PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Mocny powiew

Supersilnik, więcej mocy, technologia satelitarna i duży komfort



Konstruktorzy ciągników na całym świecie pracują nad tym, aby ułatwić rolnikom pracę. Nie inaczej jest w wypadku nowych ciągników John Deere z nowej serii 7030. Główny nacisk położono na wydajność pracy. Nie zapomniano również o komforcie pracy operatora, mającym duże znaczenie przy wielogodzinnej uprawie pola. W ofercie firmy John Deere dostępnych jest pięć modeli z nowej serii 7030. Dwa modele Premium – 7430 i 7530 – o mniejszej mocy oraz trzy modele silniejsze – 7730, 7830 i 7930.

Serce
Sercem ciągników 7030 jest 6,8-litrowy silnik PowerTech Plus. Jednostka ta została wyposażona w system Inteligentnego Zarządzania Mocą, gwarantujący dodatkowe 30 KM. Zalety tego systemu są szczególnie zauważalne przy stromych podjazdach, gdy ciągnik jest obciążony ładunkiem, oraz podczas prac z wykorzystaniem WOM. W zależności od modelu moc maksymalna wynosi od 171 do 234 KM, a przy wykorzystaniu Inteligentnego Zarządzania Mocą – od 185 do 245 KM (według normy ECE-R24). Silnik PowerTech Plus ma cztery zawory na cylinder i wysokociśnieniowy układ wtryskowy CommonRail (4V-CR). Dzięki temu jednostka napędowa reaguje szybciej na zmienne obciążenie. Jest to bardzo ważna cecha skutkująca zwiększoną wydajnością i mniejszym zużyciem paliwa. Kolejnym nowym rozwiązaniem jest zastosowanie turbosprężarki o zmiennej geometrii (VGT), która zapewnia wysoki moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych silnika. W nowych ciągnikach serii 7030 zastosowano również układ recyrkulacji spalin (EGR), zaczerpnięty z pojazdów szosowych, odpowiadający za zmniejszenie emisji spalin i zużycia paliwa. Nowa jednostka napędowa jest zatem oszczędniejsza i bardziej elastyczna, co znacząco wpływa na jej efektywność.

Trzy skrzynie
Podczas zakupu nowego ciągnika z serii 7030 można wybrać jedną z trzech dostępnych skrzyń biegów. Najnowsze rozwiązania technologiczne i jednocześnie bardzo łatwa obsługa to główne zalety przekładni Autopowr (pisownia oryginalna) – bezstopniowej skrzyni biegów umożliwiającej jazdę z prędkością od 0,05 do 50 km/h. Przekładnię obsługuje się przy użyciu jednej dźwigni, którą można płynnie regulować prędkość maszyny. Nie trzeba przy tym naciskać sprzęgła, nawet wtedy, gdy chce się zatrzymać ciągnik (funkcja PowerZero)!
Przekładnia PowerQuad Plus ma 20 lub 24 biegi. Jest to przekładnia typu Powershift umożliwiająca zmianę czterech biegów pod obciążeniem w ramach każdego biegu głównego. Skrzynią pośrednią pomiędzy automatyczną (Autopowr) a skrzynią PowerQuad Plus jest przekładnia Autoquad Plus. Jest ona odpowiednikiem skrzyni PowerQuad Plus  pod względem liczby biegów i działania. Ma ona dodatkowo funkcję automatycznej zmiany biegów w ramach zakresu Powershift. To jednak nie wszystko. Nowy układ ECO SHIFT zapewnia rozwijanie wysokich prędkości jazdy przy niskich obrotach silnika. Producent zapewnia, że takie rozwiązanie umożliwi ograniczenie zużycia paliwa aż o 10 proc. Obie skrzynie są wyposażone w układ SoftShift, zapewniający płynną zmianę biegów.

Po sznurku
Praca w nocy czy we mgle od zawsze niosła ze sobą zagrożenie niedokładnych lub nakładających się na siebie przejazdów. John Deere już od niemal 10 lat pracuje nad wykorzystaniem technologii satelitarnej w rolnictwie, dlatego dzięki rozbudowanemu systemowi nawigacyjnemu w ciągnikach serii 7030 obawy tego typu znikają. Centrum kontroli stanowi kolorowy monitor GreenStar 2. Można wybrać wersję z ekranem dotykowym lub z przyciskami. Ten niewielki panel łączy w sobie system nawigacyjny, informacyjny i monitor parametrów roboczych. Monitor GreenStar2 standardowo wyposażony jest w funkcję umożliwiającą równoległe prowadzenie maszyny, dzięki której nie trzeba się już martwić o zachodzenie pasów roboczych. Zwiększa to efektywność pracy i oszczędności wynikające ze zmniejszonych nakładów na środki ochrony roślin, nawozy czy paliwo. Właściciele maszyn wyposażonych w automatykę zgodną ze standardem ISO będą na pewno zadowoleni z innych możliwości, jakie daje monitor GreenStar 2. Dzięki niemu można bowiem sterować takimi maszynami komputerem ciągnika, bez konieczności podłączania dodatkowych indywidualnych sterowników maszyn.
System AutoTrac to automatyczny układ kierowania, dzięki któremu operator może sobie pozwolić na odrobinę odpoczynku. Słowem – autopilot. Podczas pierwszego przejazdu, system opracowuje mapę – wzór trasy, po jakiej ciągnik będzie się poruszał podczas kolejnych przejazdów. Nie ma znaczenia czy jest to linia prosta czy łamana, komputer wszystko zapamięta i na pewno sobie poradzi. Jaka w tym wszystkim jest rola operatora skoro maszyna sama wie, jak jechać? Operator jest odpowiedzialny za uruchomienie systemu, ciągłą kontrolę pracy maszyny (czy ciągnik jedzie dokładnie trasą wytyczoną przez system), omijanie przeszkód i zawracanie. AutoTrac ma możliwość zapamiętywania określonego punktu podczas pracy, miejsca, w którym znajduje się ciągnik, gdy na przykład skończy materiał siewny lub herbicyd. Dzięki temu bez straty dla wykonanej pracy można uzupełnić braki i wrócić na pole, kontynuując zabieg od miejsca, w którym został przerwany. Oszczędności wynikające z użytkowania systemu AutoTrac, zwłaszcza w większych gospodarstwach, mogą być po kilku latach niebagatelne.

System AutoTrac jest połączony z anteną StarFire iTC znajdującą się na dachu ciągnika. Antena ma funkcję kompensacji pomiarów, co pozwala na poprawienie błędów pomiarowych spowodowanych nierównościami terenu. John Deere umożliwia korzystanie z czterech różnych sygnałów satelitarnych, z których najdokładniejszy (RTK) zapewnia kierowanie ciągnikiem z dokładnością do 2 cm w czasie rzeczywistym. Dzięki funkcji John Deere RTK-X ciągnik może pracować również w pobliżu przeszkód zakłócających sygnał.
Informacje dotyczące prac wykonanych przy pomocy nowego John Deere’a, jak i samego ciągnika są zbierane przez komputer pokładowy i dokumentowane przez system Field Doc. Następnie przy pomocy domowego komputera można dokonać koniecznych analiz, na przykład plonów czy wydajności, i zaplanować przychody i zyski.

Komfort pracy
Nowa kabina CommandView jest przestronna i tak skonstruowana, aby widoczność była jak największa. Widoczności z fotela nie przesłania nawet pokrywa silnika. Duży wpływ na zmęczenie kierowcy ma hałas. Dlatego też kabina w nowych ciągnikach serii 7030 została wyposażona w dźwiękochłonne panele, zmniejszające poziom hałasu do 72 dB(A). Jeśli zdecydujemy się na automatyczną klimatyzację (dostępna w opcji), będziemy mogli ustawić określoną temperaturę, a układ będzie ją utrzymywał automatycznie, sterując intensywnością i kierunkiem nawiewu powietrza. Dla wygodnickich lub osób z chorym kręgosłupem dostępny jest fotel Active Seat, który dzięki aktywnemu zawieszeniu tłumi ruchy pionowe, podnosząc tym samym komfort jazdy. Dodatkowo kabinę wyposażono w lodówkę, uchwyt na kubki, system regulacji położenia kierownicy i funkcję podgrzewania fotela.

Źródło: Farmer 03/2007



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.108.182
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.