PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Osobliwe Ursusy do kupienia. Założymy się, że ani jednego z tych modeli jeszcze nie widzieliście

Używane Ursusy są do kupienia w Brazylii. Oczywiście nikogo tam nie wysyłamy, a piszemy o nich tylko w ramach czystej ciekawostki. Wyobraźcie sobie, że w tym dalekim kraju cały czas oferowane są ciągniki Mahindra pod polskim brandem "Ursus".



Brazylijski Ursus 4-95 to prosta konstrukcja, fot. mfrural.com.br
Brazylijski Ursus 4-95 to prosta konstrukcja, fot. mfrural.com.br

Pierwszy z opisywanych Ursusów to model 4-95. Z wyglądu przypomina jednego z  Ursusów tzw. postlicencyjnych. Danych technicznych na stronie sprzedawcy jest bardzo skromna ilość. Moc opisywanej maszyny to sądząc z oznaczenia ok. 95 KM, rok produkcji 2006, a na zegarze 3577,5 h.

Z tyłu traktor nie posiada zaczepu górnego, widoczny jest jakiś rozdzielacz hydrauliki, ale z wężami poprowadzonymi pod kabinę – możliwe, że traktor pracował z ładowaczem czołowym. TUZ z cięgłami nieposiadającymi haków nie wygląda za solidnie i jego możliwości udźwigu pewnie też nie są zbyt duże.

Ursus 4-95 wyposażony jest w kabinę brazylijskiego producenta Implemaster. Posiada ona wydajne i bogate oświetlenie robocze. Na słupku bocznym zintegrowane zostały elementy do obsługi wycieraczek, świateł i klimatyzacji. Poza tym ciśnieniowa kabina zapewnia doskonałą szczelność oraz widoczność.

Dźwignie od zmiany biegów zgrupowane są pomiędzy nogami operatora co może być kolejnym dowodem na to, że to modernizacja jakiegoś Ursusa postlicencyjnego. 

Można pokusić się o stwierdzenie i się nie pomylić, że brazylijski Ursus 4-95 bazuje jeszcze na naszych Ursusach postlicencyjnych, fot. mfrural.com.br
Można pokusić się o stwierdzenie i się nie pomylić, że brazylijski Ursus 4-95 bazuje jeszcze na naszych Ursusach postlicencyjnych, fot. mfrural.com.br

A na koniec cena – 50 000 reali brazylijskich, czyli po aktualnym średnim kursie jakieś 42 000 zł.

Polski Ursus 6614 a brazylijski Ursus 4-95

Dlaczego wspominamy o typie 6614? Ano dlatego, że wydaje nam się, że ten brazylijski jest jego modyfikacją i najbliżej mu do niego parametrami technicznymi. U6614 produkowany był w Warszawie w krótkiej serii około 2000 r. – bardzo trudno jest to ustalić, więc jeśli ktoś jest w posiadaniu takich danych to prośba o podesłanie w komentarzach i wtedy to sprecyzujemy.

Ursus 6614 posiadał czterocylindrowy turbodoładowany silnik Perkins T4390 o mocy 68 kW (92,5 KM) przy 2200 obr/min. Mechaniczna skrzynia przekładniowa z nim połączona miała biegi w układzie 12/4 z synchronizacją 2 i 3 przełożenia. 6614 posiadał ponadto hydraulicznie załączaną blokadę przedniego mechanizmu różnicowego i  mechanicznie tylnego.

Wał odbioru mocy zapewniał 540 lub 1000 obr./min. Wydajność hydrauliki oferowała 57 lub 60 l/min, a z tyłu były dwie pary wyjść. Maksymalny udźwig tylnego TUZ Ursusa 6614, który mógł być wyposażony w EHR, na cięgłach dolnych wynosił 3850 kg. Kabina ochronna nie posiadała klimatyzacji tylko dwubiegową dmuchawą. Układ kierowniczy był hydrostatyczny.

Masa ciągnika gotowego do pracy bez dodatkowych obciążników wynosiła 3 600 kg, a rozstaw osi 2 340 cm.

Pora na Ursusa 4-80M

Ursus 4-80M to w pełni hinduska Mahindra, fot. trucadao.com.br
Ursus 4-80M to w pełni hinduska Mahindra, fot. trucadao.com.br

Tak, nie mylicie się - to indyjska Mahindra sprzedawana w Brazylii jako Ursus. Ten model nosi oznaczenie 4-80M i posiada indyjski turbodoładowany silnik o pojemności 3192 cm3 o mocy 81 KM przy 2200 obr/min oraz momencie obrotowym 292 Nm. Skrzynia biegów to konstrukcja mechaniczna z liczbą przełożeń 12/12 i mechanicznym rewersem. WOM zapewnia obroty 540 i 540E. Tylny TUZ natomiast dysponuje udźwigiem do 3 500 kg.

Rok produkcji tego „międzynarodowego” Ursusa to 2012, przebieg 3629,8 h. Kabiny niestety brak, ale tam wolą naturalne przeciągi i jak zapewnia sprzedawca, traktor jest w idealnym stanie.

A jak nasz Ursus trafił do kraju kochającego piłkę nożną?

Otóż w 1996 r. nasz producent po nawiązaniu obiecujących kontraktów handlowych, które wtedy mogły jeszcze powstrzymać powolny upadek ZPC Ursus, rozpoczął eksport traktorów średnich mocy do małych gospodarstw brazylijskich, sprzedając około 1000 sztuk w pierwszym roku. Sukces ten zachęcił naszą rodzimą firmę do wprowadzenia na ten duży rynek większych modeli o mocy do 85 KM.

Współpraca rozwijała się tak dobrze, że niedługo później podjęto decyzje o montażu Ursusów w Kraju Kawy w systemie SKD z udziałem około 30 proc. lokalnych komponentów. W pierwszym rzucie udało się w ten sposób wyprodukować 150 polskich ciągników. Co było dalej? O tym może uda się napisać przy innej okazji.

 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (28)

  • marian 2020-03-26 20:37:55
    Ursusa 6614 widziałem tylko raz na targach w Bednarach. był wyłożony w środku jasną skórą i miałkilka bajerów których nie miał nasz wtedy U-5314, wtedy jeszcze wszystkie modele były wystawione nie pamiętam który to był rok ale myślę, że miedzy 2002-2005.
    • ArT 2020-03-26 20:59:49
      Dzięki :) U6614 to bardzo rzadki model i ciężko go namierzyć ;)
  • Użytkownik C360 2018r 2020-03-26 18:26:57
    Ursus to już nie ursus tylko bubel, który nie jest prawidłowo złożony. Rewers który trzeba włączać na Hama, dłoń boli Lejącą się woda na kierowcę z klimatyzacji Hamowanie skrzyni lub przekładni i brak mocy oraz duże spalanie 7l/mth i to bez obciazenia Nie kupujcie tych ciagnikow, do tego serwis do dupy
    • Martin 2020-03-28 11:04:39
      Zetor nie jest lepszy pali dużo szyby pękają sprzęgło siada po 1000 mtz skrzynia po 3000 mtz biegi ciężko wchodzą ,huk w kabinie
  • Rodak 2020-03-26 17:45:33
    Gadacie a tak naprawdę gowno sie znacie Polacy mamy jedna wadenie nasze mozna sprrzedac ikase wziac niewazne co zarok czy dalej kasa wplynela i zadowolenie jest .stany maja swoj motor z tradycja a co z naszym junakiem ursus dalby rade przezyc jak by go nie rozgrabili i niewazne ktory rzad nic niezmienia sie tylko stolki posady
  • Polak 2020-03-26 15:50:29
    Jak to co było dalej??! Żydokomuna z Bokami i rudymi Donkami rozgrabiła i wyprzedała za bezcen wszystko co miało jakąkolwiek wartość!
    • Antyluj 2020-03-26 17:21:44
      Teraz za to nie kradną
      • Asd 2020-03-26 18:20:52
        Teraz to już za bardzo nie ma co😐
  • synek 2020-03-26 11:52:12
    Trzeba było zreformować komunę jak Chiny a nie oddawać wszystko zachodowi. Teraz to pocałujta w d.pę wójta.
    • ajato 2020-03-26 15:40:08
      Już dzisiaj słyszałem wiele głupot, ale po przeczytaniu twojego postu, to już mi ręce opadają... Ursus nigdy nie powinien powstać jako firma państwowa. Takie firmy mają to do siebie, że są rządzone przez nieudaczników z ramienia państwa, czyli po prostu polityków i ich klakierów. Za błędy popełnione przez takich idiotów, jak i związki zawodowe (nie da się ukryć, że to zwykli złodzieje i prawdziwi krwiopijcy) płacą podatnicy (czyli ty też, nawet jeśli w to nie wierzysz). Przykład: państwowe kopalnie węgla, cena węgla z importu: 200 - 300 zł, cena WYDOBYCIA JEDNEJ TONY WĘGLA w Polsce to ponad 400 zł. Wnioski wyciągnij sam, pomyśl logicznie i poprzez swój portfel wyrób swoją opinie, a nie powtarzasz jakąś tam propagandę.
      • Rolnik 2020-03-26 17:29:09
        A ja właśnie tutaj przeczytałem głupotę dnia. Poczytaj sobie o zmianie ustroju w Polsce bo widzę, że tego nie pamiętasz. O sytuacji ekonomicznej na przełomie lat 80 i 90. O hiperinflacji i reformie Balcerowicza. O prywatyzacji mienia państwowego którą dzisiaj niektórzy nazywają dziką prywatyzacją. A co do tego węgla to naprawdę trzeba być geniuszem żeby porównywać koszty wydobycia węgla w Polsce z kosztami na Ukrainie, Rosji czy też w australijskich kopalniach odkrywkowych. Oni podobnie produkują płody rolne dużo taniej od ciebie polski rolniku.
      • ajato 2020-03-26 18:23:34
        @rolnik, a dlaczego górnicy drożej wydobywają? Bo kopalnie są państwowe, to znaczy: "pies was je bał, dotacje przyjdą z rządu, bo można ujowo rządzić, podatnik zapłaci, a w telewizji powiedzą, że to wina tych krwiopijców prywaciorzy. Bardzo dobrze, że było wszystko sprywatyzowane, niedobrze że to robili na zasadzie znajomości. Majątki państwowe były już podzielone w połowie lat 80. między esbekami itd.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.230.1.126
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.