„Mocne silniki FARMotion Stage V, nowe przekładnie z funkcją APS, wydajny układ hydrauliczny, rozbudowany pakiet oświetlenia LED, doskonała widoczność 360°, systemy rolnictwa precyzyjnego SDF Smart Farming Solutions oraz nowy design: Seria 5 reprezentuje kierunek ewolucji w ciągnikach marki Deutz-Fahr” - podają w komunikacie nt. nowych ciągników przedstawiciele Grupy SDF. Przyjrzyjmy się bliżej zmianom.
Silniki FARMotion
W skład serii 5 ciągników Deutz-Fahr wchodzi 5 modeli z silnikami o mocy od 95 do 126 KM. Jednostki napędowe to produkt własny o nazwie FARMotion.
Co ciekawe, najmniejszy z nich – 95-konny D-F 5095, dysponuje silnikiem 4-cylindrowym (FARMotion 45, 3849 cm3), po czym 102-konny model 5105 zasila 102-konna jednostka 3-cylindrowa (FARMotion 35, 2887 cm3). Pozostałe modele: 5105, 5115 i 5125 napędzają silniki 4-cylindrowe.
Skąd takie zróżnicowanie? Wyjaśnił nam to Jarosław Figurski, specjalista ds. produktu w SDF Polska.
- Na podstawie analizy dotychczas oferowanych modeli w klasie kompaktowych ciągników użytkowych i mając na celu uproszczenie cennika na rynek polski - zdecydowaliśmy o tym, że w ofercie dla klientów końcowych będą dostępne modele: 4-cylindrowe, w wersji GS czyli z rewersem elektrohydraulicznym Powershuttle. Jednak na życzenie klienta możemy także zamawiać model 5100 z silnikiem 3-cylindrowym. Także na życzenie klienta możemy zamawiać wszystkie modele (3- i 4-cyl.) w wersji LS z rewersem mechanicznym) - objaśnia specjalista z SDF.
Przekładnie z APS
Na uniwersalność serii 5 ciągników Deutz-Fahr wpływa m.in. modułowość przekładni napędowych i możliwość wyposażenia w trzy rodzaje przeniesienia napędu. Skrzynie mogą być wyposażone np. w elektrohydrauliczny rewers, funkcję Stop&Go (zatrzymanie ciągnika za pomocą hamulca; po zwolnieniu hamulca ciągnik ponownie rusza), regulację czułości rewersu.
Nową funkcją jest automatyczna zmiana półbiegów APS (Automatic PowerShift). Ważne jest przy tym to, że funkcję zmiany półbiegów można regulować w prosty sposób – za pomocą potencjometru, tym samym dopasowując ją warunków pracy.
Szeroki jest też zakres prędkości jazdy, w zależności od typu przekładni, prędkość minimalna wynosić może 300 m/h (do prac wykonywanych z super reduktorem), a maksymalna 40 km/h (prędkość maksymalna osiągana przy ekonomicznych obrotach silnika - do przejazdów w transporcie, przy obniżonym zużyciu paliwa, zmniejszonym hałasie i przy obniżonych wibracjach.
WOM - 4 prędkości i niezależny wałek
WOM może mieć 4 prędkości (540/540E/1000/1000E) i jest załączany elektrohydraulicznie. Nowością jest tutaj możliwość zamówienia WOM zsynchronizowanego, wyposażonego w niezależny wałek wyjściowy. Opcjonalne wyposażenie obejmuje również przedni TUZ z WOM z prędkością 1000 obr/min. i udźwigiem 2100 kg.
Hydraulika z pompą do 90 l/min.
Układ hydrauliczny może mieć maksymalnie 4 obwody i może być wyposażony w pompę o wydajności nawet 90 l / min.

Nowa Seria 5 może być wyposażona w podnośnik sterowany EHR. Zapewnia szybkie i precyzyjne sterowanie w pracy z maszynami zawieszanymi. EHR posiada także przydatne funkcje, takie jak amortyzacja drgań czy funkcja AutoWOM. Udźwig maksymalny wynosi nawet 5400 kg.
Warto też dodać, że układ kierowniczy jest z funkcją SDD redukującą liczbę obrotów kołem kierownicy.
Hydrauliczny hamulec postojowy HPB gwarantuje bezpieczny postój, nawet na stromych zboczach i z dużym obciążeniem. Producent zapewnia o większej zdolności hamowania nawet do 250 proc. w porównaniu do układów tradycyjnych.
Zdalna kontrola
Nowa Seria 5 może być wyposażona w sprzęt do łączności zdalnej. Pakiet wyposażenia „SDF Smart Farming Solutions” otwiera dostęp do ciągnika i umożliwia zbierania danych.
Moduł CTM umożliwia komunikację online, i zdalne pobieranie danych dotyczących wydajności maszyny podczas pracy w oparciu o informacje o lokalizacji, zużyciu paliwa, średniej prędkości jazdy, czasu pracy. Biuro ma także dostęp do ewentualnych kodów błędów i alarmów.
Nowa kabina TopVision
Producent zapewnia, że nowa kabina TopVision zapewnia doskonały komfort i ergonomię sterowania, dzięki niskiemu poziomowi hałasu, wysokiej jakości materiałom oraz starannemu rozmieszczeniu wszystkich elementów sterowniczych.
Czterosłupkowa konstrukcja kabiny pozwala na uzyskanie dużej powierzchni szyb, co daje widoczność w zakresie 360°. Kabinę zamontowano na hydraulicznych silent-blockach, które zwiększają komfort podczas każdej pracy.

Rozbudowany pakiet oświetlenia to do 12 reflektorów roboczych montowanych w dachu. Oprócz tego, dodatkowe lampy robocze można zamontować również na słupkach kabiny oraz w nowej masce silnika. Wszystkie reflektory są dostępne w wersji LED.
Regulowane koło kierownicy, fotel amortyzowany pneumatycznie, składany fotel pasażera, otwierany szyberdach, wydajna klimatyzacja z 10 nawiewami, radio DAB z Bluetooth i porty USB to tylko niektóre z rozwiązań zastosowanych w Serii 5 w celu zapewnienia komfortu.
Jak udało nam się dowiedzieć, nowe modele Deutza serii 5 są oficjalnie od wczoraj (24.05.2021) dostępne w konfiguratorach przedstawicieli handlowych marki Deutz-Fahr.
Komentarze