PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Nawigacja jest, choć nie działa

Nawigacja jest, choć nie działa Korzyści z używania zaawansowanych systemów są bezsprzeczne. Ale czy dostawca urządzeń oferuje też odpowiednie wsparcie serwisowe? fot.kh

Zaawansowane systemy rolnictwa precyzyjnego niewątpliwie wpływają pozytywnie na zwiększenie opłacalności produkcji rolnej i działają pro-środowiskowo. Pod warunkiem, że działają tak jak powinny. A do tego potrzebne jest odpowiednie wsparcie serwisowe.



„Dzięki kontroli sekcji opryskiwacza można zaoszczędzić nawet 20 proc. na środkach”, „precyzyjne dawkowanie nawozu według map glebowych to wyższe plony i kolejne oszczędności”, „dokładna nawigacja poprowadzi maszynę bez zakładek, a więc taniej” – tego typu zachęty od kilku lat towarzyszą nam często i coraz częściej wraz z rozwojem tych technologii.

Sami o tym piszemy i zachęcamy do ich używania, bo korzyści z ich zastosowania w większości przypadków są bezsprzeczne. Dla wielu rolników ciągle największą barierą dla korzystania z nowoczesnych systemów jest zazwyczaj cena zakupu niezbędnych urządzeń.

Druga sprawa to pytanie: „czy będę umiał to wszystko obsłużyć, albo czy jest ktoś w gospodarstwie kto się tym zajmie?” I tutaj niestety często pojawia się problem, bo trzeba mieć świadomość, że do rozpoczęcia korzystania z opcji chociażby kontroli sekcji opryskiwacza nie wystarczy wciśnięcie przycisku „start”. Tak może być gdy wszystko jest już ustawione, jest przetestowane i działa. Natomiast początki bywają trudne i tylko od kompetencji i wsparcia firmy, która sprzedała system zależy jak będzie działał i czy jego nabywca będzie zadowolony.

Znam przypadki, gdzie kupiono zaawansowane rozwiązania i szybko zrezygnowano z ich stosowania, bo po prostu okazało się, że „nie ma komu tego ogarnąć”. I chodzi tu zarówno o osobę w gospodarstwie, która miałaby czas i umiejętności aby w pełni wykorzystać funkcjonalność systemów, czy przeprowadzić analizy z pracy, ale też fachowe wsparcie serwisowe firmy,  z której sprzęt został zakupiony.

Awarie systemów też oczywiście nie są rzadkością. Piszę o tym, bo mamy niestety sygnały od rolników, że współpraca z danym sprzedawcą kończy się często na etapie sprzedaży urządzeń i ewentualnym ich montażu. A kiedy przychodzi czas wykorzystania sprzętu i pojawiają się problemy czy dodatkowe pytania, wsparcia już nie ma, bo dana firma czasem mimo nawet szczerych chęci, po prostu nie wyrabia się z pracą z powodu chociażby małej ilości zatrudnionych specjalistów.

Mimo dołożenia starań i zapoznaniu się z instrukcją i pozytywnym testem działania systemów "na sucho", ostateczna weryfikacja działania przychodzi w trakcie prac i to  takich, które trzeba wykonać szybko ze względu na okno pogodowe czy fazę rozwojową roślin lub bytowanie agrofagów. I tutaj już bywa różnie. Znamy przypadki gospodarstw, gdzie przez nieprawidłowe działanie tego typu urządzeń lub po prostu niedoszkolenie z zakresu obsługi, prace się opóźniają, bo spóźnia się wsparcie serwisu.

Dlatego zwłaszcza w przypadku tak zaawansowanych technologii, bardzo ważne jest to, aby przy ich wyborze kierować się nie tylko ceną zakupu czy nawet renomą marki, ale przede wszystkim jak najlepiej sprawdzić, jakie wsparcie posprzedażowe dana firma oferuje i na jakich zasadach. Bo pomoc zazwyczaj potrzebna jest „tu i teraz”, a nie po sezonie.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (12)

  • P 2021-05-22 10:38:05
    Dlatego polecam szukać polskich producentów nawigacji.
  • Byku 2021-05-21 21:44:50
    Dlatego dobremu operatorowi trzeba dobrze płacić,w bogatrzych krajach już dawno to odkryli i taka osoba co ogarnia każdy sprzęt trzepie kasiorke lepszą niż w innych branżach.W Polsce zaczynają niektórzy to rozumieć i stawki na sezon żniw i zasiewów to proponują od 50 PLN.na godzinę do ręki.
    • Brat wujka Staśka 2021-05-22 07:16:05
      Ty jesteś dobrym operatorem,ale raczej widelca przy grillu i puszki piwa. Po co 50zł ,można tysiąc bo pieniądze z nieba spadają i ładowarką się zgarnia.Gdyby matka po dziadkach ziemi nie sprzedała to mógłbyś dziś płacić więcej niż flashgordon zarabia.
      • Byku 2021-05-22 19:43:48
        Pewnie mniej od niego nie zarabiam tylko tyle że w koronach szwedzkich.A w Polsce miałem propozycję od 50 PLN.na godzinę.Na grilla też mam czas i lubię dobre piwa Kraftowe.
    • Dziad 2021-05-22 07:50:03
      Odstaw to co bierzesz....
    • Bryku 2021-05-22 11:15:26
      Ale przecież to normalna stawka jeśli chodzi o operatora kombajnu .. zwykle max 10% przychodu. To na godz min 500zl jak db kombajn . Ciągnik to zazwyczaj od 150
  • Zachpom 2021-05-21 18:30:27
    Agrotechnology - Łobez Unikać jak ognia. Kupisz i zostajesz sam z nie miłym Panem Mazurem. Sprzedaje wszystko na czym zarobi, Trimble, Topcon i inne

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.170.171
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.