2 lipca w m. Marktoberdorf, gdzie mieści się główna fabryka marki Fendt oraz siedziba AGCO, mieliśmy okazję zobaczyć niektóre z nowości, jakie niemiecki producent przygotował na kolejny sezon. Niewątpliwie "gwoździem programu" była nowa seria ciągników Fendt 900 Vario, która trafi do oferty dealerów jeszcze w lipcu br., a pierwsze dostawy ciągników do klientów mają być realizowane w drugiej połowie 2019 r. Na początek napiszemy więc nieco więcej właśnie o tych traktorach.
Nowa seria kontynuuje linię ciągników, które miały swoją premierę w 1995 r. w postaci ciągnika Fendt Favorit 926 Vario o mocy 260 KM. Patrząc na zmiany wprowadzone do serii 900 widać wyraźnie że niemiecki producent w dużej mierze wzorował się na serii 1000 wprowadzając nie tylko technologie "hi-end", ale też koncepcję niskiej prędkości obrotowej dla generowania większych oszczędności w zużyciu paliwa.
Traktory z założenia mają charakteryzować się dużą wszechstronnością zastosowań. Predysponuje je do tego m.in. duża prędkość transportowa (do 60 km/h), stosunkowo niska masa własna wynosząca zaledwie 11,7 t (w stosunku do poprzedniej serii wzrosła o ok. 900 kg), zintegrowany system kontroli ciśnienia w oponach, duże możliwości konfiguracji hydrauliki, opon, zaczepów czy obciążenia.
Silniki MAN
Zaprezentowana z początkiem lipca nowa seria to 5 modeli: 930 Vario, 933 Vario, 936 Vario, 939 Vario i 942 Vario z silnikami o mocach znamionowych w zakresie od 296 do 415 KM. Tym samym ciągniki tej serii po raz pierwszy przekroczyły barierę 400 KM. Do tej pory największy model 939 Vario dysponował silnikiem o mocy 396 KM.
Skoro mowa o silnikach należy koniecznie wspomnieć o nowych jednostkach napędowych. Motor Deutza został zastąpiony 6-cylindrową jednostką MAN o poj. 9 l z turbosprężarką o zmiennej geometrii.
Jak zapewniają przedstawiciele Fendta, silnik ten został specjalnie skonfigurowany właśnie do ciągników tej marki i charakterystyki pracy układu przeniesienia napędu. Wystarczy wspomnieć, że maksymalny moment obrotowy 1970 Nm dla topowego modelu Fendt 942 Vario jest osiągany przy zaledwie 1100 obr./min., co ma gwarantować oszczędności w zużyciu paliwa wg. wspomnianej koncepcji niskiej prędkości obrotowej. Ciekawostką jest też okres między dwiema kolejnymi wymianami oleju silnikowego (z aprobatą MAN M3677), który uległ po raz pierwszy wydłużeniu do 1000 godz.
Znamionowa prędkość obrotowa wynosi 1700 obr./min. Podczas pracy na biegu jałowym zakres prędkości obrotowej wynosi 650 obr./min.
Silnik spełnia normę emisji Stage 5. Oczyszczanie spalin odbywa się m.in. za pomocą katalizatora utleniającego DOC, filtra DPF i technologii SCR (selektywna redukcja katalityczna w celu redukcji tlenków azotu). Silnik MAN współpracuje z systemem wtrysku common rail zapewniającym ciśnienie do 2500 bar.
Zobacz wideo - największy model 942 Vario
Napęd VarioDrive z serii 1000
W nowych traktorach mamy też do czynienia z nieco inną przekładnią. Jest układ napędowy Fendt VarioDrive montowany w połączeniu z dostosowaną do niego skrzynią biegów Vario TA 300, która dotychczas była stosowana w serii 1000.
Jaki był powód zastosowania tego układu przeniesienia napędu? Pierwszy to znowu oszczędność w zużyciu paliwa. Traktor osiąga prędkość 60 km/h przy obrotach silnika na poziomie 1450 obr./min., 50 km/h – przy 1200, a 40 km/h – przy 950 obr./min.
Druga zaleta układu przeniesienia napedu VarioDrive to zmienny, „dynamiczny” napęd na cztery koła. Konwencjonalne napędy zwykle cechują się stałym stosunkiem momentu obrotowego osi przedniej do tylnej. W Fendt VarioDrive moment obrotowy jest przenoszony na obie osie przez dwa wałki zdawcze skrzyni biegów i odpowiednio rozdzielany w zależności od potrzeby (Fendt Torque Distribution). Np. przy mniejszych prędkościach w pracach polowych zwiększa się udział napędu przedniej osi. Podobnie jest podczas uwroci, gdzie szybciej obracające się koła przedniej osi powodują efekt „wciągania”, a tym samym zawężenia skrętu. Przy zwiększaniu prędkości zmniejsza się udział napędu z przedniej osi, a od 25 km/h wyłącza się całkowicie.
Nowa kabina i WiFi „on board”
W nowych ciągnikach serii 900 Vario zastosowano nowe kabiny Fendt Life Cab. Pisząc „nowe” mamy tutaj jednak na myśli nie samą konstrukcję, a to co się w nich znajduje – przede wszystkim potężny pakiet telemetryczny i bezprzewodowej obsługi urządzeń. Jednym z systemów jest Fendt Connect służący do analizy i zarządzania. Odczytuje on dane maszyny, zapisuje je i ocenia. Dane można śledzić zdalnie, a transmisja odbywa się za pośrednictwem sygnału telefonii mobilnej. Rozwiązanie ma umożliwić efektywne zarządzanie flotą i optymalizację ustawień sprzętu niezależne od lokalizacji. Fendt Connect oferuje dwie możliwości zastosowania: kontrolę danych we własnym zakresie lub też przez serwis dealera.
Oprócz informacji o pozycji maszyny rejestrowane są również obszerne dane magistrali CAN ciągnika. Na komputerze lub za pomocą inteligentnych urządzeń właściciel pojazdu może uzyskać różne informacje, takie jak położenie i trasy pokonywane przez ciągnik w widoku mapy, zużycie paliwa, prędkość i czas pracy maszyny oraz stopień wykorzystania maszyny. Widoczne są również komunikaty o błędach i wymaganej częstotliwości serwisowania.
Za zgodą właściciela pojazdu dane maszyny mogą zostać również udostępnione dealerowi po to aby zapewnić szybki przegląd najbliższych prac serwisowych lub odczyt kodów błędów, a tym uniknąć dłuższych przestojów maszyny.
Inną usługą jest Smart Connect, która jest dedykowana dla kierowcy w ciągnika. Może on połączyć się swoim urządzeniem mobilnym z ciągnikiem Fendt 900 Vario za pośrednictwem wewnętrznej sieci Wi-Fi. Wtedy parametry maszyny, takie jak pozycja ciągnika, obrobiona powierzchnia, prędkość jazdy, zużycie paliwa lub obciążenie silnika, są przekazywane bezpośrednio do tabletu podczas pracy, gdzie można łatwo przeanalizować pracę.
Ekran tabletu może służyć też jako dodatkowy obszar wyświetlania terminalu Vario prezentując informacje służące do kontroli maszyny. Smart Connect stanowi standardowe wyposażenie we wszystkich wariantach modeli ProfiPlus.
Ciśnienie pod kontrolą, większa przyczepność
Dzięki znanemu już z poprzednich modeli rozwiązaniu osi kołnierzowej lub rozsuwanej, traktor oferuje wiele różnych możliwości jeśli chodzi o kombinację opon. W nowej serii przewidziano również wariant rozstawu 60 cali przede wszystkim pod kątem upraw rzędowych prowadzonych w Ameryce Północnej.
Jako wyposażenie opcjonalne dla nowej serii 900 dostępny jest w pełni zintegrowany system kontroli ciśnienia w oponach VarioGrip. Wyjątkowe jest teraz to, że regulacja ciśnienia opon dla ogumienia bliźniaczego jest teraz możliwa również w wariantach Row Crop, dzięki zintegrowaniu z zastosowaną w pojeździe technologią przewodów powietrznych (również podczas jazdy).
Kierowcę wspiera funkcja Fendt Grip Assistant w terminalu Vario, oferowana po raz pierwszy w serii 900. Dla wprowadzonej wcześniej prędkości określany jest optymalny balast i właściwe ciśnienie w oponach, a jeśli ciągnik ma już balast, można określić możliwie najlepszą prędkość roboczą i optymalne ciśnienie w oponach.
W celu przeniesienia istniejącej mocy do podłoża, przeniesienia siły pociągowej i zwiększenia powierzchni styku z myślą o nowej serii 900 opracowano nowe, duże opony w rozmiarze 750/70R44.
Hydraulika: nawet 430 l/min
Jeśli chodzi o układ hydrauliczny, Fendt daje tutaj m.in. wybór spośród dwóch pomp LS o wydajności 165 lub 220 l/min. Istnieje też możliwość zainstalowania opcjonalnego wysokowydajnego układu hydraulicznego o natężeniu przepływu 430 l/min.
Dzięki zintegrowanym zaworom bezpieczeństwa, pompy w obwodzie roboczym zawsze doprowadzają odpowiednią ilość oleju pod odpowiednim ciśnieniem dostosowując jego pracę do koncepcji niskiej prędkości obrotowej Fendt iD.
Jeszcze więcej dodatków
Z nowych elementów wyposażenia ciągników warto wspomnieć chociażby o systemie informacyjno-rozrywkowym Infotainment obsługiwanym za pośrednictwem terminalu ciągnika. W nowym zestawie głośnomówiącym osiem wysokiej klasy mikrofonów komunikujących się ze sobą zostało wbudowanych w obrębie podsufitki, tłumiąc szumy tła i uwypuklając głos, co ma przełożyć się na doskonałą jakość głosu.
Ponadto istnieje możliwość zintegrowania nowego radia i systemu audio, którym można odtwarzać nagrania ze źródeł zewnętrznych (Bluetooth / USB / AUX-in). Jest on dostępny w dwóch różnych wersjach: jako pakiet informacyjno-rozrywkowy Infotainment z czterema głośnikami lub jako wersja premium z systemem audio 4.1 z subwooferem zintegrowanym z zestawem Soundbar. Dwie anteny przesunięte są o 90 stopni w oknie bocznym zapewniając tym samym niezawodny i bardzo dobry odbiór.
Z innych dodatków – coś praktycznego – wysuwany wielofunkcyjny schowek na narzędzia po prawej stronie pojazdu. W zależności od potrzeb jest tu miejsce na wysuwaną skrzynkę narzędziową lub zestaw do mycia z 12-litrowym zbiornikiem wody.
Oczywiście terminal ciągnika jest przystosowany do pracy w standardzie Isobus. Dodatkowo z pomocą TIM (Tractor Implement Management) możliwe jest sterowanie pewnymi funkcjami ciągnika przez maszyny (np. przyczepy kombi Fendt Tigo XR – prędkość jazdy). Oprócz Fendt 900 Vario funkcja TIM ready jest dostępna jako opcja dla wszystkich serii wyposażonych w aktualny terminal Vario 10.4.
Z innych dodatków warto wymienić chociażby w pełni zautomatyzowane zarządzenie pracą na uwrociach, automatyczny proces zawracania, elektryczne lusterka teleskopowe (opcjonalnie podgrzewane), blokada bezpieczeństwa z immobilizerem drzwi kabiny, zapłonu silnika, zbiornika paliwa i maski.
Komentarze