Natural to seria ciągników przeznaczona dla tych, którym zależy na ciągniku w miarę prostym, ale nie pozbawionym sprawdzonych udogodnień. Tak więc w stosunku do modeli Frutteto 3 S/V i ActiveDrive będą to ciągniki dużo mniej skomplikowane i pozbawione części elektroniki oraz o mniejszej mocy (poniżej 80KM). Zaś od serii Frutteto 3 Classic będą nieznacznie bardziej wszechstronne.

Nie da się ukryć, że wybierając ciągnik sadowniczy SAME, łatwiej byłoby w ogóle nie patrzeć na nazwy i cyferki, a skupić się na ich parametrach i możliwościach, bowiem mnogość obecnie oferowanych maszyn i ich zbliżonych parametrów w połączeniu z "marketingowymi zaklęciami" dilera mogą przyprawić o zawrót głowy.

Silnik i przekładnie

Małe maszyny są póki co uprzywilejowane, bowiem wraz z nastaniem normy Stage V, także i im, nim zostaną dopuszczone do pracy, surowe urzędnicze oko przyjrzy się bliżej. Dlatego też cieszy fakt, że pod maską ciągników serii Natural znajdziemy sprawdzone i niezawodne silniki SDF 1000.3 i 1000.4 o pojemności 3 litrów (trzycylindrowe) i 4 litrów (czterocylindrowy w modelu 80.4).

Wszystkie turbodoładowane i wszystkie w pełni tolerujące zasilanie paliwami pochodzenia roślinnego (biodieslami) z Bio 100 włącznie. To nie tylko dobry znak dla tych, którzy mają możliwość korzystania z tego typu paliwa, lecz przede wszystkim gwarancja wytrzymałego układu wtryskowego o niskiej podatności na paliwa gorszej jakości.

Cztery warianty mocy, odpowiednio (KM/Nm): 55/213, 62/240, 72/265 i 75/285 w zupełności pokrywa się z typowymi oczekiwaniami kupującego – takie stwierdzenie zapewne usłyszelibyśmy od sprzedającego. Dyskusyjna pozostaje kwestia wyboru pomiędzy modelem o mocy 72 i 75 KM, ale o tym nieco później.

Jeżeli chodzi o przekładnie, to z każdym wariantem mocy możemy zestawić przekładnię o piętnastu lub ośmiu przełożeniach (także z dodatkowymi biegami pełzającymi), z rewersem mechanicznym umożliwiające rozwinięcie maksymalnej prędkości 40 km/h. Ponadto seria Natural oferuje blokady obu mostów oraz cztery hamulce wielotarczowe w kąpieli olejowej.

Układ hydrauliczny i podnośnik

Serce hydrauliki siłowej stanowi pompa o wydatku 42 l/min, na potrzeby wspomagania kierownicy przewidziano drugą pompę o mniejszym wydatku. W podstawowej wersji, niezależnie od wariantu mocy, znajdziemy rozdzielacz 4-drogowy, który można zamienić na 6-drogowy za dodatkową opłatą.

Dopłaty będzie wymagał także podnośnik nazwany przewrotnie wersją Standard, a będący opcją, o udźwigu 3050 kg. Podstawowa wersja Compact podniesie maksymalnie 2700 kg. Podobnie ma się sprawa WOM, bazowo tylko 540, niezależne, sterowane mechanicznie, a za dopłatą 540/540E również niezależne i sterowane mechanicznie.

Tylko jako "kabriolet"

W przypadku prac sadowniczych, ciągniki ze składaną ramą bezpieczeństwa (ROPS), nie są niczym niezwykłym. Wielu sadowników ceni sobie swobodę i wszędobylski charakter takich maszyn podyktowany brakiem kabiny, która bywa ograniczeniem zwłaszcza podczas prac podwórzowych. Jeżeli ktoś poszukuje ciągnika tej klasy, ale z kabiną, niestety będzie musiał zainteresować się innymi seriami Frutteto.

Środowisko pracy operatora jest dobrze przemyślane i odznacza się przewidywalnym rozmieszczeniem wszystkich dźwigni i przełączników. Jakość użytych materiałów nie budzi większych zastrzeżeń, co ważniejsze dają one szanse na dość łatwe utrzymanie czystości maszyny.

 Wymiary i pozostałe dane techniczne

  • masa własna : 2450 kg
  • pojemność zbiornika paliwa : 65 l
  • rozstaw osi : 1996 mm
  • min./maks. Rozstaw kół : 1166/1422 mm (przód)
  • min./maks. Rozstaw kół : 1091/1491 mm (tył)
  • szerokość min./maks. : 1462 (przód) / 1466 (tył)
  • długość : 3442 mm

Podsumowanie

Czy seria Natural jest warta zakupu? Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, jeżeli nie zna się potrzeb i możliwości kupującego. Obiektywnie można stwierdzić, że są to ciągniki godne uwagi, nie tylko przez wzgląd na doświadczenie marki, lecz także atrakcyjne zestawienie parametrów.

Niestety, wraz z wysoką jakością w parze idzie także wysoka cena. Ceny wersji trzycylindrowych zaczynają się od około 125 tys. zł, kończą zaś na 137 tys. zł. Dopłata do kolejnego cylindra (3 KM i 20 Nm) wynosi około 25-30 tys. Dość drogo, w podobnych kwotach można znaleźć używane modele Frutteto 3 4-6 letnie, z małym przebiegiem. Natomiast już za połowę tej kwoty znajdziemy Frutteto drugiej generacji (lata 90') czy Golden Compatto.