PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Narodowe Wyzwania w Rolnictwie OnLine: Producenci maszyn rolniczych bronią dostępu do wiedzy serwisowej

Narodowe Wyzwania w Rolnictwie OnLine: Producenci maszyn rolniczych bronią dostępu do wiedzy serwisowej Mariusz Zdanowski będzie gościem debaty "Serwis współczesnych maszyn rolniczych", podczas konferencji Narodowe wyzwania w rolnictwie 2020, fot.kh

O wyzwaniach stojących przed niezależnymi warsztatami zajmującymi się naprawą maszyn rolniczych i problemach z naprawą używanych ciągników i innych maszyn opowie podczas debaty w studiu "Serwis współczesnych maszyn rolniczych" Mariusz Zdanowski, mechanik i współwłaściciel firmy Agro-Mechanika.



Ostatnie lata to prawdziwa rewolucja w parkach maszynowych polskich gospodarstw. Pojawiło się mnóstwo nowoczesnych maszyn nowych, ale i tych używanych. W parze niestety często nie idzie rozwój usług serwisowych. Nie ulega wątpliwości, że brakuje rzetelnych warsztatów i dobrych mechaników.

Okazuje się, że nie tylko brakuje mechaników, a Ci którzy trudnią się naprawą sprzętu rolniczego stają przed murem - blokadą informacji dotyczącej napraw poszczególnych maszyn. Producenci sprzętu nie chcą dzielić się taką wiedzą na zewnątrz.

- Zrozumiałym jest to, że nawet autoryzowane serwisy samochodowe zabezpieczają się na kilka lat po wyprodukowaniu danego auta i chronią wiedzy serwisowej, ale tutaj nie ma uwolnienia takiej wiedzy nawet w przypadku kilkunastoletnich maszyn. Nawet takich, których naprawą już nie chcą się zajmować - mówi Mariusz Zdanowski, który wspólnie z Danielem Urbanem prowadzą zakład naprawy maszyn rolniczych Agro-Mechanika w m. Borki-Kosy k. Siedlec.

- Nie mamy szans na żadne szkolenia ani materiały czy wiedzę, która mogłaby pomóc w naprawach. Wszystko to zdobywamy często okrężną drogą i własnym doświadczeniem - zauważa mechanik.

Druga sprawa to polityka napraw, polegająca na wymianie podzespołów, a nie napraw tych elementów. Większość z nich można naprawić, ale po prostu autoryzowane serwisy nie robią tego. A jeśli ktoś chce we własnym zakresie dokonać takiej naprawy czy w niezależnym serwisie, problemem bywa dostęp do potrzebnych części czy oprogramowania.

 - Takie podejście pociąga za sobą zdecydowany wzrost kosztów napraw - podsumowuje Zdanowski.

W tym roku ze względu na sytuację epidemiczną w kraju nie możemy spotkać na żywo ze słuchaczami, więc uruchomiliśmy dla nich okno "zadaj pytanie". Jeśli macie pytanie związane z techniką rolniczą i planowanymi tematami, zachęcamy do wysłania do TU.

Przypominamy jednocześnie, że całe forum mogą Państwo śledzić na naszej stronie farmer.pl. Serdecznie zapraszamy do bezpłatnej rejestracji!

ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ DZIŚ!



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (18)

  • Artur 2021-01-18 21:50:24
    Czemu mówicie w pewnym stopniu nieprawdę?? każdy teraźniejszy producent maszyn zgodnie z prawem UE musi udostępnić dane publicznie, jednakże to nie jest za darmo jak wszyscy by chcieli. wystarczy poszukać i można znaleźć.
  • Michał 2020-10-15 10:33:24
    W mojej ocenie jedynym rozwiązaniem jest nałożenie na producenta obowiązku udostępniania danych naprawczych/ regulacyjnych po 10 latach od wprowadzenia na rynek maszyny . Czemu po 10 nie po 5? Dlatego, żeby był wilk syty i owca cała. Jeśli uwolnimy takie dane w momencie wypuszczania na rynek maszyny to, w mojej ocenie nowe maszyny podrożeją, ze względu na to, że w cenę maszyny wkalkulowany jest okres gwarancyjny, podczas którego właściciel przyjeżdża i płaci za serwis. Zwykle po 10 latach wchodzi już nowy model, o nieco innej konstrukcji. Mało tego uważam, że każdy szanujący się producent może zaproponować takową dokumentację na kilku zasadach. 1) Płacisz 500-1000zł dostajesz książkę lub PDF i tyle. 2) Płacę za czas korzystania z katalogu on-line ( pay per viev) 3) Dostajesz książkę lub PDF za 1 może 100 zł po warunkiem, że będziesz mógł KONSTRUKTYWNIE wspomóc proces produkcji ( określić czy są jakieś problemy z maszyną, co można w niej poprawić, co jest bolączką tego modelu - na zasadzie dialogu producent - użytkownik) myślę że to obopólna korzyść. Jak to wprowadzić? Prosto jeśli nie masz możliwości udostępnienia literatury- nie dostajesz homologacji - nie możesz sprzedawać koniec. Przestrzegam, przed jednym - skonstruowaniem coś na wzór Autodaty. Czemu to zasadniczo utworzy obraz mechaniki jaką znamy z poj. samochodowych, czyli zrób to zrób tamto ( w moje ocenie zawód mechanik samochodowy powinien brzmieć "podmieniaczo- poszukiwaczo- forumowiczo- ściemniaczo komputerowy wykonywacz poleceni z komputera bez opcji samodzielnego myślenia"). Nawet najlepszy doradca piszący taki program nie zastąpi ( proszę się nie śmiać ) deski/ klepki przyłożonej do ucha jako stetoskop. Rozwiązanń można znaleźć wiele ale i tak zwycięży, jak zwykle, nie dobro ogółu tylko czyjś interes.
    • Wojciech Żaglewski 2020-10-22 19:40:20
      Szanowny Panie Michał , ale żeby tak było to w państwie musi być ,, Władza !!! ,, a nie ,, władza ?? ,,
  • baca56 2020-10-14 20:09:26
    Rozwiązanie jest proste jak drut: wprowadzić na terenie RP prawo nakazujące każdemu, kto chce sprzedawać maszyny na polskim rynku publiczne udostępnienie pełnych danych serwisowych, naprawczych, diagnostycznych czy regulacyjnych, a także narzędzi do tego. Oczywiście koncerny będą się wzburzać i procesować, ale w końcu ustąpią, bo nie odpuszczą tak dużego i rozwojowego rynku. Ale rządzący mają ciekawsze sprawy - wojna z norkami, dobrostan Kota, niszczenie rolnictwa, lgbtxyz, ustawa bezkarnościowa itd. Czas rozgonić ten kabaret.
    • T.B. 2020-10-15 07:43:42
      Wystarczy, że będzie respektowane obowiązujące prawo. Ograniczanie konkurencji przez praktyki monopolistyczne ponoć jest zabronione. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta miałby pole do popisu. Ale nie ma woli politycznej. Wolą zwalczać rolnictwo.
    • Rolnik 2020-10-15 08:34:28
      Przecież od stycznia 2021 wchodzi w UE ustawa zobowiązująca producentów do wszelkich ułatwień naprawy produkowanych przez nich wyrobów. Na czym będzie to polegać jeszcze dokładnie nie wiadomo, ale już jest krok w tym kierunku.
  • Kris 2020-10-14 19:30:02
    nie ma obowiązku serwisowania ciągnika w autoryzowanym serwisie przy zachowaniu gwarancji
  • rol-nick 2020-10-14 18:30:11
    MTZ??? Ruski to gooowno! Co to za rolnik którego nie stać na porządny ciągnik?! A ja tam wolę białorusem nowym niż z 3 poskręcanym fyndem czy jonderem. Ale nie ma co, każdy mierzy podług siebie. Tylko po co te żale?
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.205.144
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.