Homologacja europejska wydawana jest w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej i obowiązuje na terenie całej Unii. Innymi słowy – urządzenie posiadające europejskie świadectwo homologacji można sprzedać i zarejestrować w każdym państwie UE.
- Od kilku lat niezmiennie inwestujemy w wydział maszyn rolniczych, a homologacja europejska jest ukoronowaniem starań wszystkich naszych pracowników, którzy w swoją pracę wkładają bardzo dużo zaangażowania, własnej myśli technicznej i inżynierskiej– mówi Mariusz Dąbrowski, prezes Cynkometu.
Nowoczesne narzędzia badawcze
Aby otrzymać homologację europejską – zgodnie z unijnymi przepisami – przyczepy musiały przejść szereg szczegółowych badań. Wszystkie testy były prowadzone w Centrum Badawczo-Rozwojowym Technologii Rolniczych Cynkometu, które powstało we wrześniu 2018 r. i było współfinansowane z funduszy unijnych.
- Jeszcze 5-6 lat temu byłoby to niemożliwe, ale dzięki aparaturze i maszynom, zakupionym w ramach dofinansowania, dziś jesteśmy na początku drogi do przeprowadzenia homologacji europejskiej wszystkich maszyn rolniczych posiadanych w ofercie – zapowiada Mariusz Dąbrowski.
– Do końca roku powinniśmy otrzymać certyfikaty na wszystkie przyczepy rolnicze i część rozrzutników, a do połowy 2020 r. zakończyć proces homologacji pozostałych rozrzutników. To w znaczny sposób zwiększy nasz potencjał sprzedażowy nie tylko na rynkach zachodniej Europy, ale także w takich krajach, jak Czechy, Słowacja, Węgry itp. Jesteśmy zdeterminowani, aby utrzymać wysoki udział eksportu w naszych przychodach, co gwarantuje nam stabilność sprzedażową w kolejnych latach.
Europejskie debiutantki
Trzyosiowa przyczepa do bel T-608/3 o ładowności 14 ton jest rozwinięciem świetnie sprzedającego się modelu T-608/2, o ładowności 10 t.
Całkowita długość nowego modelu to niemal 12 m, z czego długość platformy ładunkowej to 9,3 m, a przestrzeń ładunkowa pomiędzy drabinami to aż 10 m z możliwością przedłużenia do 11 m, co daje możliwość załadunku 18 szt. bel na jednym poziomie. T-608/2 natomiast posiada platformę o długości 7,5 m, a przestrzeń ładunkowa pomiędzy drabinami to 8m.
Wzdłuż bocznych krawędzi obu platform zastosowano ranty zabezpieczające ładunek przed przemieszczaniem się na boki, a szerokość platformy pomiędzy rantami bocznymi to ponad 2,4 m, co pozwala na używanie przyczepy do transportu palet.
Podobnie jak w sprawdzonej konstrukcji przyczepy T-608/2, rama przyczepy T-608/3 została wykonana z profili zamkniętych, które – przy takiej samej wytrzymałości na zginanie – wykazują znacznie wyższą wytrzymałość na skręcanie, w porównaniu do coraz powszechniej stosowanych belek o przekroju dwuteowym, które w przypadku pojazdów rolniczych nie są zbyt pewnym rozwiązaniem – zauważają przedstawiciele Cynkometu.
W obu przypadkach prawie wszystkie elementy konstrukcji przyczep zostały ocynkowane ogniowo w jednej z kilku cynkowni ogniowych Cynkometu, co jest obecnie najlepszym, powszechnie stosowanym zabezpieczeniem antykorozyjnym.
Komentarze