Dzięki uruchomieniu nowych linii produkcyjnych z końcem ub.r,. obecnie Pronar w skali roku wytwarza około miliona felg do maszyn wolnobieżnych. Taki wynik czyni z firmy wicelidera w tej dziedzinie.
Nawet milion felg rocznie
Za tę dziedzinę działalności Pronaru odpowiada działający w jego strukturze Wydział Kół Tarczowych, szerzej znany jako Pronar Wheels. Produkuje on koła o średnicy od 6 do 54 cali i szerokości od 4,25 do 44 cali. Łączna oferta obejmuje ich 450 typów dostępnych w blisko 10 tys. możliwych konfiguracji. Jak dotąd, bo wszystkie te liczby stale rosną.

– Naszym niewątpliwym wyróżnikiem na rynku jest ponadstandardowa jakość produkowanych felg – podkreśla Wojciech Tomkiel, kierownik Pronar Wheels.
– Wymogi, jakie sami sobie stawiamy są o wiele bardziej restrykcyjne niż te, jakie wynikałyby z europejskich i międzynarodowych norm. Już sama stal jest dla nas specjalnie przygotowywana przez huty z dokładnie takimi dodatkami stopowymi jakich oczekujemy – dodaje Tomkiel.
Zdecydowana większość kół Pronaru trafia obecnie poza granice Polski, a na liście odbiorców bez trudu znajdziemy największych światowych producentów maszyn rolniczych czy budowlanych. Firmy i koncerny, takie jak John Deere, Zetor, AGCO, Kubota, Bobcat czy JCB od wielu lat montują w swoich pojazdach koła dostarczane przez producenta z Narwi.
– Bez wątpienia z pandemii wyszliśmy mocniejsi jak nigdy dotąd, o czym najlepiej świadczy fakt, że poprzedni rok pod względem sprzedaży był dla nas rekordowy – mówi Rafał Mazur, z-ca kierownica ds. handlu i marketingu Pronar Wheels.
– Nie tylko zachowaliśmy ciągłość produkcji, ale też nie przestawaliśmy inwestować. Zarówno aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na nasze produkty, jak również rozszerzyć ich dotychczasowy asortyment – tłumaczy Mazur.
Nieustanne inwestycje
Do tych najważniejszych inwestycji z ostatnich miesięcy niewątpliwie należy m.in. wdrożenie systemu wysokowydajnego, niespotykanego jak dotąd w polskim przemyśle systemu spawania dwudrutowego (TPSi TWIN Push), a przede wszystkim budowa nowych linii do produkcji felg w fabryce Pronaru w Narewce.

Ich sercem są dwie ogromne prasy hydrauliczne o nacisku 3150 i 5000 ton, a cały ciąg technologiczny wraz z oprzyrządowaniem został opracowany i wdrożony przez inżynierów pracujących w firmie.
Nowe linie pozwalają na wytwarzanie ciężkich wieloczęściowych kół, wykonywanych ze stali o grubości od 15 do 30 mm. W praktyce oznacza to wejście Pronar Wheels do wagi superciężkiej, bo takie rozwiązania są stosowane w największych maszynach pracujących np. w kopalniach czy na placach budowy.
Komentarze