Podczas listopadowej prezentacji nowości grupy Same Deutz-Fahr zapoznaliśmy się z pełną gamą ciągników Same Explorer. Jest to już czwarta generacja ciągników, które produkowane od 1983 r. sprzedały się w liczbie ponad 130 tys. egzemplarzy. Jest to zatem jedna z najbardziej popularnych maszyn pochodzących z zakładów SDF w Treviglio (Włochy).

Czwarta generacja ciągników dostępna jest w 3 wersjach różniących się przede wszystkim silnikiem, dopuszczalną masą całkowitą oraz rozmiarem ogumienia.

WŁOSKIE SERCE

Źródłem mocy w ciągnikach Same Explorer są jednostki 3- lub 4-cylindrowe powstające w zakładach SDF o nazwie Farmotion. Silnik dysponuje pojemnością 962 cm3 na każdy cylinder (odpowiednio 2,9 l dla jednostki 3-cylindrowej oraz nieco ponad 3,8 l w przypadku silników 4-cylindrowych). Spore zmiany w stosunku do poprzednich modeli Explorera dotyczą układu wtryskowego. Z ciśnieniem 2 000 barów pracuje w nim bowiem układ Common Rail, który dostarcza paliwo do 7-otworowych wtryskiwaczy.

Silniki Farmotion spełniają ostateczną normę emisji spalin Tier 4i. Wykorzystują przy tym układ recyrkulacji spalin EGR oraz katalizator DOC. DOC to katalizator utleniający, który odpowiada za redukcję i neutralizację tlenków węgla i węglowodorów zawartych w spalinach. Filtr wykorzystuje w tym celu powierzchnię aktywną swoich ścianek i - jak zapewnia producent, jest elementem bezobsługowym.

KONFIGURACJA NAPĘDU

Same proponuje do nowych modeli Explorer dużą ofertę przekładni napędowych. Wśród oferowanych opcji znajdziemy przekładnie z rewersem mechanicznym (oznaczone pakietem wyposażenia LS) oraz z powershift i elektrohydraulicznym rewersem (wyposażenie GS). Ponadto wybierać możemy spośród skrzyń o 4 lub 5 przełożeniach, które mogą dysponować półbiegami zmienianymi pod obciążeniem (2 lub 3). W przypadku przekładni 4-biegowych ciągnik może być skonfigurowany ze skrzynią dysponującą 8, 16 lub 32 przełożeniami. Skrzynia 5-biegowa oferuje odpowiednio 10, 20 lub 40 przełożeń, a w przypadku jej skonfigurowania z trzema półbiegami pod obciążeniem: 30 lub 60 przełożeniami (tylko w topowym modelu 115.4 HD). Co ważne, Explorer 115.4 HD w wersji LS (z najprostszymi przekładniami mechanicznymi) dostępny jest tylko na indywidualne zamówienie klienta.

Niezależnie od wybranej opcji przedni i tylny mechanizm różnicowy oraz napęd na cztery koła są sterowane elektrohydraulicznie. Dopełnieniem możliwości konfiguracyjnych przekładni jest również pełna paleta prędkości WOM: 540/540ECO /1000/1000ECO. Dodatkowo za dopłatą producent przewidział montaż przedniego WOM (1 000 obr./min). Co ważne, wałek napędzany jest wówczas bezpośrednio od silnika poprzez mokre sprzęgło wielotarczowe. W nowych ciągnikach Explorer dostępna jest również funkcja AutoWOM (modele z EHR), która pozwala na automatyczne uruchamianie i rozłączanie napędu wałka w trakcie podnoszenia i opuszczania ramion podnośnika.

DWIE POMPY W OPCJI

Sercem układu hydraulicznego ciągników Same Explorer jest pompa hydrauliczna o wydajności 55 l/min. Co ciekawe, w opcji może być ona zastąpiona pompą podwójną, która generuje przepływ 60 l/min przy 1 600 obr./min. Podnośnik najmniejszego ciągnika oferuje udźwig 3 500 kg, modele MD dysponują udźwigiem 3 600 kg, zaś topowy HD dźwiga od 4 800 do nawet 5 400 kg.

Konfigurując nowego Explorera, warto zastanowić się również nad możliwością doposażenia w elektrohydrauliczne rozdzielacze, które oferują regulację przepływu oleju i poprawiają komfort obsługi maszyn towarzyszących.

KOMFORT W NOWYM WYMIARZE

Kabina nowych ciągników Explorer jest bardzo przestronna, a elementy sterowania ciągnika zostały ergonomicznie rozmieszczone. Co ciekawe, wśród opcji doposażenia ciągników znajduje się m.in. joystick do sterowania ładowaczem czołowym oraz oświetlenie ciągnika w formie lamp typu LED.

W ciągnikach z przekładnią sterowaną elektrohydraulicznie (GS) montowany jest system Stop&Go. W przeciwieństwie do rozwiązań znanych z branży samochodowej o tej samej nazwie, nie oznacza on jednak systemu automatycznego wyłączania silnika w czasie postoju pojazdu. Pozwala natomiast na całkowite zatrzymanie Explorera bez użycia sprzęgła, wykorzystując pedał hamulca (po naciśnięciu na pedał hamulca ciągnik jest automatycznie wysprzęglany) - opcja ta przydaje się zwłaszcza w pracach z wykorzystaniem ładowacza czołowego. Tutaj użytkownicy nowych modeli Same docenią również funkcję SDD. Po jej załączeniu liczba obrotów koła kierownicy niezbędna do wykonania pełnego skrętu kół jest redukowana o połowę (do nieco ponad 2 obrotów).

 Zobacz galerię zdjęć