- Przy remoncie kapitalnym 4-cylindrowego silnika koszt naprawy jest niższy niż przy 6-cylindrowych. Na ogół jednak jednostki 6-cylindrowe są trwalsze.
- Silnik z suchymi, czy mokrymi tulejami? Jeśli suche, to sprawdźmy, czy dany producent oferuje nadwymiarowe tłoki.
- Czy producent danego silnika oferuje ponadwymiarowe panewki?
- Układ wtryskowy silnika to dzisiaj technologia common rail. Tu bardzo ważna jest jakość paliwa, a obsługa serwisowa musi być na najwyższym poziomie.
- Do najczęstszych usterek silników należą awarie układów wtryskowych.
Często zdarzają się również awarie turbosprężarek. Niezmieniane filtry powietrza powodują ich szybsze zużycie, powstają luzy i wycieki. Nie warto oszczędzać na filtrach. Ponadto trzeba kontrolować szczelność układu - mówi Konrad Trzepizur z BTH Fast.
Bardzo drogie w naprawie są silniki z podwójną sprężarką, czyli tzw. bi-turbo. Ekspert zaleca, żeby w przypadku zakupu maszyny używanej wyposażonej w takie rozwiązanie, przeprowadzić weryfikację układu.
Przy silnikach wyposażonych w filtry DPF należy stosować wyłącznie oleje niskopopiołowe, tzw. low-saps. Jeśli filtr zostanie uszkodzony i nie będzie się nadawał do regeneracji, koszt jego zakupu może sięgnąć nawet kilkunastu tys. zł.
Największym winowajcą zapchanych DPF-ów jest zużyty układ paliwowy. Tutaj niestety zaniedbania bardzo się mszczą - zauważa ekspert z BTH Fast.
Nie należy skreślać silników starszych, które są uszkodzone lub zużyte. Solidnie przeprowadzony remont może "przywrócić je do życia" na długie lata.
Komentarze