Rok 2018 w Rosji był udany jeśli chodzi o sprzedaż ciągników rolniczych, ale kombajny zbożowe znalazły już dużo mniej nowych właścicieli.
>> Niemcy: najpopularniejsze marki ciągników w 2018 r. John Deere, Fendt i Case IH na podium
Łącznie sprzedaż nowych ciągników u naszego wschodniego sąsiada zamknęła się liczbą 23 950 sztuk i stanowi to wzrost o 6 punktów procentowych w zestawieniu do roku 2017, kiedy nabywców znalazło 22 593 maszyn. Wynik ten jest zasługą dużego przyrostu w segmencie 40 – 100 KM oraz wśród ciągników przegubowych, który wyniósł odpowiednio 18,1 i 27,6 proc. Przedziały poniżej 40 KM i powyżej 100 KM zanotowały spadki o 4,4 i 10,1 proc.
>> Sprzedaż nowych ciągników w 2018 roku zauważalnie spadła
Nadmieńmy, że statystykę zaprezentowało amerykańskie stowarzyszenie AEM, a więc wobec rynku rosyjskiego podawane są takie same, specyficzne segmenty sprzedażowe jak dla USA i Kanady. Podział przeprowadzony jest na ciągniki 2WD (z napędem na jedną oś i z dołączanym przednim napędem) oraz 4WD, czyli w tej klasyfikacji ciągniki przegubowe.
>> Dobry rok na rynku nowych ciągników i kombajnów w USA
Prawie 24 tys. nowych traktorów sprzedanych w Rosji to z jednej strony ponad dwa i pół razy więcej niż w Polsce (9 064 szt.), ale z drugiej mniej niż w Niemczech (27 670) i we Francji (33 151), czyli w państwach obszarowo nieporównywalnych. Jak mało chłonny jest ten ogromny kraj uzmysłowić może nawiązanie do USA, gdzie w tym samym okresie sprzedało się 235 856 traktorów, czyli 10 razy więcej! Porównywalnie wychodzi jedynie zbyt „przegubowców” – 2 819 do 2 741 na korzyść Wielkiego Brata, a to z kolei świadczyć może, że u naszego wschodniego sąsiada na wymianę parku maszynowego stać głównie duże gospodarstwa, które zresztą tam zdecydowanie dominują.
>> We Francji spadki na rynku nowych ciągników oraz zmiana lidera
Jeśli chodzi o nowe kombajny zbożowe to w Rosji w ub. r. sprzedało się ich 5 908 sztuk, czyli o ponad 1/6 lub jak kto woli o 16,6 proc. mniej niż dwa lata temu. Wtedy było to 7 088 maszyn. Co ciekawe jest to o ponad 1 000 sztuk więcej niż w Stanach Zjednoczonych w roku 2018, kiedy to do nowych nabywców pojechało tam 4 849 okrętów żniwnych.
Komentarze