PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

MTZ Belarus - ciągniki bez homologacji?

MTZ Belarus - ciągniki bez homologacji?
Czy ciągniki MTZ Belarus sprzedane po 2018 r. mają homologację? fot.kh

Białoruskie ciągniki od wielu lat cieszą się dobrą opinią w naszym kraju. Opinia ta przekłada się na znakomitą sprzedaż, która w 2020 r. sięgnęła prawie 1000 szt. Do tej sprzedaży chciał się dołożyć pewien rolnik. Chciał, ale…



Od kilku dni media rolnicze donoszą, że coś jest nie tak z ciągnikami marki MTZ Belarus, które sprzedawane są w oficjalnej sieci dystrybucji białoruskiego producenta w naszym kraju. Nie chodzi o ich ukryte wady techniczne, ale raczej o domniemane wady prawne związane z wprowadzeniem tych ciągników do sprzedaży.

Trzeba tu wyjaśnić, że większość (z pojedynczymi wyjątkami) ciągników sprzedawanych w sieci dealerskiej MTZ Belarus w naszym kraju jest już zarejestrowana, czyli posiada właściciela. Mimo to ciągniki te mają “zerowy przebieg”, który w praktyce oznacza licznikowe kilka motogodzin.

Kupię ciągnik, ale...

I tu na arenę, a raczej do dealera, wkracza nasz czytelnik, który w marcu tego roku postanowił kupić nowy 80-konny model MTZ Belarus 920.2 z przeznaczeniem na użytkowanie go w wykonywanej przez niego działalności gospodarczej. W liście do naszej redakcji opisuje poszczególne etapy jego “przygody” z zakupem i rejestracją (nie) nowego ciągnika. Oto one:

Dealer wystawia fakturę sprzedaży

Mówi nasz czytelnik:
- Udaję się do autoryzowanego dealera MTZ Belarus w celu otrzymania faktury, na podstawie której mam obowiązek dokonać przelewu za ciągnik MTZ Belarus 920.2. Faktura zostaje wystawiona.

- Z uwagi, że oferowany ciągnik jest zarejestrowany na dealera, idę z fakturą (jako nowy i przyszły właściciel) do wydziału komunikacji, w którym dealer dokonał rejestracji, w celu ustalenia, czy ten ciągnik został zarejestrowany zgodnie z prawem i posiada wymagane zezwolenia pozwalające podmiotowi gospodarczemu na wprowadzenie go do obrotu.

Wydział komunikacji: - Coś tu nie gra z papierami

- Podczas weryfikacji dokumentów przez kierownika wydziału komunikacji wychodzi na jaw, że przy pierwszej rejestracji ciągnika na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej nie towarzyszyło jej ważne świadectwo homologacji, ważne świadectwo zgodności, ani wymagana w takiej sytuacji przy braku tych zezwoleń decyzja o dopuszczeniu jednostkowym wydana przez krajowy organ homologacyjny, tj. Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego.

Zaistniało więc podejrzenie, że ciągnik został wprowadzony do obrotu nielegalnie, także nielegalnie został zarejestrowany i jako obciążony wadą prawną zgodnie z prawem drogowym podlega wyrejestrowaniu, co wzbudziło mój niepokój.

- W związku z powyższym wystąpiłem do Dyrektora TDT o wydanie opinii dotyczącej kwestii spełniania przez dany ciągnik formalnych warunków dopuszczających możliwość wprowadzenia takiego ciągnika do obrotu i rejestracji.

I tu przypomnijmy, że TDT jest organem właściwym do wykonywania czynności związanych z homologacją pojazdów, przedmiotu ich wyposażenia lub części, dopuszczeniem jednostkowym pojazdu, czy też dopuszczeniem indywidualnym pojazdów.

Jak czytamy na stronie organu: "Ustawa o dozorze technicznym powierza TDT również wykonywanie zadań określonych w ustawie z dnia 15 lipca 2020 r. o systemach homologacji typu UE i nadzoru rynku silników spalinowych przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach”.

Opinia Transportowego Dozoru Technicznego jest zaskakująca

Na prośbę naszego czytelnika o wyrażenie opinii w kwestii spełnienia warunków technicznych i formalnych przez ciągnik rolniczy Belarus 920.2, Dyrektor TDT napisał:

“Obowiązujące przepisy w zakresie procedur homologacji i dopuszczenia do ruchu pojazdów rolniczych na terytorium Unii Europejskiej ujęte w rozporządzeniu Parlamentu i Rady (UE) nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych (zwanym dalej Rozporządzeniem UE nr 167/2013), w art. 73 ust. 3 określa, iż:
„(...) nowe układy, komponenty, oddzielne zespoły techniczne lub pojazdy należące do typów, które uzyskały homologację typu całego pojazdu na mocy dyrektywy 2003/37/WE, mogą być nadal rejestrowane, wprowadzane do obrotu lub dopuszczane do dnia 31 grudnia 2017 r.

W związku z powyższym, począwszy od dnia 1 stycznia 2018 r. dopuszczenie do ruchu drogowego na terytorium Unii Europejskiej może mieć miejsce wyłącznie na podstawie świadectwa homologacji typu, wydanego na podstawie Rozporządzenia (UE) nr 167/2013, ustanawiającego wymogi administracyjne i wymagania techniczne w zakresie homologacji typu wszystkich nowych pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 tego rozporządzenia”.

"Wprowadzanie tego ciągnika do obrotu i jego rejestracja nie powinno mieć miejsca"

Jak czytamy dalej w odpowiedzi Dyrektora TDT, w sprawie dotyczącej naszego czytelnika, stanowisko jest jednoznaczne:
“Stwierdzić należy, iż przedmiotowy pojazd, jeśli został wyprodukowany po 1 stycznia 2016 r. i został wprowadzony do obrotu na terytorium UE niezgodnie z obowiązującymi przepisami, a informacje zawarte w przedstawionym świadectwie zgodności wydanym na podstawie świadectwa homologacji typu WE nr e11-74/150-0002, którym pojazd ten został objęty wskazują, iż nie spełnia on szeregu obowiązujących wymagań wskazanych w załączniku I do Rozporządzenia UE nr 167/2013.

Mając na względzie przekazane przez Pana dokumenty związane z zakupem nowego pojazdu, wyrażamy zdziwienie, iż zdecydował się Pan na zakup pojazdu, który nie spełnia wymagań przewidzianych w obowiązującym prawie. Wprowadzanie tego ciągnika do obrotu i jego rejestracja nie powinno mieć miejsca ze względu na brak ważnych dokumentów homologacyjnych”.

Jak dalej pisze nasz czytelnik:
- Opinia TDT wyklucza możliwość wprowadzania i rejestrowania takich ciągników na obszarze UE z mocy obowiązujących w Polsce i całej UE rozporządzeń wspólnotowych. Z mocy rozporządzeń prawa wspólnotowego mających pierwszeństwo przed krajowymi ustawami ciągnik ten jako produkt nielegalnie wprowadzony do obrotu podlega wycofaniu z obrotu i od użytkowników tj. rozporządzenia (UE) 765/2008 oraz z uwagi na niewypełnianie warunków technicznych i brak zezwoleń na dopuszczenie do obrotu określonych w rozporządzeniu (UE) 167/2013 i podlega procedurze wyrejestrowania opisanej w Prawie drogowym w następujących przepisach.

Po otrzymaniu pisma z TDT przygoda naszego czytelnika z zakupem używanego, ale nowego ciągnika Belarus 920.2 skończyła się definitywnie rezygnacją z zakupu.

Ciągniki bez homologacji? Czy jest afera u dealera?

Sprawa dopuszczenia do obrotu ciągników pomimo domniemanych nieprawidłowości w dokumentach homologacji została poruszona już przez Krajową Radę Izb Rolniczych. Wystąpiła ona do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o “rozpatrzenie możliwości interwencji w sprawie nieprawidłowości, do jakich dochodzi na krajowym rynku przy sprzedaży ciągników rolniczych”, o czym już niedawno pisaliśmy.

W związku z tym rodzi się pytanie, czy kilka tysięcy sprowadzonych, wprowadzonych do obrotu i sprzedanych w naszym kraju w ostatnich latach ciągników MTZ Belarus nie posiada homologacji?

Z niecierpliwością czekamy na odpowiedź z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. 

O wyjaśnienie kwestii homologacji zwróciliśmy się także do MTZ Belarus Traktor Sp. z o.o., importera ciągników.

 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (145)

  • Piotrek 2021-05-31 16:06:26
    To się nazywa łamanie prawa , nieuczciwą konkurencja i oszukiwanie rolników. Każdy wiedział, że nie spełniają norm emisji ale był przekonany , że rejestracja z jakichś względów jest legalna. Gdyby ludzie wiedzieli, że trafiają do sprzedaży nielegalnie nikt by się na zakup nie decydował. Aniunia, ani Niemcy ani jakakolwiek konkurencja nie ma znaczenia gdy w ordynarny sposób robi się ludzi w wała .
  • Serwisant 99 2021-05-31 01:42:08
    Z takimi obywatelami to i zewnętrznego wroga nie potrzebujemy. Patrząc na to wszystko wychodzi, że na polską wieś wróci jednak chleb z cukrem polany wodą, a na podwórku c-360 i pług 2 skibowy.
    • Kinlor 2021-05-31 08:47:26
      Coś w tym jest kiedyś; - ubój tucznika 6- 7 msc - brojler 3 msc - wydajność mleka od krowy 4,5 tys l/ rok Umieralność na raka 80 tys/ rok Dziś; - ubój tucznika 3 msc - brojler 1 msc - wydajność mleka od krowy 10- 14 tys/ rok Umieralność na raka 500 tys/ rok Prostactwo mające się za serwisantów 300- 500 pln/ h
  • Henryk 2021-05-30 14:08:14
    Za bezsena wojenkę polskich polityków z Bialoruia zapłacą polscy rolnicy. Tak to jest jak w rządzie są ludzie którzy mają w d.... ę interes polskiego obywatela. Dla nich jest najważniejsze by przypodobać się USA. Może w nagrodę dotana po skończonej kadencji zaproszenie na wykłady do amerykańskiego uniwersytetu jak absolwent zawodówki Wałęsa lub miejsce w radzie nadzorczej jakiejś amerykańskiej firmy jak specjalista od harcerstwa Macierewicz.
    • Atar 2021-05-30 14:39:14
      Trzeba brać odpowiedzialność za swoje czyny. Wiem, że to coś z czym w Polsce jest problem. Przecież od lata wiadomo, że ciągniki nie spełniające norm są wprowadzane na rynek "sposobem". Pretensje do siebie mogą mieć tylko Ci, którzy z tego skorzystali. Podjąłeś ryzyko, to licz się z konsekwencjami.
      • Kinlor 2021-05-30 17:49:09
        Ciekawe, czy taki nowy MTZ w konstrukcji z lat 80 wydziela więcej spalin i ma więcej przecieków niż zużyte konstrukcje zachodnich ciągników z lat 80 tych? Co do ilości spalin trudno coś odpowiedzieć, bo skoro przy nowych zachodnich po gwarancji rozłączamy lub wycinamy filtry cząstek stałych z uwagi na ciągłe awarie systemów paliwowych...
    • Serwisant 2021-05-30 22:41:12
      To nie wojenka tylko przepisy prawa, które nie są przestrzegane od 5-ciu lat. Urzędnicy wydziałów komunikacji powinni wymagać świadectwa zgodności gdy ciągnik był rejestrowany po raz pierwszy lub sprawdzać w katalogu pojazdów dopuszczonych czy ma ważną homologację.
  • timur i drużyna 2021-05-30 13:42:05
    sankcje wobec Białorusi i tyle. Za sankcje zapłacą rolnicy
  • Serwis 2021-05-30 11:41:09
    No nie... Patologia znana od lat.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.204.2.146
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.