Niemiecka marka Fendt to zdecydowany lider zestawienia satysfakcji DSI już od 2018 roku, ale wtedy marka ta dzieliła pierwsze miejsce z japońską Kubotą. Od tego czasu Fendt umacnia swoją czołową pozycję, a Kubota spada na trzecie miejsce, wyprzedzona przez kolejnego niemieckiego producenta, czyli Claasa. I co ciekawe, nie stało się tak, dzięki lepszemu wynikowi marki Claas (wynik o 0,2 punktu gorszy od tego z ubiegłego roku), a wskutek znacznego spadku notowań Japończyków.

Fendt z wynikiem 14,6 punktu w ogólnej ocenie znacznie zwiększył swoją przewagę do drugiego Claasa, który zgromadził 13,5 punktu. Dla porównania w roku ubiegłym przewaga pomiędzy niemiecką marką a drugą wtedy Kubotą wynosiła 14,5 do 13,8 punktu. Fendt uzyskał szczególnie dobre wyniki w obszarach: wizerunek marki (rekordowe 17,5 punktu), obsługa posprzedażna i gwarancja (15,2 punktu), szkolenia (14 punktu) i ochrona przed kradzieżą (13,5 punktu).

Co ciekawe na drugim biegunie notowania, czyli na ostatnim, dziesiątym podanym miejscu wylądowała również niemiecka marka Deutz-Fahr. Firma ta zanotowała wspomniany, największy spadek – spadła bowiem na koniec stawki z dobrego, czwartego miejsca.

 

Która firma zanotowała największy awans w klasyfikacji satysfakcji dealerów ciągników DSI?

Firmą tą jest New Holland, przesuwający się z pozycji dziesiątej na szóstą w porównaniu do roku 2020. Włoski producent poprawił się szczególnie w elemencie „wizerunek marki”, zajmując z 14,5 punktu czwarte miejsce za markami Fendt (rzeczone 17,5 pkt), John Deere (16,4 pkt) i Massey Ferguson (15,2 pkt). Najgorzej w tej klasyfikacji wygląda z kolei, mało u nas znany włoski producent Same należący do Grupy SDF (13,4 pkt).

Cała klasyfikacja barometru DSI za rok 2021 prezentuje się następująco:

Barometr satysfakcji dealerów DSI CLIMMAR

Organizacja dealerska CLIMMAR obejmuje 16 krajowych stowarzyszeń i ich firm członkowskich z sektora maszyn rolniczych. Została założona w 1953 roku. Celem jej badań jest ocena relacji między producentami maszyn rolniczych a dealerami w celu ukazywania następujących zmian współpracy w sposób bezstronny.

Tegoroczne badanie, przeprowadzone od 2 kwietnia do 25 maja, objęło dealerów z dziewięciu krajów europejskich. Uczestnicy ankiety internetowej oceniali relacje między dealerami a producentami za pośrednictwem 14 kryteriów punktowanych w skali 0-20. Kryteria te obejmują m.in. wizerunek marki, wsparcie sprzedaży ciągników i części zamiennych, wsparcie serwisowe oraz warunki i realizacja gwarancji.