• Przy remoncie kapitalnym 4-cylindrowego silnika koszt naprawy jest niższy niż przy 6-cylindrowych. Na ogół jednak jednostki 6-cylindrowe są trwalsze.
  • Silnik z suchymi, czy mokrymi tulejami? Jeśli suche, to sprawdźmy, czy dany producent oferuje nadwymiarowe tłoki. 
  • Czy producent danego silnika oferuje ponadwymiarowe panewki?
  • Układ wtryskowy silnika to dzisiaj technologia common rail. Tu bardzo ważna jest jakość paliwa, a obsługa serwisowa musi być na najwyższym poziomie.
  • Do najczęstszych usterek silników należą awarie układów wtryskowych.

Często zdarzają się również awarie turbosprężarek. Niezmieniane filtry powietrza powodują ich szybsze zużycie, powstają luzy i wycieki. Nie warto oszczędzać na filtrach. Ponadto trzeba kontrolować szczelność układu - mówi Konrad Trzepizur z BTH Fast.

Bardzo drogie w naprawie są silniki z podwójną sprężarką, czyli tzw. bi-turbo. Ekspert zaleca, żeby w przypadku zakupu maszyny używanej wyposażonej w takie rozwiązanie, przeprowadzić weryfikację układu.

Przy silnikach wyposażonych w filtry DPF należy stosować wyłącznie oleje niskopopiołowe, tzw. low-saps. Jeśli filtr zostanie uszkodzony i nie będzie się nadawał do regeneracji, koszt jego zakupu może sięgnąć nawet kilkunastu tys. zł.

Największym winowajcą zapchanych DPF-ów jest zużyty układ paliwowy. Tutaj niestety zaniedbania bardzo się mszczą - zauważa ekspert z BTH Fast.

Nie należy skreślać silników starszych, które są uszkodzone lub zużyte. Solidnie przeprowadzony remont może "przywrócić je do życia" na długie lata.