PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Nowy oręż Deutz-Fahra

Nowy oręż Deutz-Fahra

Autor:

Dodano:

Tagi:

Z pewnością ciągnikiem o takim wyglądzie nie powstydziliby się "pokazać na mieście" designerzy prestiżowych marek samochodowych. Ale nowe serie 6 i 7 ciągników Deutz-Fahr to nie tylko nowa maska. Podczas polowych pokazów pod Berlinem sprawdziłem, co jeszcze maszyny zaoferują przyszłym użytkownikom.



O gustach podobno się nie dyskutuje.

Na mnie oryginalny wygląd Deutzów, opracowany we współpracy ze znanym studiem projektowym Giugiaro, zrobił bardzo pozytywne wrażenie. Jest nietuzinkowy - opływowe kształty, zielono- czarna maska delikatnie schodząca w dół, boczne wytłoczenia z wlotami powietrza nadającymi sportowego charakteru i nowy, agresywny "grill" - zwłaszcza w większej serii 7, w którym zamontowano 8 świateł, w tym 4 soczewkowe.

Polotu inżynierom-wizażystom nie zabrakło również przy kabinie Maxi- Vision, która ma przyjemne i przestronne wnętrze, a z zewnątrz robi wrażenie wypukłej, oraz tylnym błotnikom ze zintegrowanymi lampami LED i przyciskami sterowania. Wygodę pracy operatora zapewni m.in. zmieniona amortyzacja przedniej osi (bardziej progresywna, w największych modelach ze skokiem do 12 cm), mechaniczna lub pneumatyczna amortyzacja kabiny oraz wygodny fotel Low Frequency dostępny w serii 6 już w standardzie (wcześniej oferowany za dopłatą). Chcąc zwiększyć komfort pracy, można zamówić fotel z poduszką gazową (DDS). Ponadto w ciągnikach serii 7, dostępny jest także fotel z elektronicznym sterowaniem poduszki gazowej (DDS+EAK), którego zadaniem jest całkowite utrzymanie siedziska na zadanym poziomie (około 40 proc. lepsze tłumienie w porównaniu z fotelem Low Frequency).

Do pełnego komfortu pracy może brakować pełnej, aktywnej amortyzacji kabiny (może być półaktywna, z regulacją twardości amortyzacji).

Czy nowa stylistyka, oprócz radości dla oka, okaże się praktyczna w utrzymaniu?

To na razie trudno stwierdzić. Na pewno nie przeszkadza w dostępie do elementów codziennej obsługi. Maska otwiera się wysoko, łatwy w obsłudze zapowiada się też nowy układ chłodnic.

4 lub 6 cylindrów Deutza

Biorąc pod uwagę rodzaj silnika, w skład serii 6 docelowo wejdzie aż 10 modeli ciągników. Na tę chwilę wprowadzone zostały modele 6-cylindrowe: 6150, 6160 i 6180 o mocach maksymalnych w zakresie 150-180 KM. Podczas berlińskiej prezentacji został pokazany również model 6190 (190 KM). Oprócz tego trwają zaawansowane prace nad modelem 6140 (140 KM) w wersji 6- i 4-cylindrowej oraz modelami 6120 (120 KM), 6130 (130 KM), 6150 (150 KM) oraz 6160 (160 KM) z silnikami 4-cylindrowymi.

Obydwie serie ciągników producent wyposażył tradycyjnie w silniki Deutz AG. Ważną zaletą tych jednostek jest zasilanie pompami wtryskowymi smarowanymi olejem z silnika. - Pompy wysokiego ciśnienia są smarowane olejem silnikowym.

Dlatego nawet przy tej normie spalin - Tier 4, jest możliwość zastosowania 100-proc. biodiesla - tłumaczy Stanisław Gozdek z SDF Polska. W odróżnieniu od poprzednich jednostek napędowych, zmieniły się głowice, gdzie zastosowano 4 zawory na cylinder, ich regulacja jest hydrauliczna, a więc bezobsługowa.

Aby spełnić coraz surowsze normy spalin, w ciągnikach znalazł się sterowany w pełni automatycznie układ SCR. Co bardzo ważne m.in. dla naszego, dość surowego klimatu - podczas ujemnych temperatur z uruchomionego silnika można natychmiast wydobyć maksimum mocy. W pierwszych minutach pracy płyn AdBlue i katalizator są podgrzewane do właściwej temperatury - w tym czasie po prostu nie ma wymogu dla zachowania normy czystości spalin. Po chwili układ włącza się automatycznie, uzyskując właściwe parametry gazów wydechowych.

Czy da się oszukać układ SCR, używając innego płynu, na przykład wody?

Nie. Czujniki układu sprawdzają nie tylko poziom napełnienia zbiornika, ale również poziom toksyn i temperatur na wydechu za katalizatorem spalin.

- Silniki są droższe, to fakt. Ale poprzez zastosowane technologie, m.in. brak wewnętrznych elementów służących do oczyszczania spalin (układ SCR i katalizator są montowane na zewnątrz w układzie wydechowym), zmniejszyło się zużycie paliwa. We wcześniejszych modelach było to 261 g/kWh (badania DLG mieszanego zużycia paliwa, tzw. powermix), teraz w serii 6 jest to 245 g/kWh, w 7 - 240 g/kWh. Myślę, że w praktyce może być znacznie lepiej. Mamy nowe, szybsze przekładnie, przez co siłą rzeczy trzymamy niższe obroty. Poprawił się też o 8 proc. maksymalny moment obrotowy.

Od 1600 obr./min. dostępne jest 100 proc. mocy. Brak jest też "turbodziury" w zakresie 1600-1800 obr./min., tak jak miało to miejsce przy wcześniejszych silnikach z normą Stage 3A - przekonuje Gozdek. - Klienci, którzy próbowali nowych ciągników, mówią o dużych różnicach - teoretycznie moc ciągnika jest taka sama, ale odczucie pracy zupełnie inne - dodaje.

Bezstopniowo lub ulepszony powershift

Ciągniki serii 7 będą wyposażone w przekładnię bezstopniową TTV i prędkością maksymalną 60 km/h. W serii 6 przekładnie bezstopniowe będą dostępne w większych modelach - od 6140.

Podstawowym układem napędowym będzie przekładnia Sense-Shift 24/24.

Do tej pory ciągniki serii 6 były dostępne z przekładnią power shift z dwoma sprzęgłami do zmiany kierunku jazdy i czterema do zmiany półbiegów. Przeskok półbiegów odbywał się tam skokowo - zawory przepływu oleju pracowały w systemie "0-1". Przejawiało się to szarpnięciami powodowanymi przez nagłe zmiany prędkości zarówno podczas przyspieszania, jak i zwalniania. W nowych przekładniach liczba sprzęgieł i półbiegów pozostała taka sama (6 zakresów, 4 półbiegi), jednak zmieniło się sterowanie nimi. Wszystkie zawory "0-1" zostały zamienione na tzw. proporcjonalne, umożliwiające stopniowe otwieranie kanałów przepływu oleju. To z kolei wyeliminowało szarpanie przy zmianie półbiegów.

Podczas próbnych przejazdów przez pole z opuszczonym kultywatorem modelem 6160 zmiana przełożeń była praktycznie nieodczuwalna. O procesie przełączania półbiegu informował jedynie wyświetlacz wskazujący przełożenie (migające przez chwilę dwa zakresy prędkości) oraz szybkościomierz.

Przekładnia może pracować w trybie manualnym lub automatycznym (wersja P), w ramach jednego zakresu (4 półbiegi). Szybkość zmiany półbiegu można łatwo ustawić pokrętłem - może się więc ona odbywać bardziej lub mniej delikatnie. W podobną regulację (sprzęgła SenseClutch) został wyposażony elektrohydrauliczny rewers - czułość zmiany kierunku jazdy można regulować w 5 stopniach.

Sense-Shift daje wrażenie jazdy niemal jak przy bezstopniowej skrzyni biegów - oczywiście gdyby nie konieczność ręcznej zmiany głównych przełożeń. Ciągniki serii 6 z przekładnią Sense-Shift są oferowane w wersjach 40 i 50 km/h.

Stwierdzenie, że serie 6 i 7 ciągników Deutz-Fahr to zmodernizowane Agrotrony jest raczej niewłaściwe. To nowe ciągniki, z nowymi, ciekawymi rozwiązaniami, dzięki którym mogą one znaleźć szerokie grono zwolenników. Oczywiście wiele będzie zależało od tego, ile trzeba będzie za to wszystko zapłacić.

Cennik dla pełnego wyboru ciągników obydwu serii ma być dostępny już na początku przyszłego roku.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.235.155
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Array