PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Stukonny posag

Autor: Mira Dzięgielewska, Stefan Szolc

Dodano: 06-12-2006 16:07

Tagi:

Historia mechanizacji polskiego rolnictwa nierozerwalnie związana jest z historią Fabryki Ciągników Ursus. W tym roku zakład świętuje 113 rocznicę swojego istnienia, a na początku czerwca z taśmy zjechał półtoramilionowy ciągnik.



Ostatnie lata to dla Spółki URSUS okres ciągłych zmian i restrukturyzacji. W ich wyniku powstała firma URSUS Sp. z o.o., utworzona przez PHZ Bumar Sp. z o.o., Fabrykę Ciągników Ursus Sp. z o.o. i ZPC URSUS S.A., która kontynuuje produkcję ciągników marki Ursus. Spółka Bumar jest właścicielem kontrolnego pakietu jej udziałów, a także marki, patentów, homologacji i wszelkiej dokumentacji technicznej, technologicznej i konstrukcyjnej związanej z ciągnikami Ursus produkowanymi w przeszłości i obecnie.

Najpierw rozwój
W ostatnim czasie mocno postawiono na działalność badawczo-rozwojową, która obejmuje: zespoły napędowe, silniki, kabiny, układy zaczepowe i inne podzespoły ciągnikowe. Dzięki temu produkowane tu ciągniki podlegają ciągłej modernizacji i skutecznie konkurują na rynku. Już niedługo ciągniki Ursus będą wzbogacone w skrzynie biegów, hydraulikę i układy sterowania zgodne ze światowymi standardami. Obok ciągników z silnikami ekologicznymi o mocy do 81 KM pojawią się maszyny stukonne. Najbliższy okres przyniesie także zmiany w grupie ciągników ciężkich, wśród których pojawi się ciągnik wyposażony w 160-konny „zielony” silnik Perkins, zsynchronizowaną 12-biegową skrzynię przekładniową i nowoczesną kabinę. Nie zapomniano także o dostosowaniu maszyn do obowiązujących wymagań prawnych i normalizacyjnych, zwłaszcza w zakresie osprzętu elektrycznego, układów zaczepowych, układów sterowania i pomiaru prędkości jazdy.

Strategia firmy nie ogranicza się tylko do wprowadzania nowych technologii. Obejmuje także nowoczesny marketing i ścisłą współpracę z rolnikami – m.in. poprzez nowe możliwości kredytowania zakupów. Więcej ciągników trafi też na eksport – do Serbii, Czarnogóry, Rumunii, Rosji, Maroka, Iraku, Brazylii i na Ukrainę. A na krajowym rynku spółka zamierza już wkrótce uzyskać udział na poziomie 25–30 procent.

Jubileuszowy
2 czerwca na terenie Spółki Ursus odbyła się uroczystość z okazji wyprodukowania półtoramilionowego ciągnika. Wśród zaproszonych gości byli przedstawiciele władz z wicepremierem, ministrem rolnictwa Andrzejem Lepperem, który osobiście zjechał ciągnikiem z taśmy produkcyjnej.

Półtoramilionowym ciągnikiem Ursusa był nowy model 1654, wyposażony w ekologiczny, sześciocylindrowy słowacki silnik Martin Z8604.035M z turbosprężarką i chłodnicą powietrza doładowującego, osiągający moc 160 KM (118 kW) przy 2200 obr./min. W porównaniu do również martinowskiego silnika dotychczasowej „szesnastki”, zwiększono nieco pojemność (z 6,9 na 7,3 l) oraz uzyskano, oprócz poprawy czystości spalin, niewielki wzrost mocy (o 5 KM) i znaczny wzrost momentu obrotowego (o 100 Nm). W ciągniku 1614 (1634) wynosił on 567 Nm, a w nowym 1654 – aż 667. Przy czym moment osiąga teraz maksimum przy niższych obrotach: 1480 obr./min, a nie 1650, jak poprzednio, co wpływa na wzrost elastyczności silnika.

Napęd przenoszony jest na koła za pośrednictwem sprzęgła jednostopniowego, sterowanego hydraulicznie, i zsynchronizowanej skrzyni przekładniowej o liczbie biegów 16/8 (przód/tył), z dwustopniowym wzmacniaczem momentu, uruchamianym pod obciążeniem. Przedni, wzmocniony most napędowy (3 kategorii) ma blokadę mechanizmu różnicowego włączaną hydraulicznie, a tylny – mechanicznie. Hamulce tarczowe z instalacją pneumatyczną sterowane są hydraulicznie. Wał odbioru mocy, o prędkości 540/1000 obr./min, jest niezależny, włączany sprzęgłem sterowanym hydraulicznie.

Układ hydrauliczny zasila pompa o wydatku 55 l/min (na szybkozłączach) i ciśnieniu 16 MPa, a podnośnik z regulacją siłową, pozycyjną i ciśnieniową, z układem zawieszenia narzędzi 2 lub 3 kategorii i szybkozłączami Walterscheid, ma udźwig 5,5 tony. Instalację hydrauliki zewnętrznej wyposażono w rozdzielacz jedno- lub dwusekcyjny RBS i do 7 szybkozłączy ISO AGRIC. Układy zaczepowe to górny zaczep transportowy do przyczep dwuosiowych i zaczep automatyczny.

Ciągnik zapewnia dobre warunki pracy, o standardzie porównywalnym do dotychczasowego. Kabina jest wyciszona, ma płaską podłogę, regulowaną stopniowo kierownicę (układ kierowniczy ze wspomaganiem), ogrzewanie i wentylację, a na życzenie – klimatyzację. Komfortowe siedzisko Grammer umożliwia długotrwałą nieprzerwaną pracę bez zmęczenia. Pozwala na nią duży zbiornik paliwa, o pojemności 355 l.

Czysty oddech
Od nowego roku będzie obowiązywać w naszym kraju norma czystości spalin, jak w całej Unii Europejskiej (Euro III). Wyeliminuje ona z rynku nowych ciągników wiele modeli oferowanych dotychczas. Ursus rzutem na taśmę wprowadza nowe ciągniki, wyposażone w silniki ekologiczne.

Na początek będzie to, przedstawiony wyżej, ciężki 1654, wyposażony w silnik słowackiego Martina. Interesująco zapowiada się także rozwój ciągników tzw. policencyjnych, wywodzących się od Massey Fergusona, wyposażonych w oryginalne silniki Perkins. W tej grupie zupełnie nowym produktem będzie ekologiczny model 7524, o mocy 100 KM (przy 2200 obr./min). To zupełnie nowa jakość w ofercie, nie tylko ze względu na czystość spalin: dotychczas najmocniejszy policencyjny czterocylindrowy ciągnik Ursus 5714 miał moc 81 KM. Ursus 7524 napędzany jest silnikiem turbodoładowanym, o nieco większej pojemności (4,4 l), osiągającym maksymalny moment 413 Nm, przy 1400 obr./min (znanym z takich ciągników, jak np. Massey Ferguson 5455). W układzie przeniesienia napędu zastosowano zsynchronizowaną skrzynię 12-biegową (4 biegi do tyłu), z ułatwionym sterowaniem zakresami (za pomocą przycisków Hi-Lo w dźwigni zmiany biegów), sprzęgło jednostopniowe, hydrauliczną blokadę mechanizmu różnicowego wzmocnionego przedniego mostu. Układ hydrauliczny i WOM będą funkcjonalnie podobne do tych stosowanych w dotychczasowych ciągnikach: 540/1000 obr./min niezależnego wałka i układ hydrauliczny z dwiema pompami – główną o wydatku 26 l/min i pomocniczą, o wydatku 36 l/min, zasilający 4 szybkozłącza zewnętrzne (2 rozdzielacze) z maksymalnym wydatkiem 62 l/min. Pompa główna zasila podnośnik z regulacją pozycyjną i siłową, o udźwigu 3850 kG.Z biegiem lat
Choć wianowanie wychodzi z mody, chyba żaden młody gospodarz nie miałby nic przeciwko temu, aby jego luba wjechała do gospodarstwa na stukonnym posagu. A to właśnie z posagów swoich córek 3 inżynierów i 4 przedsiębiorców utworzyło kapitał założycielski przyszłej fabryki ciągników w Ursusie. Historia URSUSA zaczęła się w roku 1893, kiedy to dzięki posażnym pannom powstało przemysłowe towarzystwo udziałowe produkujące armaturę. Dopiero w roku 1922 z taśmy Zakładów Mechanicznych URSUS zjechał pierwszy ciągnik o napędzie spalinowym, przeznaczony dla rolnictwa, tzw. ciągówka, który trafił do produkcji seryjnej. Szybki rozwój zakładów przypadł jednak na lata powojenne: w roku 1947 powstał jednocylindrowy ciągnik C-45, o mocy 45 KM, wzorowany na popularnym jeszcze przed wojną modelu niemieckiego Lanz Bulldoga. Pierwsze nowoczesne ciągniki pojawiły się w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych: w roku 1957 – C-325, w 1963 – C-328, w 1965 – C-4011 i w 1967 – C-330, popularna, jeśli w ogóle nie najpopularniejsza spośród wszystkich ursusów „trzydziestka”. W kolejnych latach wprowadzono ciągniki ciężkie, pierwszy w roku 1969 (model C-385), i ciągniki z napędem na cztery koła (1974 r. – 1204). Montaż ciągników licencyjnych Massey Ferguson 235 rozpoczął się w roku 1978. W latach osiemdziesiątych wprowadzono popularną serię ciągników ciężkich 912-1614, o mocy do 155 KM, którą w następnej dekadzie zmodernizowano (modele 932-1634). Lata dziewięćdziesiąte to wysyp modeli ciągników tzw. policencyjnych. W roku 1998 przełamano magiczną barierę 155 KM, wprowadzając model 1734, o mocy 170 KM, a następnie 1934, o mocy 190 KM (w roku 2001). W 2003 r. nastąpiło włączenie Ursusa do grupy Bumar i uruchomienie produkcji ciągników z silnikami ekologicznymi, a w 2005 r. – nowej rodziny ciągników Ursus.

Z biegiem lat przybywało modeli, rosła też produkcja. Ciągnik z numerem 100 000 zjechał z taśmy w roku 1963, a pierwszy milion „pękł” w dwadzieścia lat później, w roku 1983. Na następny przyjdzie nam trochę poczekać, bo przez kolejne ponad dwadzieścia lat wyprodukowano tylko 500 tys. ciągników: 2 czerwca br. z taśmy zjechał ciągnik z numerem 1 500 000.

Źródło "Farmer" 12/2006



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.231.167.166
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.