PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Przekładnia Fendt Vario – konstrukcja sprawdzona od ponad 25 lat

Przekładnia Fendt Vario – konstrukcja sprawdzona od ponad 25 lat
Obecnie wszystkie ciągniki Fendta bazują na przekładniach bezstopniowych Vario, fot.Fendt

Fendt od dekad jest pionierem jeśli chodzi o wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań w konstrukcji ciągników rolniczych. Nie inaczej było z bezstopniową przekładnią Vario. Jej oficjalna premiera odbyła się przed ćwierćwieczem, dokładnie w roku 1995 w ciągniku Fendt Favorit 926 Vario.



Bezstopniowy układ przeniesienia napędu Vario w ciągnikach Fendt to nie nowość – to sprawdzona od dekad konstrukcja. Wkrótce minie dokładnie 26 lat, kiedy bawarski producent po raz pierwszy zaprezentował oficjalnie  innowacyjny na owe czasy bezstopniowy napęd.

Jego konstrukcja wprowadzona w 1995 r. okazała się tak udana, że produkowane do dziś układy napędowe są jedynie w nieznacznym stopniu modyfikowane, głównie pod względem obsługi.

Ta sama konstrukcja od lat

Po co zmieniać coś jeśli funkcjonuje niezawodnie – z takiego założenia wychodzi Fendt. Przekładnia Vario od początku była hydrauliczno-mechanicznym układem przeniesienia napędu.

Od pierwszych egzemplarzy, aż po dzień dzisiejszy w przekładni Fendt Vario stosuje się pompę i silnik hydrauliczny odpowiedziane za bezstopniową zmianę prędkości i przeniesienie napędu drogą hydrauliczną oraz przekładnię planetarną przenoszącą napęd mechanicznie.

Może brzmi to skomplikowanie, ale pod względem mechanicznym to bardzo prosta konstrukcja. W pewnych momentach napęd przenoszony jest dwutorowo. Moc z wału korbowego silnika przekazywana jest wprost do przekładni planetarnej wbudowanej w przekładnię Vario. Jej część kierowana jest także do napędu pompy hydraulicznej. Tłoczony przez nią olej trafia do silnika hydraulicznego, w którym ciśnienie oleju zamieniane jest na ruch obrotowy.

Przekładnia Fendt VarioDrive z serii 900 i 1000, fot. Fendt
Przekładnia Fendt VarioDrive z serii 900 i 1000, fot. Fendt

Zarówno pompa i silnik hydrauliczny w przekładni Fendt Vario są wielotłkowe i wychylne. Oznacza to, że w czasie pracy zmieniają swoje położenie względem obudowy przekładni. W czasie postoju pompa ustawiona jest na wprost. Zależnie od tego czy zostanie wychylona w lewą lub prawą stronę pojedziemy do przodu lub do tyłu. Prędkość jazdy zależy od kąta wychylenia pompy – im bardziej będzie wychylona będzie podawać więcej oleju i pojedziemy szybciej.

Pozycja silnika hydraulicznego

Na postoju silnik hydrauliczny wychylony jest pod kątem 45 stopni. Podczas ruszania i zwiększania prędkości kąt jego wychylenia zmniejsza się. Gdy zmniejsza się jego wychylenie maleje jego objętość – czyli pomieści się w nim mniejsza ilość oleju. W tym samym czasie podczas przyspieszania kąt wychylenia pompy zwiększa się i podaje ona coraz większą ilość oleju.

Zależność ta sprawia, że w silniku hydraulicznym rośnie ciśnienie i pracuje on coraz szybciej. Silnik będzie wychylał się aż do pozycji na wprost – to pozycja dla maksymalnej prędkości jazdy. Wtedy silnik nie przyjmie już ani grama oleju z pompy i napęd przenoszony jest w pełni mechanicznie.

Pompa i silnik hydrauliczny połączone są wewnątrz przekładni jednym wałkiem, który steruje ich ustawieniem względem siebie. Jego pozycją steruje precyzyjny silnik krokowy. Wszystko to sprawia, że w konstrukcji przekładni Fendt Vario nie ma żadnych sprzęgieł, nie ma elektrozaworów sterujących ich położeniem, nie ma biegów. Nie ma więc elementów, które mogą ulec awarii.

Dwa silniki w Fendt VarioDrive

Napęd VarioDrive w ciągnikach serii 900 i 1000 Vario to najlepszy dowód ewolucji bezstopniowego przekazania napędu Fendt. W konstrukcji tej zastosowano pompę i dwa silniki hydrauliczne. Jeden wraz z przekładnią planetarną przekazuje napęd na tylną oś, drugi wyłącznie na przednią. Pozwala to w zależności od warunków inteligentnie rozdzielać moc pomiędzy osiami.

Kolejna zaleta takiej konstrukcji to zwiększanie prędkości kół przednich na uwrociach. Dzięki temu największe ciągniki Fendt zyskują na zwrotności.

Korzyści bezstopniowej zmiany prędkości

Konstrukcja przekładni Fendt Vario umożliwia precyzyjny dobór prędkości do wykonywanej pracy. Dzięki temu można optymalnie wykorzystać moc silnika, co w efekcie końcowym przekłada się na niskie spalanie. Potwierdzają to liczne testy m.in. mocy uciągu i spalania.

Kolejny atut przekładni Fendt to prosta obsługa. W czasie pracy wykorzystuje się tylko jeden joystick. Popychając go do przodu ciągnik przyspiesza, pociągając do tyłu przekładnia zmniejsza prędkość. Dźwignia wielofunkcyjna pozwala także na zmianę kierunku jazdy, oraz aktywację tempomatu. Dzięki temu obsługa ciągnika odbywa się tylko prawą ręką. Prędkością można sterować także pedałem gazu.

Przekładnia Fendt Vario z serii 700, fot.Fendt
Przekładnia Fendt Vario z serii 700, fot.Fendt

Minimalna prędkość z jaką można pracować z przekładnią Fendt Vario wynosi 20 m/h! Precyzyjne ustawienie zwłaszcza niskich prędkości ma ogromne znaczenie w gospodarstwach produkujących warzywa. Precyzyjne sterowanie prędkością  jest niezbędne podczas współpracy z platformą do ręcznego zbioru ogórków, kapusty czy kalafiora.

TMS czuwa nad niskim spalaniem

Nad niskim zużyciem paliwa cały czas czuwa system TMS. Na podstawie m.in. obciążenia silnika, nastawionej prędkości tempomatu system TMS nieustannie dobiera optymalne ustawienia  przekładni i obrotów silnika. Dzięki niemu regulujemy tylko prędkość z jaką chcemy pracować, aktywujemy tempomat, a TMS sam dobierze optymalne ustawienia przekładni i silnika.

Przekładnia Vario podczas prac z wykorzystaniem WOM np. z prasą zwijającą pozwala na utrzymanie stałej prędkości obrotowej silnika i wałka WOM przy zmiennej prędkości jazdy. Prędkością steruje się wtedy pedałem gazu. To pozwala wydajnie pracować, a w efekcie końcowym spalać mniej paliwa na polach o dużej zmienności glebowej i grubości zbieranego pokosu.

Pedał gazu do sterowania prędkością wykorzystuje się także podczas prac z ładowaczem czołowym. Dzięki temu prawa ręka cały czas spoczywa na dźwigni krzyżowej do obsługi ładowacza, lewą ręką zmieniamy kierunek jazdy. W nowych ciągnikach z Fendt ONE zmianę kierunku jazdy można obsługiwać przyciskiem na dźwigni 3L.

Bardzo ważne jest to, że dzięki przekładni Vario zawsze ruszamy płynnie, tak samo przyspieszamy. Wszystko odbywa się bez szarpnięć, co korzystnie wpływa nie tylko na ciągnik, ale np. na darń na użytkach zielonych.

Niezależny olej w przekładni i hydraulice

Fendt od zawsze w ciągnikach z przekładnią Vario stosuje niezależny zbiornik oleju hydraulicznego. Dzięki temu rozwiązaniu do przekładni nigdy nie dostanie się olej z maszyn towarzyszących, który mógłby być zabrudzony lub nie spełniać norm jakościowych. Kolejna korzyść takiego rozwiązania to utrzymywany cały czas optymalny poziom oleju w układzie napędowym. To także zabezpiecza przekładnię Vario przed uszkodzeniem.

Rozdzielenie płynów eksploatacyjnych przekładni i hydrauliki pozwala na stosowanie bio-olejów hydraulicznych. Tę korzyść dostrzegają głównie firmy komunalne, w razie awarii sprzętu towarzyszącego nie szkodzimy środowisku. 

Kolejny atut rozdzielenia oleju przekładniowego i hydraulicznego to długi czasookres wymiany, który wynosi 2000 h. Ma to wpływ na tańszą eksploatację i rzadsze wizyty mechanika.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.2.222
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.