
Najszerszy przenośnik pochyły na rynku oraz rotory XDS
Podstawą bardzo dużej wydajności premierowych okrętów żniwnych John Deere serii X jest wg producenta m.in. najszerszy przenośnik pochyły na rynku. Współpracuje on z nowym podwójnym separatorem obrotowym oraz największym w branży koszem sitowym pozwalającym zwiększać wydatnie przepływ materiału.
Materiał odbierany z przenośnika pochyłego jest równomiernie podawany przez bęben przyspieszający przepływ masy o konstrukcji w kształcie jodełki w kierunku serca nowego kombajnu, czyli podwójnego separatora serii X (XDS). Dzięki największym aktywnym powierzchniom omłotu i separacji materiał w separatorze XDS jest poddawany dziewięciu obrotom, co pozwala ograniczyć straty oraz zwiększyć wydajność zbiorów.
Rotory XDS o długości 3,51 m wykorzystują sprawdzoną konstrukcję modułową znaną z kombajnów serii S, a więc wydzielone sekcje omłotu i separacji. Z kolei kosz sitowy Dyna-Flo XL o powierzchni 7 m2 ma o 36 proc. większą powierzchnię czyszczenia, a dzięki nowemu systemowi wentylatorów zapewnia o 45 proc. większą wydajność czyszczenia w porównaniu z serią S.

Mocne serce i niezawodna przekładnia
Nowe maszyny dwu rotorowe John Deere serii X są napędzane całkowicie nowym sześciocylindrowym silnikiem wysokoprężnym John Deere PowerTech o pojemności 13,6 litra i mocy maksymalnej 639 KM (470 kW) oraz 700 KM (515 kW).
Z silnikami została zestawiona nowa przekładnia ProDrive XL charakteryzująca się niezawodnie płynnym działaniem. W swoim działaniu wykorzystuje wyjątkowy w branży system dwóch silników hydraulicznych, które włączają się natychmiast po uruchomieniu. Wraz ze wzrostem prędkości do przodu i zmniejszeniem zapotrzebowania na moment obrotowy zostaje ograniczona wydajność drugiego silnika, co skutkuje zmniejszeniem zapotrzebowania na moc i paliwo.
Dzięki temu zapewnia ona 30 proc. większy moment obrotowy przydatny szczególnie do pracy na zboczach oraz w mokrych i błotnistych warunkach. Ponadto podzespół ten oferuje zarządzanie prędkością obrotową silnika w zakresie do 1700 obr./min w celu zmaksymalizowania osiągów na drodze.
Prędkość transportowa premierowych kombajnów to 25 km/h. Kombajny serii X są dostępne w wersji na kołach lub na gąsienicach, a ich szerokość transportowa wynosi poniżej 3,5 m.

Czytaj więcej
John Deere X9: "Nadjeżdża coś wielkiego"!Koncepcja HarvestMotion
Podobnie jak samojezdne sieczkarnie polowe John Deere serii 9000, kombajny dwu rotorowe X9 wyposażono w rozwiązanie HarvestMotion, które gwarantuje niższe prędkości obrotowe silnika przy wyższych prędkościach podzespołów żniwnych. Dzięki pracy na niższych obrotach możliwe jest ponadto jak twierdzi producent uzyskanie o 20 proc. niższego zużycia paliwa oraz o 30 proc. większego momentu obrotowego.

Nacisk głównie na wydajność
Przy opracowywaniu kombajnów serii John Deere serii X bardzo duży nacisk położono na wydajność zbiorów. Dzięki przełomowym osiągnięciom w dziedzinach przekładni, przepływu materiału, układów czyszczących i nowych nożach rozdrabniacza słomy Xcel zapotrzebowanie na moc przy zbiorze zmniejszono o 120 KM (86 kW) przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności.
Zbiornik ziarna w zielonych kombajnach może pomieścić 14 800, a w modelu X9 1100 nawet 16 200 litrów ziarna, przy wydajności rozładunku do 186 l/s. Podczas zbiorów kombajny John Deere serii X mogą pracować do 14 godzin bez tankowania – 1250-cio litrowy zbiornik paliwa w modelu X9 można zatankować do pełna w niecałe 2,5 minuty!
Wyrazem uznania dla tej koncepcji jest srebrny medal niemieckiego towarzystwa DLG przyznany maszynie X9 za „Pakiet rozwiązań w zakresie wydajności do dużych kombajnów” na targach Agritechnica 2019 w Hanowerze.

System JDLink
W przypadku obu modeli John Deere serii X system JDLink™ jest dostępny bezpłatnie przez dwa lata. Umożliwia on komunikację między maszynami oraz ułatwia właścicielowi i operatorowi przesyłanie danych polowych oraz agronomicznych do i z maszyny, a także udostępnianie informacji o wydajności maszyny. Kombajny są również kompatybilne z systemem Connected Support™, które umożliwiają wykrycie i wyeliminowanie potencjalnego czasu przestoju, zanim on nastąpi.
– Nasze nowe kombajny serii X9 mogą w przypadku zmiany warunków zbioru automatycznie wprowadzać poprawki ustawień za operatora, co pozwala utrzymać wydajność maszyny zawsze na najwyższym poziomie – podsumowuje Jonathan Edwards, kierownik ds. marketingu produktów w firmie John Deere.
Pierwsze modele nowych okrętów żniwnych John Deere X9 w polskiej ofercie pojawią w sezonie 2021.


Komentarze