Polegać na drogowcach, którzy zazwyczaj bywają zaskoczeni nagłym atakiem zimy, czy może wyposażyć się we własny pług odśnieżny i być niezależnym od służb drogowych? Przed takim dylematem często stoją rolnicy. Z resztą, zawsze jest do odśnieżenia jeszcze własne obejście i drogi prywatne, którędy np. musi dojechać cysterna po mleko, czy samochód po żywiec. Podpowiadamy zatem, o czym pamiętać przy zakupie pługa odśnieżnego.

Podział pługów – o co w tym chodzi?

Co do zasady, możemy przyjąć, że pługi zostały podzielone na trzy klasy: lekką, średnią i ciężką. Podział ten został przeprowadzony pod kątem wykorzystania pługów, opierając się na mocy i masie maszyny, na której pług zostanie zamontowany. W ramach każdej kategorii pługi wyposażone są w odpowiednie klasy mocowań, a także zabezpieczenia narzędzia.

Sposób montażu: na przednim TUZ, czy na ładowaczu?

Z perspektywy sposobu zaczepienia pługa odśnieżnego możemy mówić o narzędziach przystosowanych do montażu na przednim trójpunktowym układzie zawieszenia oraz na ładowaczu czołowym. Jak zaznacza Piotr Cebeliński reprezentujący firmę SaMasz, najbardziej polecanym rozwiązaniem w kwestii zamocowania pługa jest przedni TUZ ciągnika.

Najbardziej polecanym rozwiązaniem w kwestii zamocowania pługa jest przedni TUZ ciągnika fot. mat. prasowe
Najbardziej polecanym rozwiązaniem w kwestii zamocowania pługa jest przedni TUZ ciągnika fot. mat. prasowe

– Taki sposób agregacji gwarantuje pełną kontrolę nad maszyną i wykorzystanie jej możliwości w czasie odśnieżania. Dodatkowo zawieszenie z przodu ciągnika wpływa na dociążenie przedniej osi traktora, ułatwiając manewrowanie zestawem - wyjaśnia Piotr Cebeliński.

Zaletą zawieszenia pługa na ładowaczu czołowym jest możliwość ustawienia wysokiej pozycji, a co za tym idzie wyższe stertowanie śniegu. Taki sposób montażu jest jednak mniej stabilny podczas pracy, a dodatkowo na ramę ładowacza działają znaczne obciążenia.

Rozwiązanie to z powodzeniem sprawdzi się jednak w przypadku okazjonalnego wykorzystania narzędzia chociażby podczas odśnieżania placu manewrowego.

O czym należy pamiętać

Przy konfiguracji pługa odśnieżnego, należy wziąć pod uwagę warunki, w jakich będzie on pracował. Lemiesz gumowy będzie idealnym rozwiązaniem do pługa, który odgarnia śnieg, z kolei w warunkach oblodzonych dróg skuteczniejszy będzie lemiesz stalowy.

Jeśli powierzchnia odśnieżana jest z kostki brukowej, warto zdecydować się na kółka podporowe zamiast ślizgów w kwestii utrzymania stałej odległości elementu roboczego od podłoża. Ślizgi bowiem w takich warunkach mogą zarysować podłoże.

Na poprawę komfortu pracy wpłynie wyposażenie pługa w sterowanie multifunkcyjne – umożliwi ono pełne i szybkie wykorzystanie wszystkich funkcji i ustawień pługa, co szczególnie przydaje się w przypadku narzędzi z podwójnym lemieszem. Warto również zwrócić uwagę na system zabezpieczający elementy robocze przed uszkodzeniem.

– Może to być zabezpieczenie bazujące na śrubach ścinalnych lub uchylny lemiesz roboczy z możliwością ustawienia momentu uruchomienia się systemu zabezpieczenia – podsumowuje reprezentant SaMaszu.

Jedno, czy dwulemieszowy?

Pług jednolemieszowy znajdzie swoje zastosowanie w przypadku odśnieżania dróg. Jego konstrukcja jest prosta i masywna, dzięki czemu możliwości jego uszkodzenia są minimalne.

Bardziej wyszukaną opcją jest maszyna dwulemieszowa, która w zależności od ustawienia, może mieć kształt strzałkowy, jednostronny lub zagarniający. Zdecydowanie bardziej uniwersalny charakter pługa wiąże się jednak z wyższą ceną takiego narzędzia.

Budżet ok. 5 tys. zł netto powinien wystarczyć na zakup używanego pługa jednolemieszowego. W tej cenie natrafimy chociażby na regulowany mechanicznie pług firmy Kołaszewski o szerokości roboczej 2 m.

fot. GR
fot. GR

Ten konkretny egzemplarz został wyprodukowany w 2012 r. i jest montowany na przedni TUZ ciągnika rolniczego. Trzeba przyznać, że pług wizualnie prezentuje się dobrze, a drobne zastrzeżenia można mieć jedynie do stopnia zużycia lemiesza gumowego, który jednak jest elementem wymiennym.

Jeśli jednak interesowałby nas pług fabrycznie nowy, to ciekawą propozycją wydaje się być pług regulowany hydraulicznie Inter-Tech PSSH-04 o szerokości roboczej 2,2 m.

Za taki egzemplarz należy zapłacić 9,1 tys. zł netto i już w standardzie będzie on wyposażony w oświetlenie LED.

Pamiętajcie, że szeroki wybór maszyn i urządzeń rolniczych znajdziecie na Giełdzie Rolnej.