PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Obniżyć koszty użytkowania maszyn, cz. 1 - paliwa

Podczas debaty na konferencji Narodowe wyzwania w rolnictwie, poświęconej rozwojowi techniki rolniczej, nie mogło zabraknąć kwestii związanych z obniżeniem kosztów produkcji. W pierwszej kolejności mowa była o możliwości zastosowania alternatywnych paliw.



Można powiedzieć, że zawsze znajdą się powody do narzekania, jednak sytuacja w rolnictwie od lat nie jest zbyt ciekawa, za rosnącymi kosztami zakupu maszyn czy materiałów eksploatacyjnych wcale nie podążają adekwatne wzrosty cen skupu płodów rolnych. Jak więc sprawić, żeby praca w gospodarstwie była opłacalna i by rolnik nie stawał się niewolnikiem własnej ziemi? To jeden z tematów poruszonych podczas debaty poświęconej kierunkom rozwoju maszyn rolniczych, która miała miejsce podczas zorganizowanej przez Farmera, konferencji Narodowe Wyzwania w Rolnictwie .

→ Kompleksowe oczyszczanie spalin, czym? Jak?

Jednym ze sposobów mogłoby być upowszechnienie alternatywnych paliw, które niższą ceną i możliwością wytwarzania z surowców wtórnych, roślinnych lub produktów ubocznych np. gazu koksowniczego, korzystnie wpłynęłyby nie tylko na obniżenie kosztów produkcji (niższa cena zakupu), ale także poprawę bilansu emisji CO2 – recykling surowców, efektywne wykorzystanie odpadów, źródła odnawialne.


- Realną alternatywą są estry np. znane nam BIO100. Problem polega na tym, że olej rzepakowy, jest przede wszystkim produktem spożywczym, a więc stosując go także jako paliwo stwarzamy konkurencję dla czegoś, co używamy na co dzień, a to pociągnęłoby za sobą wzrost cen w sklepach. Właśnie dlatego prawdziwą alternatywą mogą stać się paliwa wyprodukowane z tak zwanych tłuszczów odpadowych, które mogłoby stanowić źródło surowca do produkcji paliw, bez ryzyka wzrostu cen żywności. Prace nad tego typu paliwami i metodami pozyskiwania są prowadzone między innymi w naszym instytucie - zauważył dr Mirosław Czechlowski Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu

→ CR ma swoje wymagania, tutaj przeczytasz więcej

Wykorzystywanie odpadów to zdecydowanie dobra droga, która może w przyszłości może okazać się niezbędna w tworzeniu zrównoważonej gospodarki. W produktach odpadowych, czy śmieciach wciąż drzemie potencjał, który często jest marnotrawiony. Kolejną kwestią są oczywiście paliwa gazowe, które w rolnictwie wciąż nie znajdują należytego miejsca. A to błąd. Przykład chociażby Stanów Zjednoczonych pokazuje, że gaz może z powodzeniem zastąpić ropę, pod warunkiem, że ma się go dużo i jest tani.

Jednak w odróżnieniu od potrzeb energetyki, w przypadku napędzania pojazdów zapotrzebowanie jest znacznie mniejsze. Spójrzmy na motoryzację. Gazy takie jak: LPG, czy CNG (zachodnia Europa) stanowią świetną alternatywę dla pozostałych napędów. Ich spalanie wiąże się z dużo niższą emisją szkodliwych substancji, a mimo podwyższonego zużycia (np. rynek LPG w Polsce), jego cena wciąż jest bardzo korzystna.

- Jeżeli chodzi o paliwa gazowe, to aktualnie podstawowym problemem są kwestie prawne. Ustawodawca zwyczajnie zapomniał o ciągnikach rolniczych, w związku z czym nie mogą one być legalnie przerabiane na zasilanie takimi paliwami. Większość maszyn jednak wyjeżdża na drogi publiczne, tak więc uzyskanie homologacji jest niezbędne, natomiast obecnie niemożliwe - dodaje dr Czechlowski

→ Instalacja dwupaliwowa w ciągniku

Załatwienie kwestii prawnej wydawać by się mogło łatwe, w końcu wystarczyłoby zaktualizować obowiązującą ustawę, dodając do niej wszelkie maszyny rolnicze z własnym napędem, choć jak wiadomo z autopsji, najprostsze wydawać by się mogło zmiany, okazują się arcytrudne i często pozostają nierozwiązane. Nie można także zapominać o kwestiach technicznych. Obecnie trudno o silnik nadający się do napędu maszyny roboczej, o zapłonie iskrowym, nadający się do konwersji na gaz.

Na wielu uczelniach wyższych np. Politechnice Warszawskiej projekty dotyczące przeróbki silnika o zapłonie samoczynnym na gaz miały miejsce dawno, ale z braku chęci i rynkowego zapotrzebowania odeszły w niepamięć. Nie mniej jest to możliwe.

- Taka konwersja pociąga za sobą wiele istotnych problemów, związanych chociażby z umiejscowieniem zbiorników na gaz, które zajmują znacznie więcej miejsca niż zbiornik paliwa płynnego. Dochodzi problem tankowania takich maszyn i dostępności rozwiązań dla powszechnego zastosowania gazów jako paliwa do napędu maszyn rolniczych – dodaje dr Marek Balcerak ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

To, że można pokazują Rosjanie. Ciągniki rosyjskiego Agromaszu od dawna są dostępne z napędem zasilanym paliwami gazowymi. Również w ofercie rosyjskich producentów silników dla przemysłu bez trudu znajdziemy jednostki o zapłonie iskrowym. Biorąc pod uwagę tamtejsze warunki zimą, utrzymanie w produkcji tego typu napędów nie dziwi. Co więcej, powinno dać do myślenia.

Skoro chcemy zadbać o środowisko naturalne, a jednocześnie nie chcemy rezygnować z prostych w obsłudze maszyn, może warto by było poważnie zastanowić się nad szybkim wprowadzeniem w życie tych rozwiązań, które dostępne są niemal od ręki, po to, aby dać sobie czas na dopracowanie tych bardziej skomplikowanych. Przy okazji mogłoby się okazać, że ciągnik z nowoczesnym silnikiem o zapłonie iksowym, pracujący na prostym gazowym paliwie wyposażony w stosunkowo tani w obsłudze i niesprawiający problemów trójfunkcyjny reaktor katalityczny okazałby się rozwiązaniem bliskim zeroemisyjnym.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (10)

  • c 330 2018-11-12 19:48:41
    widać że sggw nie tylko za biurkiem ale i w mechanice robi. pełna zgoda że lpg w ciągniku nie pochodzi długo. ale dziś o to chodzi aby się po psuło i zarabiał mechanik. za wszystko zapłaci rolnik. gratuluje debaty, i racja że nowy sprzet nie pochodzi tyle co stary a koszty utrzymania i remontu ogromne jak powiedział balcerek 7 lat jazdy i trzeba kupic nowy a skąd na to brac
  • T.B. 2018-11-10 21:30:26
    C330 przerobiony na gaz Propan Butan widziałem 15 lat temu w Top Agrar i nie przerobił ciągnika żaden student, ani profesor.
    • Rumcajs 2018-11-11 14:14:05
      Żadna sztuka, gaźnik z poloneza, instalacja elektryczna i gaziwo tyle... Problem w tym, że nowoczesne głowiczki mogłoby nie wytrzymać takiej temperatury pracując tylko na LPG, a dopalanie ropy gazem żeby uzyskać 20% więcej mocy nie ma sensu. Poza tym jak zatankować taką maszynę w polu? Trzeba by użyć butli takich po 11 kg albo jednego potężnego zestawu wzorem ciężarówek na Ukrainie
  • rolas 2018-11-10 11:06:59
    Na alternatywne paliwa będą alternatywne akcyzy, kasa w budżecie musi się zgadzać, więc co z tego, że będzie B100 czy BioCNG skoro dowalą do tego 50% bonus dla państwa i jeden czort co się będzie tankować. Później wspaniałomyślnie dadzą zapomogi na paliwo i będzie cacy
    • rolnik222 2018-11-11 14:03:28
      Arabom kasy nie nabijesz. A i w polu jakaś alternatywa.
      • rolas 2018-11-11 14:09:39
        akurat u nas zużywa się głównie kiepską, drogą w obróbce ropę z Federacji Rosyjskiej i trochę z szelfu bałtyckiego i morza północnego
  • ajato 2018-11-10 08:26:59
    Jak obniżyć koszty? Nie kupować zachodnich maszyn!
    • Gruby 2018-11-10 10:25:19
      JD/Renaulty/Deutze/Fedny/Fiaty/Fordy/MFy z lat 80 i 90 to jakby nie patrzeć maszyny "zachodnie" a jednocześnie takie, które są jednym z najrozsądniejszych wyborów ...
      • Greg 2018-11-10 19:00:35
        Najrozsądniejszy dopóki się nie psują. Jak coś się zepsuje to ceny części są horrendalne( o ile w ogóle te części są dostępne).Co z tego, że traktor kosztuje 30 tysięcy, jak trzeba w niego ostro ładować kasę
      • Gruby 2018-11-11 10:34:52
        Za remont "nówki" zapłacisz x3-4 tyle i części wcale nie są lepiej dostępne, ASO musi zarobić. Jak ktoś ma 200 ha i go stać co 4-5 lat wymieniać ciągnik to pewno, że nie ma to jak nówka z fabryki, dla mniejszych to zarzucanie pętli na szyję, jedna poważna awaria przed zamortyzowaniem maszyny i można kopać w stołek
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.132.114
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.