Czy tego chcemy czy nie, w końcu nadejdą naprawdę chłodne noce i dni. Żeby nie dać się zaskoczyć, a co za tym idzie, być narażonym na spore nieraz koszty, powinniśmy przejrzeć nasze ciągniki, zanim nadejdzie mróz.
Przyjrzyjmy się kilku wrażliwym miejscom i podzespołom w naszych maszynach, które źle znoszą niskie temperatury.
Jak zabezpieczyć akumulator w maszynach rolniczych?
O tym, że mróz nie lubi się z akumulatorem w maszynie rolniczej, wiadomo od dawna. Jednak warto przypomnieć kilka podstawowych zasad użytkowania akumulatora zimą:
- Jeśli to tylko możliwe, ciągnik (czy kombajn) garażujemy pod dachem w osłoniętym od deszczu, śniegu czy mrozu miejscu.
- Przed zimą warto zmierzyć jego stan i skuteczność rozruchu.
- Dokręćmy klemy zabezpieczając je wazeliną techniczną.
- Sprawdzamy i uzupełniamy wodą destylowaną poziom elektrolitu w celach.
- W przypadku znacznego ubytku elektrolitu, po uzupełnieniu wodą destylowaną cel, akumulator musi być ładowany w czasie pracy w maszynie lub za pomocą prostownika w celu uzyskania właściwej gęstości elektrolitu.
- Jeśli ciągnik (kombajn) nie będzie pracował kilka miesięcy, można wyciągnąć akumulatory i schować je w ciepłe i przewiewne miejsce jak np. piwnica. W nowym sprzęcie czynność radzimy skonsultować z serwisem producenta.

Co zrobić z AdBlue?
W czasie zimowego postoju ciągników i maszyn rolniczych, które wyposażone są w układy selektywnej redukcji katalitycznej spalin (SRC), ich zbiorniki płynu AdBlue całkowicie opróżniamy. Producenci zalecają także dokładne wypłukanie zbiornika i instalacji wodą w trybie serwisowym - taką usługę oferują autoryzowane punkty sprzedaży.
Zimowe paliwo
Do stosowania zimowego oleju napędowego nikogo już nie trzeba namawiać. Zalewając zbiornik takim paliwem, pamiętajmy o przepalaniu silnika tak, aby paliwo przeszło przez cały układ zasilania, a pozostające tam jeszcze “letnie” zdążyło się całkowicie zużyć.

Czytaj więcej
Od kiedy zatankujemy zimowe paliwa na stacjach?Przy długotrwałym postoju zalecane jest całkowite zalanie zbiornika paliwem. Zapobiegnie to kondensacji pary wodnej w pustej przestrzeni zbiornika i samoistnym gromadzeniu się wody w paliwie.

Płyn chłodzący
Wydawać by się mogło, że sprawa jest jasna i w układach chłodzących silników stosujemy wyłącznie dobry płyn z niskim indeksem punktu zamarzania. Jednak rzeczywistość bywa inna i co roku wraz z pierwszymi przymrozkami słychać wystrzały korków wodnych lub pękających głowic czy bloków. Dlatego zanim nadejdzie mróz, koniecznie pozbądźmy się wody w układzie, zastępując ją płynem.
Samo otwarcie kranika spustu i wylanie wody z układu nie wystarcza, ponieważ jej resztki zawsze zostają w zakamarkach instalacji chłodzącej. Poza tym płyn konserwuje układ i pompę wody od środka, zapobiegając rdzewieniu.
Instalacja powietrzna
W ciągnikach i maszynach rolniczych wyposażonych w układy instalacji powietrznej w ich zbiornikach może się pojawiać woda, którą przed zimą należy usunąć przez zawór.
Nie zapomnij jeszcze o…
Wymianie płynu do spryskiwaczy z letniego, jeśli jeszcze jest w zbiorniku, na zimowy, odporny na zamarzanie. Popularne niegdyś dodawanie denaturatu do płynu, dziś ze względu na jego możliwe reakcje z ekologicznymi lakierami wodnymi, jakimi pokrywa się powierzchnie metalowe w maszynach, wydaje się niewskazane.
Komentarze