do osiągnięcia nawet w dobrej klasie samochodów osobowych.
Źródło: "Farmer" 08/2008
Komentarze