PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Prawidłowe ciśnienie w oponach dzięki aplikacji na smartfonie

Aby przenieść potencjał ciągnika na podłoże, należy zadbać o odpowiednie ciśnienie, a więc o to, co jest w oponach najistotniejsze. Musi być ono dopasowane nie tylko do ciągnika, lecz także do agregowanej maszyny bądź ewentualnie do montowanego z przodu ładowacza. Okazuje się, że można bardzo precyzyjnie ustalić ciśnienie w oponach ze względu na typ agregowanych maszyn i rodzaj wykonywanej pracy.



W wielu regionach Polski żniwa dobiegają końca i zbliża się okres prac uprawowych, podczas których powinno się szczególnie zadbać o optymalną trakcję ciągnika. O to, jak prawidłowo ustalić ciśnienie w oponach zapytaliśmy specjalistów z firmy Trelleborg.

– Zalecone uśrednione ciśnienie dla opon rolniczych to 1,6 bara; nie wiemy, w jakich warunkach taka opona będzie użytkowana. Jeżeli pracujemy z ładowaczem czołowym, warto tę wartość podnieść o 0,3-0,4 bary w przednich oponach. Najczęstszym błędem jeśli chodzi o używane w oponach maszyn rolniczych ciśnienie jest pompowanie ich do wartości widocznej na oponie (zazwyczaj od 2,5 do 3,5 bara); trzeba pamiętać, że jest to wartość ciśnienia montażowego, a nie wartość ciśnienia roboczego – tłumaczy Sławomir Woliński z firmy Trelleborg.

Dlaczego ustawienie prawidłowego ciśnienia w oponach jest tak ważne i jakie skutki mogą nieść błędy w zakresie regulacji ciśnienia?

– Dobór opony to jedna rzecz, ale kiedy opona jest już dobrana, najważniejsze jest podczas eksploatacji ciśnienie robocze tej opony. Rekomendowane ciśnienie jest bardzo ważne; nie wolno ciśnienia montażowego traktować jako ciśnienie eksploatacyjne. Przyglądając się wpływowi ciśnienia na eksploatowanie opon widzimy, że zbyt wysokie ciśnienie nie jest wskazane; wówczas mamy niższe pole kontaktu z oponą, nierównomierne naciski i zmienną siłę trakcji, ma więc większy poślizg niż nominalnie. Jeżeli ciśnienie jest zbyt niskie, może prowadzić do deformacji opony i połamania jej między klockami i rozszczelnienia co spowoduje, że właściwie nie będzie nadawała się już do użytku. Istnieje też prawdopodobieństwo, że opona obróci się na feldze – mówi Witold Walas, specjalista z firmy Trelleborg.

– W przypadku prawidłowego ustawienia ciśnienia w oponie, mamy niskie naciski, równomierny kontakt z glebą i co za tym idzie, prawidłowe obciążenie i zminimalizowane ryzyko poślizgu, a więc efektu, który generuje najwyższe straty paliwa i efektu, którego chcemy się najbardziej pozbyć – kontynuuje.

Podane zasady jeśli chodzi o prawidłowe wartości ciśnienia roboczego w oponach rolniczych są dosyć ogólne. Czy jednak można je dostosować jeszcze bardziej precyzyjnie? Okazuje się że tak, a pomóc w tym może darmowa aplikacja na smartfona.

– Trelleborg kilka lat temu stworzył aplikację Load Calculator (TLC), dzięki której możemy do danej pracy, do danej prędkości i do danej maszyny i mocy ciągnika ustawić ciśnienie eksploatacyjne w oponach. Wystarczy podać kilka danych, m.in. obciążenie przedniej i tylnej osi, rozstaw osi, moc ciągnika i masę narzędzia oraz jego rodzaj, a aplikacja obliczy optymalne ciśnienie robocze dla opon naszego ciągnika dla danej pracy – tłumaczy specjalista.

Jak twierdzą specjaliści, bardzo ważnym czynnikiem jest obciążenie osi ciągnika; im bardziej równomierne, tym lepiej:

– Bardzo ważne jest również, że dzięki aplikacji uzyskujemy informację, która pokazuje nam, że mamy np. nieodpowiedni stosunek obciążenie przód-tył, np. 80 proc. masy na tylnej i 20 na przedniej osi pojazdu, a powinniśmy dążyć do tego, żeby stosunek ten wynosił przynajmniej 55 do 45 proc. – wyjaśnia Witold Walas.

Firma Trelleborg oferuje również specjalne urządzenie Load Calculator Plus, składające się ze specjalnych nakładek na zawory i odbiornika, które w czasie rzeczywistym dokonuje pomiaru ciśnienia w oponach i informuje operatora o nieprawidłowościach za pośrednictwem smartfona. Cena takiego urządzenia to ok. 600 euro, jednak, jak widać, o prawidłowe ciśnienie można zadbać zupełnie za darmo, a warto pamiętać, że wartości te mają niebagatelny wpływ nie tylko na żywotność opon, ale też na strukturę gleby i chyba przede wszystkim na zużycie paliwa.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.209.80.217
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.