Silniki SW 400 to jednostki napędowe produkowane niegdyś w Andrychowie na licencji Leylanda. To jednostki napędowe zazwyczaj niezawodne, choć w opinii niektórych mechaników, nie tak trwałe jak silniki zachodnich marek.

Remont silnika SW 400

Silniki jednak z racji samego wieku i przebiegów wymagają często regeneracji. Nierzadko przy tych wiekowych już motorach oczywiście zdarzają się też nagłe usterki wynikające m.in. z zużycia elementów, niedopatrzeń czy zastosowania części zamiennych kiepskiej jakości.

O ile jednak w przypadku części eksploatacyjnych z pozostałych części kombajnu (osie, koła pasowe, koła łańcuchowe, przenośniki itp.) często trudno trafić na elementy dobrej jakości, tak w przypadku części silnikowych można po prostu wybrać części znanych producentów, co powinno jednocześnie gwarantować ich wyższą jakość.

Z dostępem do części nie ma póki co problemów. Prowadzone są też kompleksowe remonty silników SW 400, czy też SW 680 stosowanych w Bizonach Z-058 Rekord.

- Na braki części do tych silników nie narzekamy. Przy czym dużo elementów regenerujemy. Typowy serwis jest nastawiony na wymiany. Ale po co to wszystko wymieniać, skoro można zregenerować, czy to są wały, głowice itd. – mówi Jan Kucharski, właściciel Zakładu Naprawczo-Regenereacyjnego w Pniewach.

Tuleje wytaczamy sami, honujemy. Nie wkładamy technologicznych – mamy profesjonalne obrabiarki. Wtedy wszystkie stożki wychodzą dokładnie, mierzone w mikronach i nie ma problemu, ale jak ktoś nie ma obrabiarek to wciska np. technologiczną tuleję, nie ma idealnego dopasowania i później są problemy – mówi specjalista.

Jak wspomniał Pan Jan Kucharski, koszt robocizny przy remoncie kapitalnym całego silnika to ok. 5 tys. zł. Do tego dochodzą części. Przy większości „dużych” remontów zazwyczaj można zmieścić się w 10 tys. zł. W tym przypadku firma oferuje kompleksowe remonty silników, łącznie z układami wtryskowymi.

- Bizonów jest coraz mniej na polach. Kiedyś silniki do tych maszyn stały w kolejce, rocznie robiliśmy ich nawet kilkanaście. Teraz to raczej pojedyncze sztuki – podsumowuje.

 Części do silników Bizona

Jak kształtują się ceny popularnych części zamiennych do silnika Bizona? Przykładowo, zestaw naprawczy do silnika SW 400, w skład którego wchodzą takie elementy jak: tuleja cylindra Mahle-Krotoszyn, tłok Ursus-Chełmno, pierścienie tłokowe, sworzeń i pierścień osadczy, to koszt ok. 630-650 zł.

Z kolei zestaw dobrej jakości uszczelek pod głowicę to koszt ok. 300-350 zł. W tej cenie można też znaleźć komplety uszczelek nawet do całego silnika, ale specjaliści są ostrożni mówiąc o jakości takich elementów.

Zawory silnikowe – ok. 25-30 zł/szt. (choć można znaleźć i za 15 zł/szt.), prowadnice zaworów: 7-10 zł/szt.

Jeśli chodzi o końcówki rozpylaczy, to ceny za sztukę zaczynają się już od 30-40 zł. Natomiast elementy takiego producenta jak WZM, czy sygnowane logiem Waryński to już koszt ok. 100 zł/szt.

Pompa wody to z kolei wydatek ok. 200 zł