PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Olej uniwersalny w maszynach rolniczych. Jaki powinien być?

Olej uniwersalny w maszynach rolniczych. Jaki powinien być?
Olej w układzie przekładniowo-hydraulicznym ciągnika spełnia wiele funkcji, fot.kh

Nowoczesne gospodarstwa rolne są nastawione na produktywność i efektywność. A to wiąże się z nieprzerwaną pracą. Niestety awarie maszyn lub konieczność nagłej wymiany oleju lub części to niekiedy kosztowna wizyta u mechanika.



Dzięki użytkowaniu wysokiej jakości środków smarnych można znacznie ograniczyć ryzyko wystąpienia niespodziewanych przestojów. Sprowadza się to więc do tego, że jedna decyzja zakupowa znacząco podnosi rentowność danej działalności rolniczej. Oczekując niezawodności, dbając o komfort pracy należy starannie dobrać produkt do danego zastosowania.

Producenci układów napędowych mają różne wymagania od oleju w zależności od tego jak ma dane urządzenie funkcjonować oraz z jakich materiałów jest wykonane. Te wszystkie wymogi są zapisane w normie jaką olej musi spełnić. Należy mieć świadomość, że przykładowo specyfikacja JDM J20C zawiera kilkadziesiąt parametrów jakim musi sprostać olej aby legitymować się na etykiecie takim oznaczeniem. Są to przykładowo: określona lepkość, odporność na pienienie, wytrzymałość na utlenianie w bardzo wysokich temperaturach czy zachowanie płynności w niskich.

Stąd też niektórzy producenci tworzą specjalne linie przeznaczone do stosowania w maszynach rolniczych, pracujących w specyficznych warunkach. Takim przykładem jest choćby linia środków smarnych Agrifart UTTO CL firmy Fuchs.

Oznaczenie UTTO pochodzi od słów Universal Tractor Transmission Oil co można przetłumaczyć jako olej przekładniowy o wszechstronnym zastosowaniu. W praktyce środki smarne tego typu są powszechnie używane do układu gdzie skrzynia biegów jest połączona z hydrauliką. Receptura takiego oleju musi spełniać więcej wymagań niż olej typowo przekładniowy czy hydrauliczny.

Ale to nie wszystko. Cechą szczególną UTTO jest tak zwana kompatybilność z mokrymi hamulcami. Parametry cierne są odpowiednio dobrane aby zapewnić określoną skuteczność hamowania, brak drgań tarcz ciernych oraz minimalizowanie niepożądanych dźwięków jak piski czy trzaski.

Co więcej pożądaną cechą jest bardzo wysoki wskaźnikiem lepkości. Sprawia to, że smarowanie kół zębatych oraz łożysk jest skuteczne nawet w warunkach letnich upałów, przy wytężonej pracy w sezonie. Z drugiej strony w niskich temperaturach, np. gdy używamy ciągnika do prac pomocniczych późną jesienią czy wczesną wiosną, olej nie „gęstnieje” i zapewnia ochronę przed zużyciem już od pierwszych sekund działania danego zespołu.

Dodatki antyzużyciowe dodatkowo wspierają ten proces. Ze względu na odpowiednią ilość dodatków antypiennych działanie siłowników i zaworów jest płynne i szybkie. Nawet przy stosowaniu długich okresów pomiędzy wymianami zapewniona jest czystość wszystkich elementów dzięki dodatkom czyszczącym.

 

 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (7)

  • Sam ja 2021-10-31 09:59:24
    Są oleje tańsze i lepsze od marki wymienionej w artykule.
  • serwis a co to takiego 2021-10-30 20:18:26
    najlepszy olej przekladniowy to przepal z lokomotywy dziadek taki lal do 360 i skrzynia do dzis dziala jedyny serwis jaki zrobil to dodal troche smaru bo uszczelniacz na walku sprzeglowym puscil
  • farmer 2021-10-30 20:11:35
    Ja kupilem ursusa 1224 ze wzgledu na silnik martina latwosc napraw i dostepnosc czesci no i cene dobrze ze jeszcze sa te ciagniki moze jakbym mial z 50 ha to by mnie bylo stac na zagraniczny ale ten sam moge naprawic i to mi sie w nim najbardziej podoba
  • Wodo 2021-10-30 14:00:35
    Przecież to jest kryptoreklama, materiał promocyjny i jako taki powinien być wyraźnie oznaczony. Wstydu nie macie. Co do pobocznego tematu tego "artykułu" to zwracam uwagę, że producentom wszelakiego sprzętu rolniczego coś się chyba zrobiło w głowę. Przy koszcie zakupu ciągnika powiedzmy 350 tyś. koszty przeglądu wynoszą 5-8 tyś, a koszty naprawy często 30-50 tyś. Obsiadła nas sfora krwiopijców. Części są tak drogie, że złożenie z nich nowego ciągnika powodowałoby wzrost jego ceny jakieś 10 krotnie. Znalezienie dokumentacji napraw lub zakup narzędzi diagnostycznych to koszmar. Ciągniki są składane często z tych samych elementów, ale nie dowiesz się co do czego pasuje, bo każdy ma swoje własne oznaczenia. O tym, że nie udostępnia się do napraw drobnych detali tylko całe podzespoły, co diametralnie podraża naprawy, można by pisać bez końca. Ostatnio zamówiłem wizytę serwisu to za sam dojazd liczona jest cena zryczałtowana 700 zł. I to nie jest praktyka zanikająca, to się nasila, a producenci są coraz bardziej bezwzględni. A nowy min.rol. będzie powoływał holding spożywczy do obsadzenia kolesiami zamiast uwalić te praktyki (i wiele innych).
    • pewnie 2021-10-30 14:21:58
      w drugi koniec Polski min.2 ludzi na etacie + samochód firmowy / 10 godz. jazdy / - a jak to będzie 1000 km w obie strony - to kto ma zapłacić ? Zgłoś się o pomoc finansową do G.O.P.S. a najlepiej sprzedaj ten nabytek - nie będzie kosztów ... Takie sprawy / koszty przeglądów gwarancyjnych / to na etapie zakupu ustala się / negocjuje ze sprzedawcą - koniecznie zapisem w umowie .
      • Wodo 2021-10-30 17:15:03
        Oniemiałem od tej inteligencji. Doczytałeś, że to "zryczałtowany" koszt dojazdu. To znaczy, że mnie serwis chciał skroić 700 za dojazd 52 km i ja temu co ma 500 km miałem dołożyć, żeby on miał też 700.Ale tak na marginesie, to producent, który ma serwis w odległości większej niż 100 km od najdalszego klienta powinien się zwijać. Więc ogarnij się bo myślenie opuściło ci z głowę.
    • T.B. 2021-10-30 15:39:08
      Dlatego warto korzystać z nieautoryzowanych serwisów. Często pracujący tam ludzie mają wiedzę większą od serwisantów na etacie. Najlepsi idą na swoje. Na gwarancji miałem 1 przegląd, pierwszy z reszty zrezygnowałem, bo po pierwsze nie było przebiegu, po drugie sam potrafię olej wymienić, po trzecie psuje się zwykle po gwarancji, lub serwisy usterek nie zauważają. Sporo takich przypadków na YT

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.165.57.161
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.