PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Sprzedaż ciągników: Belarus największym zwycięzcą w 2019 roku?

Sprzedaż ciągników: Belarus największym zwycięzcą w 2019 roku? MTZ Belarus, fot. KH

Rok 2019 w naszym kraju nie był łaskawy dla producentów ciągników, sprzedało się ich bowiem najmniej od dekady. Powodów tego stanu rzeczy jest kilka, a bodaj największym była panująca w zeszłym roku susza. Jednym z nich jest też nieco inny kierunek środków z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Okazuje się jednak, że na tych niesprzyjających warunkach mogą zyskiwać producenci tańszych maszyn, tacy jak np. Belarus.



Metodologia wykorzystywana przez Polską Izbę Gospodarczą Maszyn i Urządzeń Rolniczych podczas przygotowywania danych nt. sprzedaży nowych ciągników każe umieścić na podium na finiszu 2019 roku marki New Holland (1520 szt.), John Deere (1317 szt.) i Kubota (1058 szt.). Jednak kiedy weźmiemy pod uwagę nowe traktory sprowadzone z za granicy, okaże się, że z liczbą 1063 szt. trzecie miejsce na podium zajmie producent ciągników z Mińska. Skąd taki stan rzeczy? O to i nie tylko zapytaliśmy Patrycję Beczyńską, specjalistkę ds. reklamy i marketingu w MTZ Belarus Traktor Sp. z o.o..

Farmer: Co wpływa na wysoką popularność marki MTZ w Polsce?

Patrycja Beczyńska: Na pewno jej niezawodność i prostota. Ciągniki MTZ goszczą w polskich gospodarstwach od wielu lat. Konstrukcja tych ciągników, przystępna cena, łatwość w serwisowaniu, a także dostępność części zamiennych to główne czynniki, które mają wpływ na decyzje zakupowe. Dzięki rozbudowanej sieci dealerskiej dotarcie do klienta jest łatwiejsze i znacznie szybsze. Swoją popularność zyskały przede wszystkim w małych i średnich gospodarstwach.

Jak kształtowała się sprzedaż ciągników MTZ w naszym kraju w perspektywie ostatniej dekady?

Nie możemy wypowiedzieć się na temat tego jak wyglądała sprzedaż w perspektywie ostatniej dekady, ponieważ firma MTZ Belarus Traktor istnieje od połowy 2014 roku. Właśnie dzięki niej, dostępność ciągników Belarus na polskim rynku stała się większa, a co za tym idzie i zainteresowanie ciągnikami Belarus wzrosło.

Jak już ustaliliśmy, trend jest wzrostowy. Dlaczego? Jaka była dynamika wzrostu sprzedaży ciągników MTZ na przestrzeni ostatnich lat?

Odbiorcy sięgają po sprawdzony sprzęt, na który ich stać bez zaciągania dużych pożyczek, zwłaszcza teraz kiedy rolnictwo zmaga się z różnymi problemami, np. suszą czy ASF. Ciągniki marki Belarus to sprawdzone i silne maszyny, słyną z niezawodności, a do tego MTZ jako jedna z nielicznych marek sprzedaje ciągniki w masce metalowej, co w niejednym gospodarstwie, a jeszcze częściej podczas pracy w lesie jest dużym atutem. Te i inne czynniki niewątpliwie mają wpływ na sprzedaż ciągników Belarus w Polsce, która z roku na rok stopniowo wzrasta.

Jakie modele ciągników MTZ sprzedają się w Polsce najlepiej i w jakiej liczbie?

Najczęściej wybieranymi modelami są te w przedziale mocy 80-130KM. Zaczęło się od Belarusa 820 liczącego 80 KM, który trafił do setek jak nie tysięcy gospodarstw i wciąż cieszy się dużym zainteresowaniem. Występuje w dwóch opcjach, zarówno na moście stożkowym jak i krzyżakowym.

Szukając silniejszego ciągnika wybór pada kolejno na serię modeli 920 (81-84 KM), 952 (90-95 KM), 1025 (110 KM) czy 1221. Tego ostatniego napędza 6-cylindrowy silnik o mocy 136 KM.  

Podczas targów Agritechnica MTZ zaprezentował ciągniki w zupełnie nowej odsłonie. Kiedy możemy się ich spodziewać na naszym rynku?

 Zaprezentowane na wystawie w Niemczech ciągniki  Belarus to prototypy, które obecnie Fabryka przygotowuje do masowej produkcji, wyrabia homologację, przeprowadza dodatkowe badania i testy. Cały ten proces wymaga czasu, a także pełnego profesjonalizmu i rzetelności. Ciągnik rolniczy to nie zabawka, powinien być wykonany tak aby klient końcowy mógł nim pracować przez lata, a nawet dziesiątki lat. Zresztą, Mińska Fabryka Traktorów słynie z tego, że produkuje ciągniki, które służą długie lata, dowodów nie trzeba daleko szukać, w niejednym polskim gospodarstwie pracują stare, kupione od nowego bądź używane ciągniki MTZ, a co najważniejsze, rolnicy je sobie chwalą, są usatysfakcjonowani ich pracą. Właśnie dlatego, powtórzę, Mińska Fabryka Traktorów bardzo poważnie podchodzi do produkcji nowych modeli na rynki wielu krajów i nie może sobie pozwolić na żadne pomyłki.

Oczywistym jest, że Fabryce zależy na tym by nowe modele trafiły na rynek jak najszybciej. My jako importer mińskiej fabryki jesteśmy przekonani, że przedstawione w Hanowerze ciągniki pojawią się na rynku europejskim w najbliższym czasie i będą cieszyć naszych klientów swoją pracą przez długie lata.

Do tych pytań chciałbym dodać jeszcze jedno, mianowicie o plany sprzedażowe na najbliższe lata.

Gdybyśmy my czy Mińska Fabryka Traktorów nie dążyła do rozwoju dawno by nas nie było na rynku, dlatego oczywistym jest, że dołożymy wszelkich starań aby było tylko lepiej. 

Dziękuję za rozmowę.

 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (47)

  • Pj87 2020-02-20 21:04:24
    Ja biorę modernizację po raz pierwszy ale tylko maszyny 8 szt z średniej półki a ciągniki są tak drogie że ja dziękuję mam JD 6910 i innego nie chce bo nowe zabawki są mega drogie i bardzo awaryjne.
  • Andzin 2020-02-20 15:38:33
    Śmieją się że zacofany Kraj, a tu proszę produkcja idzie pełną parą. I jak myślicie jak by wstąpili do UE to pewnie duża część zakładów przemysłowych by zamknęli jak u nas. A my tacy postępowi i bogatsi od Białorusi co produkujemy jaki przemysł nam został, nawet węgiel sprowadzamy bo się nie opłaca jak zwykle.
    • brzoza 2020-02-20 16:54:00
      U nich by zakładów nie zamknęli bo tam nie rządzi nasz stara koalicja .
    • Sylwester 2020-02-21 08:13:23
      Zgadzam się z Tobą.To jest celowa polityka całej Unii ciągłe ujadanie na Białoruś,jak to źle,jak to łamane prawa człowieka,jakie zacofanie gospodarcze a tymczasem kraj posiada potężny przemysł ciężki i ku niezadowoleniu euroentuzjastów wiąże się z Rosją a przecież gdyby poszedł w stronę zachodu to zostałby otoczony wspaniałomyślną opieką tak jak my i po kilku latach od integracji miałby (...) gołą i sieć nowych pięknych dróg i autostrad do dostarczania rozmaitej maści towarów wypełniających półki i kieszenie naszych przyjaciół z zachodu.Tyle w temacie
  • Zadowolony 2020-02-20 11:32:45
    Tadzik 6400zl.za ha ? A ja biorę tylko 3500 zł
    • Zygmunt 2020-02-20 12:14:17
      Do mnie przyszedl moj dzierzawca i mi dal 7tys, ja nie glupi mowie to jest podstp. A tu mnie baba budzi mowi wstawaj zesrales sie
    • Tadzik 2020-02-20 15:57:00
      3500zł to desperacja
  • brzoza 2020-02-20 11:05:49
    Problemem jest że UE podnosi normy by prosty i tani sprzęt nie był dostępny . Pod przykrywką ekologi ruguje się z rynku konkurencje. Dlatego ciągniki są tak drogie . Jak Białorusy będą się za dobrze sprzedawać zmieni się normę i sprzedaż się skończy. Ciągniki powinny utrzymywać norme spalin ale rozsądną . Sąsiad już trzeci raz wymienia wtryskiwacze i pompę wysokiego ciśnienia . Zamiast na żonę pracuje na ciągnik a potem że przyrost naturalny kuleje.
    • Tadzik 2020-02-20 15:59:51
      No to Belarus Polska najpierw je rejestruje i sprowadza jako niby używane .
    • T.B. 2020-02-20 18:58:53
      Jak syf leje to ma tego efekty. Era lejka kanistrów i czerwonej już się skończyła.
  • rolnik 2020-02-20 07:46:29
    kupują ciągniki za 270tys.zł np New Holland T5 Dynamica i wiele inych potem na paliwo serwisy nie mają i c360 robią byle pokazać sąsiadom unia cofnie dotacje i całość do spłacania i mają po 40 h czy 50 poco tyle kasy dawać tyle to nowy dom kosztuje a ciągnik po wyjechaniu z salonu - 50 tys.zł lepiej kupić używany za 50 tys,zł i mieć święty spokój unia daje i zabiera ,autocasco 5 lat ,drogie serwisy 5 lat , odsetki kredytu, drogie naprawy i w sumie co dotacja dała to odajemy
    • Gosciu 2020-02-20 09:29:19
      Uzywany za 50tys i swiety spokoj? Może jak go nie zdarzysz dobrze rozgrzac a juz areal obrobiony i robisz ze 200mth rocznie to moze i 10lat spokoju
      • Jan 2020-02-21 08:29:58
        Możesz dać 90 i będziesz mieć nowego Belarusa 820 np.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.233.220.21
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.