• Rynek ciągników spada, ale nie wszyscy tracą.
  • Ciągnikowe podium w 2022 r.: New Holland, John Deere i Kubota.
  • Dla "VAT-owców" paliwo z nowym rokiem staniało o ponad 1000 zł na 1000 l. Niektórzy są więc "w plecy".
  • "Wróżby i przepowiednie" na 2023 r. Jaki będzie? Zdania podzielone. Redaktorzy Hołownia i Kuchta zakładają się... oczywiście o flaszkę.

Liderzy rynku ciągników - kto zyskuje, kto traci?

Rok 2022 zakończył się spadkami w handlu nowymi ciągnikami rolniczymi. Rynek skurczył się o ponad 17 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Większość marek odnotowała spadki, ale są wyjątki, takie jak: John Deere, Valtra, Massey Ferguson, McCormick. New Holland został po raz 14. liderem sprzedaży, ale "po piętach" zaczyna mu deptać John Deere.

"Namoczyliśmy" na zakupie ON

Jeśli chodzi o ceny paliw, to mimo wprowadzenia z 1 stycznia br. 23-proc. VAT-u (zamiast 8 proc.) pozostały na stacjach takie same, co jest wynikiem obniżenia cen przez PKN Orlen. Tym samym gospodarstwa rozliczające podatek VAT de facto zapłacą teraz znacząco mniej niż choćby w grudniu 2022 r., bo odliczą większy podatek.

Szklana kula powie, jaki będzie 2023 r. na rynku maszyn

A jak będzie wyglądał rynek maszyn w bieżącym roku? W tym przypadku dużo może powiedzieć "szklana kula". A na poważnie - sytuacja z ostatniego roku pokazała jak wszystko może zmieniać się dynamicznie i nikt jednoznacznie nie określi jak rolnicy będą inwestować.

Na szczęście wśród przedstawicieli branży jest umiarkowany optymizm. Jak mówią, zamówienia na sprzęt są i będą, choć są dość ostrożne. Śmielej inwestują duże gospodarstwa, mniej te mniejsze dysponujące bardziej ograniczonym kapitałem. 

Zapraszamy do obejrzenia nowego odcinka Maszynowni.