PARTNER PORTALU
  • partner portalu farmer.pl

Pojazdy użytkowe

Autor:

Dodano:

Tagi:

Określenie pojazdy użytkowe oznacza maszyny, które stosuje się do wielu różnych prac. Często są to czynności codzienne, które trzeba wykonać i wykorzystuje się do tego takie urządzenia, jakie znajdują się w parku maszynowym, na przykład szeroko rozumiany transport.



UV to skrót od angielskiej nazwy Utility Vehicle, czyli pojazd użytkowy. Konstrukcja takich urządzeń jest w większości wypadków podobna, przypominająca pomniejszone pickupy (samochody terenowe ze skrzynią ładunkową).

Gator

John Deere Gator to całkiem pokaźna rodzina pojazdów użytkowych. Znajduje się w niej pięć serii pojazdów, w których zgrupowanych jest aż 12 różnych modeli. Maszyn, które mają zastosowanie w rolnictwie, jest jednak mniej (niektóre Gatory są przeznaczone, np. dla armii).
Rolników zainteresować może Gator z serii HPX, z napędem na 4 koła. Ten niewielki samochód (długość wynosi niecałe 3 m, a szerokość 1,5) wyposażono w 4-suwowy silnik Yanmar. 3-cylindrowa jednostka napędzana olejem napędowym o pojemności 854 cm3 osiąga moc prawie 21 KM. Chłodzony cieczą silnik pozwala na rozwinięcie maksymalnej prędkości 40 km/h. Jest to pojazd dwuosiowy wyposażony w przednie i tylne hydrauliczne hamulce tarczowe.

Duże wrażenie sprawia miejsca dla kierowcy i pasażera. Nie jest to jednak kabina kryta, gdyż Gatora wyposażono jedynie w ramę ochronną. Przed „kabiną” znajduje się silnik. Z tyłu za siedzeniem jest stalowa skrzynia do przewożenia różnego rodzaju materiałów. Na pierwszy rzut oka skrzynia wydaje się nieduża, wręcz mała, wymiary mówią jednak co innego: długość – 1,1 m, szerokość – 1,24 i głębokość – 0,23 m. Między burtami można umieścić ładunek o maksymalnej masie 454 kg (0,32 mszesc.).

Gator serii HPX to pojazd, który dzięki wysokiemu zawieszeniu powinien się sprawdzić nawet w trudniejszych warunkach polowych. Oprócz opon terenowych można zamontować komplet ogumienia torfowego, co zmieni nieco jego zastosowanie.

W bogatej rodzinie Gatorów oprócz maszyn dwuosiowych znajdują się także maszyny trzyosiowe. Dobrym przykładem jest Gator TH. Sam fakt zastosowania trzech osi sprawia, że maszyna wygląda na bardziej potężną. Okazuje się jednak, że zamontowany silnik ma taką samą pojemność i moc. Masa sześciokołowego Gatora to niecałe 600 kg. Stalowa skrzynia może pomieść towar o większej masie (544 kg). Tego typu maszyny są wykorzystywane między innymi do wykonywania pomiarów zasobności gleby.

Groundhog i RTV

Groundhog to propozycja pojazdu użytkowego firmy JCB. Maszyna łączy w sobie kilka elementów z Gatora HPX i TH: trzyosiowy układ jezdny (Gator TH), siedziska kierowcy i pasażera zabezpieczone ramą (Gator HPX). Dwie osie (4 koła 25×12–9) umieszczono pod skrzynią ładunkową. Skrętne przednie koła są mniejsze (2 koła 22,2×10–8) niż tylne. Serce Groundhoga stanowi 3-cylindrowy diesel o pojemności 768 cm3. Jednostka ta osiąga moc prawie 16 KM i pozwala rozpędzić się do 29 km/h. W wypadku tych maszyn nie prędkość jest jednak najważniejsza. Groundhog, przy masie własnej 630 kg, może przewieźć ciężar 500 kg. Maszyna ma 2,8 m długości i 1,5 szerokości. Promień zawracania wynosi 8,5 m, więc zwrotność nie jest najmocniejszą stroną Groundhoga.

Kubota oferuje dwa modele pojazdów użytkowych: RTV900 i RTV1100. Większy RTV1100 to prawdziwa limuzyna wśród pojazdów tego typu. Ten model wyposażono w szczelną kabinę, więc prace wykonywane nawet w dni deszczowe nie muszą oznaczać ciężkich warunków dla kierowcy.

Sercem RTV1100 jest silnik Kubota D1106-E2-UV. To 4-suwowa jednostka o pojemności 1,1 l i mocy maksymalnej 25 KM osiąganej przy 3000 obr./min. Ten 3-cylindrowy silnik pozwala rozpędzić się do 40 km/h. Napędzane mogą być dwa lub wszystkie cztery koła. W standardzie jest blokada dyferencjału.

Wymiary wszystkich UV-ek są zbliżone. RTV nie odbiega od tej tendencji: długość – 3,2 m, szerokość – 1,7 m. Mimo że RTV1100 jest dłuższy i szerszy niż Groundhog, to może się pochwalić mniejszym promieniem zawracania (8 m). Wymiary skrzyni ładunkowej również są zbliżone do wcześniej wspomnianych maszyn: szerokość – 1,3 m, długość – 1,2 m, głębokość – 29 cm.

Transcar

Trudno jednoznacznie sklasyfikować maszynę Goldoni Transcar. Z jednej strony przypomina pojazdy użytkowe, z drugiej natomiast ciągnik. Goldoni to włoska firma, która ma bardzo duże doświadczenie w konstruowaniu ciągników sadowniczych i maszyn leśnych. Transcar jest maszyną, którą z powodzeniem można wykorzystać do prac leśnych, sadowniczych, ale i w rolnictwie. Dlaczego trudno go sklasyfikować? Przód maszyny przypomina ciągnik. Charakterystyczna dla maszyn Goldoni pokrywa silnika, a zaraz za nią kabina dla operatora (dostępna w opcji, standardowo montowana jest rama ochronna). Za kabiną znajduje się jednak skrzynia ładunkowa, która przypomina pojazdy użytkowe.
Duża część maszyn ze stajni włoskiego producenta dostępna jest w wersji klasycznej, ze skrętną przednią osią, i przegubowej. Podobnie okazuje się i w tym wypadku. Transcar dostępny jest w obu tych wersjach.

Seria RS to oznaczenie maszyn z o sią skrętną. Jest ich sześć (25, 28, 33Q, 40Q, 60Q, 70SLQ). W czterech pierwszych modelach zamontowano znane z ciągników sadowniczych silniki Lombardii o pojemności 954–1649 cm3. Dwa najmocniejsze wyposażono w jednostki VM. Od najmniejszego do największego modelu moc wzrasta od 22 KM (w modelu 25) do 67 KM (w 70SLQ). Prędkość maksymalna wynosi 30 km/h w modelach 25, 28, 33Q i 40 km/h – w pozostałych trzech. W identyczne silniki wyposażono serię SN (przegubowiec).

Różnice między RS i SN dotyczą wymiarów, ale też nie we wszystkich modelach. Trzy najmocniejsze maszyny różnią się i długością, i szerokością. Jest to dobrze widoczne na przykładzie Transcara 60Q. Wersja SN ma 4,6 m długości i szerokość minimalną 1,44 m. Z kolei RS jest o 30 cm dłuższy i o 5 cm szerszy. To nie przekłada się bezpośrednio na manewrowość maszyny. Mimo że w wersji RS koła skręcają się pod kątem 50 stopni, to i tak maszyna przegubowa jest znacznie bardziej zwrotna. Różnica w promieniu skrętu wynosi aż 1,25 m! 

Ładowność przyczepy jest identyczna w obu wersjach. W mniejszych modelach wynosi 3,8 t, a w trzech największych 4,8 t. Duża ładowność sprawia, że Transcar nie jest pojazdem tylko do „mniejszych” prac. Można nim przewozić drewno, maszyny, więcej worków z nawozem lub nasionami oraz inne rzeczy w zależności od potrzeb. Transcar ma nisko położony środek ciężkości, zatem może się okazać przydatny dla rolników mających gospodarstwa położone w górach i tam, gdzie większość obszarów rolniczych wykorzystywana jest na łąki i pastwiska. Wówczas Transcar może być wykorzystywany na przykład do zwiezienia mniejszych lub większych bel siana. Jak widać, możliwości zastosowania jest wiele i nie muszą to być tylko prace podwórzowe. To, jak zastosowana zostanie dana maszyna, zależy od potrzeb, możliwości maszyny i inwencji gospodarza.

Źródło: "Farmer" 22/2007



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.186.43
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.