Płyn chłodniczy obok oleju silnikowego jest najważniejszą cieczą w obrębie pojazdu. Pozwala on na utrzymanie właściwej temperatury pracy silnika odprowadzając nadmierną ilość ciepła powstałą w wyniku jego pracy. Nie jest jednak wieczny, jak zatem sprawdzić jego kondycję?
Płyn chłodniczy nie tylko chłodzi silnik
Obok swojej podstawowej funkcji, a więc chłodzenia silnika, płyn chłodniczy odpowiada także za zabezpieczenie całego układu chłodzenia przed korozją oraz zapobiega osadzaniu się kamienia, dzięki czemu możliwa jest bezproblemowa eksploatacja pojazdu w dłuższym horyzoncie czasowym.
Dobrej jakości płyny chłodnicze posiadają także w swoim składzie dodatki chemiczne mające na celu ograniczenie jego pienienia się.
Temperatura zamarzania
W kontekście zimy najważniejszym parametrem płynu chłodniczego jest jego temperatura zamarzania. Standardem w przypadku dobrej jakości płynów chłodniczych jest odporność na zamarzanie do temperatury -35, a nawet do -37 stopni Celsjusza.
Zdaniem producentów, wartością graniczną, przy której należy dokonać wymiany cieczy chłodzącej jest jej odporność na zamarzanie do temperatury -30 stopni Celsjusza. Alternatywą w takiej sytuacji może być także dolanie koncentratu, który spowoduje obniżenie temperatury zamarzania.
Nie zapomnij o wymianie
Wielu użytkowników zapomina o tym, że płyn chłodniczy ulega zużyciu w trakcie pracy, co skutkuje utratą chociażby właściwości antykorozyjnych. Co więcej, z biegiem czasu podwyższa się jego temperatura zamarzania, a równolegle obniżeniu ulega temperatura wrzenia.
Z tego też powodu producenci zalecają wymianę płynu co 2 lub 3 lata. Są również dostępne na rynku produkty, których okres wymiany wydłużony jest do 5 lat.
Czym grozi zaniedbanie?
W najłagodniejszym scenariuszu zaniechanie terminowej wymiany płynu chłodniczego może skutkować pojawieniem się korozji w podzespołach układu chłodzenia.
Dużo drastyczniej dla portfela użytkownika może zakończyć się zamarznięcie płynu chłodniczego. Wówczas w najgorszym wypadku uszkodzeniu może ulec zarówno chłodnica, jak i blok silnika.
Popularne płyny chłodnicze sygnowane logiem znanych producentów kosztują od 30 do 50 zł za pojemnik 5 l, zatem z pewnością nie warto szukać oszczędności w tym zakresie.
Jak ocenić temperaturę zamarzania?
Często nabywając pojazd używany, nie wiemy kiedy ostatnio dokonywana była wymiana płynu chłodniczego i w jakim stanie znajduje się obecnie zalana ciecz. Może się również zdarzyć, że użytkownik po prostu zapomni, kiedy miała miejsce ostatnia wymiana.
Z pomocą przychodzą nam proste w użyciu testery, ich ceny zaczynają się już od kilkunastu złotych.

Tester zwany areometrem mierzy gęstość cieczy, a im jest ona wyższa, tym niższa jest temperatura przejścia cieczy z fazy ciekłej w stałą. Standardowo gęstość typowego płynu powinna wynosić około 1,075 g/cm³.
Jak to działa?
Do testera należy nabrać odrobinę płynu chłodniczego - do zaznaczonego poziomu. Następnie aerometr ustawić pionowo i odczytać wskazaną wartość.
Testowane narzędzie pozwala równolegle określić temperaturę zamarzania, jak i wrzenia. Dzięki temu wiemy, czy silnik będzie bezpieczny zarówno zimą, jak i latem. Pomiaru należy dokonać na zimnym i wyłączonym silniku.
Pamiętajcie, że szeroki wybór części zamiennych oraz maszyn rolniczych znajdziecie na Giełdzie Rolnej.
Komentarze