PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Prosty, ale czy bezawaryjny? Używany Zetor Proxima pierwszej generacji - cały artykuł

Autor: Tomasz Kuchta

Dodano: 07-09-2019 06:02

Tagi:

Około 80 tys. zł to średnia cena za kilkunastoletniego Zetora Proximę I generacji. Co za tę kwotę zapewnia popularny ciągnik i czy jest to oferta godna polecenia na rynku maszyn używanych?



Zetor to marka, która cieszy się w Polsce niesłabnącą popularnością i uznaniem wśród rolników. Świadczą o tym coroczne raporty sprzedaży nowych ciągników, w których zawsze czeskie ciągniki zajmują wysoką pozycję. Traktory te charakteryzują się dobrym stosunkiem ceny do jakości, a ze względu na prostą budowę ewentualne naprawy nie należą do skomplikowanych i kosztownych. Również i na rynku wtórnym cieszą się one dużym wzięciem. Tym razem przyjrzeliśmy się bliżej modelowi P roxima I generacji.

NASTĘPCA SERII SUPER

W 2004 r. na targach Techagro Zetor zaprezentował nową rodzinę lekkich ciągników, w postaci serii Proxima. W ofercie pojawiło się łącznie 6 modeli, z czego 3 z napędem na cztery koła: 6441, 7441 i 8441, wszystkie z nich otrzymały przednią oś Carraro. Modele bez napędu 4x4 nosiły oznaczenie: 6421, 7421 oraz 8421. Seria po poprzednikach z serii Super odziedziczyła m.in.: tylny most, kabinę i skrzynie biegów: 10/2; 12/12 i 20/4. Pod maskę trafił zupełnie nowy silnik o pojemności 4156 cm3, który przy okazji spełniał wymogi związane z wdrożeniem kolejnej normy emisji spalin Tier II. Jednostka napędowa charakteryzowała się jednoczęściową głowicą silnika i była stosowana również w większej serii Forterra. Pierwsza generacja Proximy była produkowana w latach 2004-2007. Ponadto Zetor, wprowadzając nową serię, znacząco zmienił design o ferowanych ciągników.

WARIANTY MOCY

Silniki Proximy zostały wyposażone w turbosprężarkę i generowały odpowiednio: 61, 72 i 82 KM. Różnice w osiągach wynikały ze zróżnicowania w dawce paliwa poprzez zastosowanie różnych pomp wtryskowych oraz wtryskiwaczy. Jednostki napędowe cieszą się dobrą żywotnością, a awarie częściej dotyczą osprzętu, aniżeli samego silnika. Producent zaleca wymianę oleju w silniku co 300 mtg. Koszt odpowiedniego oleju wraz z jego filtrem to nieco ponad 200 zł. Producent zapewnia, że zużycie paliwa powinno wynieść ok. 255 g/kWh.

Podstawowy podnośnik zapewnia ponad 2600 kg udźwigu na końcu dolnych cięgieł tylnego trójpunktowego zawieszenia. Podnośnik mógł być doposażony w jeden lub dwa siłowniki pomocnicze, w przypadku których udźwig wzrastał odpowiednio do 3,5 t lub do 4,2 t. Ciągnik mógł zostać wzbogacony również w skrzynię biegów umożliwiającą jazdę z prędkością 40 km/h. Za wytworzenie odpowiedniego ciśnienia oleju w układzie hydraulicznym odpowiedzialna jest zębata pompa olejowa, która w zależności od wybranej opcji mogła mieć wydatek 40 lub 50 l/min. Bez obciążników ciągnik waży 3655 kg.

Ciągniki serii Proxima pierwszej generacji na średnio-ciężkich glebach poradzą sobie m.in.: z zagonowym pługiem 4-skibowym, z broną talerzową 2,2 m, rzędowym siewnikiem 3 m czy agregatem uprawowym od 2,5 m do nawet 3 m w przypadku najmocniejszej wersji. Problemu nie będzie stanowił również opryskiwacz zawieszany o pojemności do 800 l czy rozsiewacz do nawozu o pojemności do 1000 kg.

KABINA

Kabina osadzona jest na sześciu słupkach, jednak są one wąskie, dzięki czemu widoczność w każdą ze stron jest bardzo dobra. Wydech został poprowadzony wzdłuż przedniego, prawego słupka, dzięki czemu nie ogranicza pola widzenia. Kabina jest przestronna, a elementy sterowania ciągnikiem zostały rozmieszczone dość ergonomicznie. Wśród opcji była możliwość wyboru sterowanej ręcznie klimatyzacji.

Załączanie przedniego napędu oraz włączanie blokady tylnego i przedniego mechanizmu różnicowego odbywa się za pomocą przełączników na konsoli centralnej. Dla wysokich operatorów problematyczny może okazać się górny panel z nawiewami, który zasłania znaczną część przedniej szyby. Zmorą tego modelu są też wszelkie siłowniki drzwi, tylnej szyby i szyberdachu, które dość szybko wymagają wymiany. Względy estetyczne ciągnika pogarszają również płowiejące plastiki: zarówno maska, jak i dach czy błotniki. Niestety, jakość wykończenia wnętrza nie rozpieszcza, zarówno pod względem użytych materiałów wykończeniowych, jak i sposobu ich montażu. Ponadto wnętrze jest dość słabo wyciszone – rozmowy należy prowadzić podniesionym głosem, a do odbycia rozmowy telefonicznej najlepiej przerwać pracę i wyłączyć silnik. W kabinie odczuwalne są też wibracje przedostający się z zewnątrz, od korpusu maszyny.

ERGONOMIA I PRACA Z ŁADOWACZEM

Maska nie jest jednoczęściowa, jednak aby dostać się do większości podzespołów silnika, wystarczy zdjąć jej prawą część. Dostęp do filtra powietrza nie wymaga użycia żadnych narzędzi. 

Praca z ładowaczem czołowym raczej nie jest mocną stroną tego modelu. Po pierwsze, w przedniej części pod maską umiejscowiono akumulator i filtr powietrza, przez co nie jest ona „ścięta”, a tym samym utrudnia widoczność przed ciągnikiem. Po drugie, brak okna dachowego oraz zabudowa nawiewów ograniczają widoczność na podniesiony ładowacz. Ponadto Zetor Proxima wyposażony jest w suche sprzęgło, którego żywotność znacznie się zmniejsza w przypadku pracy z ładowaczem czołowym. Większość egzemplarzy oferowanych obecnie na sprzedaż ma prostą, podstawową skrzynię biegów 10/2 i nie jest wyposażona w rewers. Poszukując używanego ciągnika, warto rozejrzeć się za egzemplarzem z przekładnią oferującą więcej prędkości jazdy. Dla wielu sporym atutem może być układ przeniesienia napędu oferujący maksymalną prędkość na poziomie 40km/h – takie egzemplarze, szczególnie z importu – też się zdarzają.

SERWIS I TYPOWE AWARIE

Zetor Proxima nie jest pozbawiony wad, jednak większość napraw jest na tyle prosta, że można je wykonać we własnym zakresie. Brak elektroniki i rozbudowanych układów oczyszczania spalin oraz sprawdzone od lat mechaniczne skrzynie biegów nie powodują problemów podczas eksploatacji, a tym samym nie generują dużych kosztów ewentualnych napraw. Do najczęstszych usterek należy zaliczyć: awarię wysprzęglika, cylinderków hamulcowych, pompek pedału sprzęgła i hamulca, a także wspomnianych wcześniej siłowników w kabinie. W zależności od użytkowania ciągnika po ok. 2500-3000 mtg (w przypadku współpracy z ładowaczem czołowym nawet wcześniej) może wystąpić konieczność wymiany sprzęgła, jest ono jednak relatywnie niedrogie, a samą naprawę można wykonać bez udziału autoryzowanego serwisu. Ciągniki należy też pochwalić za dobre zabezpieczenie antykorozyjne.

PODSUMOWANIE

Zetor Proxima pierwszej generacji jest z pewnością ciągnikiem wartym polecenia w tej klasie budżetowych maszyn. Prosta konstrukcja okazuje się bardzo solidna, a ewentualne naprawy są dość tanie i nie wymagają zazwyczaj ingerencji wyspecjalizowanego serwisu. Cena zakupu jednak jest stosunkowo wysoka i niejednokrotnie zbliżona do kosztu bardziej komfortowych ciągników zachodnich. Jest to dobra propozycja jako główny ciągnik do małego gospodarstwa, jak również jako ciągnik pomocniczy w większym gospodarstwie, który powinien dobrze sprawdzić się w większości lżejszych pracy, choć niekoniecznie przy intensywnym wykorzystaniu z ładowaczem czołowym.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (14)

  • Paweł 2019-09-07 12:40:41
    Serce się kraje takie małe Czechy mają swój ciągnik samochód i Ciężarówki A Polska nic własnego A tyle fabryk Bylo i Balczerowicz swoim planem zniszczył Wszystko i jeszcze zabiera głos.
    • Emiliajnn 2019-09-07 13:35:46
      Andzrzej Lepper chciał wszystko ujawnić kto co i gdzie ukradł to co powiesili krew się we mnie gotuje jak sobie o tym pomyśle a ludzie cały czas głosują na tych samych
      • ajato 2019-09-08 12:51:56
        Zazwyczaj wszytko za co weźmie się państwo kończy się katastrofą finansową i moralną. Od produkcji maszyn itd. są firmy prywatne, które "nasze" państwo jak wiemy "kocha".
  • wujo stasiu 2019-09-07 11:39:55
    mtz lepszy
  • Wodo 2019-09-07 09:22:10
    80 tyś. za kilkunastoletni ciągnik o mocy do 80 KM!? Za te pieniądze można kupić ciągnik o mocy ponad 100 KM z rewersem, EHR, klimą, wyciszony, podnośnik minimum 4,5 tony, pneumatycznym siedzeniem, półbiegami pod obciążeniem i wydajną hydrauliką. Nic nie mam do Zetora ale bujta się Boga z tą ceną.
    • ajato 2019-09-07 11:39:45
      Siłą tych ciągników jest dostępność i cena części.
      • Miły 2019-09-07 14:43:57
        Dzisiaj jest tyle sklepów z częściami że to żaden argument. Wystarczy omijać wynalazki. Praca takim zetorem do przyjemności raczej nie należy.
    • Tomasz 2019-09-07 14:43:50
      kupisz z przebiegiem 10000 mtg powodzenia
      • Wodo 2019-09-07 23:57:13
        A to Zetora kupuje się żeby stał? Rozumiem że kilkunastoletni Zetor będzie miał najwyżej 3000 mth.
      • Rolnik sam w dolinie 2019-09-08 08:03:02
        Większa szansa że Zetor będzie miał 3 tys. Niż jakiś John Deere czy inny fend
      • Rolnik 2019-09-08 08:28:13
        Tak, bo w zetorze łatwiej cofnąć licznik i sprzedać bajkę że robił tylko 200 mth rocznie.
      • Rolnik sam w dolinie 2019-09-08 09:08:34
        Jakiś sprowadzony z Francji napewno 200 godzin nie robił. Ale w PL dużo ciągników robi takie przebiegi . Szczególnie zetorów które są kupowane na mniejsze gospodarstwa. Tak czy siak jest większa szansa że kupisz kilkunastoletniego Zetora z przebiegiem 3-4 tys niż John Deere. Chyba to jest oczywiste.
  • Luki2100 2019-09-07 09:11:36
    Skrzynia biegów w tym modelu to porażka. Biegi wchodzą ciężko. Czasami nawet aby włączyć bieg trzeba rewers ustawić w pozycji neutralnej. Po około 2000 godzin szukanie w skrzyni biegów. Okazuje się że poleciały łożyska i to nie jest tylko u mnie. Większość tych traktorów z mojej okolicy miała robione skrzynie przy podobnym przebiegu.
  • Adi 2019-08-02 22:21:05
    Seria URI Super nie miała skrzyni 12x12 tylko 10x10. Z kolei silnik nie taki wcale nowy bo to silnik od Forterry, wcześniej montowany w poprzedniku Forterry modelu URIII, który to z kolei jest ulepszoną mniejszą wersją ciągników ciężkich URII. P.S. w Czechach została wydana książka ukazująca powstanie serii URIII. Szukać u wujka google pod nazwą: "Traktory Zetor UŘ III a Forterra"
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.171.146.16
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.