Dotychczas w Polsce oferowane były ciągniki Massey Ferguson jedynie w wersji rolniczej. Ostatnio Dom Handlowy Korbanków zdecydował się wprowadzić również ciągniki sadowniczo-ogrodnicze tej marki. A są to ciągniki nie byle jakie: małe, zwrotne i mocne. Wśród innych ciągników specjalistycznych, które z reguły mają nie więcej niż 50-60 KM, zdecydowanie wyróżniają się mocą. Seria Massey Ferguson 3400 obejmuje 5 ciągników o mocy 64, 80, 90 i aż 98 KM. Wyposażone są w 3-cylindrowe (64-konny) lub 4-cylindrowe silniki z turbodoładowaniem lub wolnossące (tylko 80-konny). Oprócz mocy osiągają one również dość pokaźny moment obrotowy, typowy dla mocniejszych ciągników: 270, 295, 380 i 404 Nm przy 1400 obr./min.

W małych Fergusonach zwraca też uwagę liczba produkowanych wersji, a także niewielkie gabaryty. Modeli jest 14, z kabiną lub platformowych i napędem na 2 (tylko 64 i 80 KM) lub 4 koła, przeznaczonych do pracy w winnicach, sadach i ogrodach. Najwęższa wersja V ma minimalną szerokość zaledwie 1 m! Niewiele szersze są modele GEV, S i GE, które mają od 1,1 do 1,28 m. Najszerszy model F wielkością przypomina już małe ciągniki rolnicze: ma 1,4 m.

W układzie przeniesienia napędu zastosowano kompaktowe skrzynie wielobiegowe, bardzo przydatne w ciągnikach specjalistycznych. Podstawowa skrzynia, z 4 lub 5 biegami głównymi, ma łącznie 16 lub 20 biegów do przodu i 8 lub 10 do tyłu. W wersji z superreduktorem biegów może być w sumie 24 (do tyłu 12) lub 30 (do tyłu 15). Najwięcej przełożeń - 36 lub 45 (tyle samo do przodu i do tyłu) - oferują skrzynie z reduktorem, wyposażone dodatkowo w trzystopniowy Powershift (na biegach głównych), uruchamiany przyciskami w dźwigni zmiany biegów pod obciążeniem, bez wysprzęglania. Zależnie od wersji przekładnie umożliwiają jazdę z prędkością od 153 m/h (z superreduktorem) do 30, 35 lub 40 km/h. We wszystkich skrzyniach jest osobna mechaniczna przekładnia do zmiany kierunku jazdy.

Wałek odbioru mocy ma prędkość 540 lub 540/1000 obr/min. W pierwszej wersji dostępny jest także ekonomiczny tryb pracy wałka. Podczas gdy w normalnym trybie prędkość 540 obr./min osiągana jest przy około 1970 obr./min silnika, to w trybie ekonomicznym już przy 1560 obr./min. Wałek włączany jest niezależnym sprzęgłem elektro-hydraulicznie. Gdy pracuje w trybie 540 obr./min, można go rozkręcić nawet do 750 obr./min, ale wówczas silnik wchodzi na obroty bliskie nominalnych (2200 obr./min). Na życzenie wałek może mieć również obroty zależne od prędkości jazdy (przy wersji 540/1000 obr./min).

Rozbudowany dwuobwodowy układ hydrauliczny zasila pompa o wydatku 44, 52 l/min lub podwójna o łącznym wydatku 62 l/min (37+25). Jeden obwód, zespolony ze skrzynią przekładniową, obejmuje także układ kierowniczy i elektro-hydraulikę zespołów napędowych. Drugi, niezależny obwód zasila hydraulikę zewnętrzną z podnośnikiem i ewentualnie hamulce przyczep. Stabilizowany mechanicznie lub hydraulicznie podnośnik z regulacją pozycyjną, pływającą i mieszaną (na życzenie sterowany elektro-hydraulicznie) ma udźwig 2600 kG. Hydraulikę zewnętrzną obsługują standardowo dwa rozdzielacze jedno- lub dwustronnego działania, a dodatkowo trzeci, z regulacją przepływu i swobodnym powrotem oleju. Rozdzielaczy może być maksymalnie nawet 5, a szybkozłącza mogą być wyprowadzone również z boku lub z przodu ciągnika.

Źródło: "Farmer" 08/2005