PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Stworzony dla profesjonalistów - test ciągnika Claas Arion 660 Cebis

Arion 660 Cebis z systemem GPS Pilot w pierwszym kontakcie może przestraszyć mnogością ustawień. Jednak dość szybko można się uzależnić od precyzji i komfortu, które ma do zaoferowania.



Najnowsze ciągniki premium, a do takich z pewnością zalicza się testowany przez nas Claas Arion 660 w wersji z bezstopniową przekładnią CMATIC, oferują ogromną liczbę rozwiązań, które pozwalają uczynić pracę operatora łatwiejszą i bardziej komfortową, ale przede wszystkim przyczyniają się do wzrostu wydajności i precyzji wykonywanych prac. Problem w tym, że nie są to już maszyny, na które można posadzić pierwszego lepszego traktorzystę. Operator musi mieć odpowiednie doświadczenie i nie bać się serfowania po rozbudowanym interfejsie, programowania funkcji i tym podobnych zadań.

Na dodatek nasz testowy egzemplarz wyposażono w terminal rolnictwa precyzyjnego S10 i system Auto Pilot, co w połączeniu z rozbudowanym podłokietnikiem i 12-calowym monitorem w wersji Cebis mogło mieć wrażenie "kosmosu" w oczach niedoświadczonego operatora. Musimy się przyznać, że mimo dość częstego kontaktu z nowoczesnymi ciągnikami byliśmy zmuszeni poprosić o pomoc pracownika Claas Polska, który zapoznał nas z obsługą najważniejszych i najciekawszych funkcji, m.in. automatycznego kierowania na uwrociach.

Po przeszkoleniu... mogliśmy zacząć pracę z dużym uśmiechem na twarzy.

NIE TAKI DIABEŁ STRASZNY...

O tym, jaki jest w pierwszym odbiorze ten ciągnik, a jak odmiennie można go postrzegać już po kilku godzinach pracy, najlepiej świadczy doświadczenie naszego kolegi, takiego redakcyjnego "Stiga", który często uczestniczy w testach maszyn przeprowadzanych przez "Farmera". Po krótkim przeszkoleniu zostawiliśmy go samego z Arionem 660, którego zadaniem był siew agregatem o szerokości 4 m z wykorzystaniem automatycznego prowadzenia. W ciągu pierwszej godziny odebraliśmy od operatora kilka telefonów, podczas których trzeba było ponownie wytłumaczyć obsługę bardziej wymagających funkcji. Generalnie cierpliwość "Stiga" dość szybko się skończyła i przerażony nieprzystępną elektroniką chciał już zrezygnować ze wszystkich automatycznych dobrodziejstw i przejść na manualne sterowanie maszyną. Ostatecznie dał się jednak przekonać, żeby przetrwać ten najtrudniejszy moment szkolenia i po kilku godzinach pracy odebraliśmy telefon o treści: "Wiesz, miałeś rację, fajne są te bajery".

Taki właśnie jest ten ciągnik, po prostu zyskuje przy bliższym poznaniu. A konkretnie: co w nim fajnego? Przede wszystkim warto zacząć od tego, że jest to bardzo solidny "koń pociągowy". Model 660 jest największym w rodzinie Arionów i napędza go 6-cylindrowy motor o pojemności blisko 7 l i mocy maksymalnej 185 KM, która z wykorzystaniem CPM wzrasta do 205 KM. To w połączeniu z masą przekraczającą 8 t (bez przedniego obciążnika) i dużymi kołami daje naprawdę niezłe możliwości współpracy z szeregiem wymagających maszyn. W naszym przypadku mogliśmy przetestować ciągnik podczas pracy z ciężkim, 3-metrowym, 3-belkowym kultywatorem firmy Agro Masz, a także z 4-metrowym agregatem uprawowo-siewnym. Warunki pracy kultywatorem nie były łatwe ze względu na konieczność głębokiej uprawy i suchą glebę. Niezależnie, czy była to uprawa, czy siew, w obu przypadkach bardzo przydatny okazał się system automatycznego sterowania Auto Pilot.

BEZSTOPNIOWA PRZEKŁADNIA PRAWIE NA SZÓSTKĘ

Zanim bardziej zagłębimy się w automatykę wspomagającą operatora, koniecznie trzeba wspomnieć o stosunkowo nowej przekładni bezstopniowej Cmatic, która doskonale sprawdziła się podczas naszego testu. Czy jest to uprawa, czy dynamiczniejsza jazda po drogach (testowy egzemplarz rozpędzał się do ponad 50 km/h) przekładnia pracuje doskonale, płynnie zmieniając prędkość jazdy. Oczywiście, sterowanie nią może odbywać się na kilka sposobów, np. prędkość jazdy będzie zależna od wychylenia pedału gazu lub wychylenia wielofunkcyjnego uchwytu Cmotion, można to też powierzyć elektronice, programując pod jednym z przycisków oczekiwaną prędkość. Zakres jazdy oznacza jednocześnie prędkość maksymalną oraz czułość pedału gazu. Zakres możliwości ustawień pracy przekładni Cmatic jest niezwykle szeroki, ale dość łatwy w obsłudze. Większość ustawień odbywa się na komputerze Cebis. Operator może w dowolny sposób zadeklarować swoje preferencje co do obrotów, obciążenia, ekonomiczności. W tym przypadku interfejs jest dość zrozumiały i można nawet pokusić się o stwierdzenie, że jest intuicyjny. Właściwie po bliższym poznaniu komputera Cebis, za pomocą którego obsłużymy wszystkie sterowalne podzespoły ciągnika, można powiedzieć, że jest on dość przyjazny dla użytkownika.

NISKIE ZUŻYCIE PALIWA

Wracając jeszcze na chwilę do przekładni bezstopniowej, można powiedzieć, że jest to doskonała konstrukcja, której wszechstronne ustawienia i aktywna współpraca z silnikiem (zarządzanie obrotami) pozwala uzyskiwać naprawdę bardzo niskie zużycie paliwa. Z perspektywy kilku dni pracy można stwierdzić, że przekładnia Cmatic ma tylko jedną zauważalną wadę - pracuje dość głośno. Takie przynajmniej odnosi się wrażenie w kabinie na tle maszyn konkurencji. Być może nie jest to kwestia przekładni, ale wyciszenia kabiny. To jednak wydaje się mało racjonalne, gdyż kabina na potrzeby klimatyzacji ma specjalną podwójną konstrukcję podłogi i dzięki temu również lepszy poziom akustycznej izolacji. Niemniej praca przekładni mogłaby być mniej słyszalna wewnątrz - oczywiście, można się jednak do tego przyzwyczaić.

Jeśli już poruszyliśmy temat kabiny, to ma ona dużo plusów. Jest bardzo obszerna, zapewnia dobrą widoczność, ma duży, klimatyzowany schowek, świetnie pracującą klimatyzację i bardzo dobrą amortyzację wstrząsów. To ostatnie rozwiązanie wraz z zawieszeniem przedniej osi Proactiv wynoszą komfort jazdy na bardzo wysoki poziom.

SKUTECZNE HAMOWANIE

Wspomniane zawieszenie aktywuje się również podczas hamowania, skutecznie przeciwdziałając zbyt głębokiemu nurkowaniu ciągnika, zapobiega też zbytniemu przechylaniu się ciągnika podczas jazdy po łukach. Warto dodać, że testowany egzemplarz był wyposażony również w system hamulcowy przedniej osi. Całość tworzy naprawdę świetną maszynę do zadań transportowych, ale też po prostu bezpieczny pojazd ze skutecznym układem hamulcowym.

Niestety, pojemność artykułu jest zbyt mała, żeby dokładnie opisać sterowanie wszystkimi podzespołami, zwłaszcza w tak bogato wyposażonym egzemplarzu. W skrócie można powiedzieć, że na każdym kroku można zauważyć wysoką dbałość o ergonomię.

W tym momencie trzeba wrócić do centrum zarządzania, w skład którego wchodzą wielofunkcyjny podłokietnik (10 programowalnych przycisków) i wyświetlacz dotykowy Cebis. Dzięki nim i wielofunkcyjnej dźwigni Cmotion obsłużymy i ustawimy wszystko, co potrzebne. Dotyczy to wspomnianej przekładni, ale też rozbudowanego układu hydraulicznego, a także obu podnośników. Co ciekawe, Claas oferuje też pozycyjną regulację przedniego TUZ-a. Bardzo przydatne w pracy okazuje się też programowanie sekwencji działań na uwrociach. W tym przypadku programowanie jest stosunkowo proste, a zakres możliwych ustawień ogromny - całość zasługuje na najwyższą ocenę.

DROGI, ALE PRZYDATNY

Wisienką na torcie jest fabrycznie zamontowany terminal S10 wraz z kompletnym systemem kierowania pojazdem w oparciu o sygnał GPS. Terminal S10 to najbardziej rozbudowane narzędzie do rolnictwa precyzyjnego w ofercie Claasa. Za jego pomocą możliwe jest oczywiście automatyczne kierowanie ciągnikiem, ale też inne działania z zakresu rolnictwa precyzyjnego, m.in.: mapowanie pól, zmienne nawożenie, obsługa sekcji opryskiwacza, import i eksport danych, sporządzanie dokumentacji czy współpraca z maszynami zewnętrznymi poprzez ISOBUS.

W naszym przypadku skupiliśmy się tylko na przetestowaniu właściwie jednej funkcjonalności - systemu Claas AutoPilot, czyli sterowania jazdą w oparciu o sygnał GPS. Testowany ciągnik wyposażony jest w dość dokładną antenę, która wspomagana przez system korekcyjny GSM może prowadzić pojazd z dokładnością do 2 cm. Rzeczywiście tak dzieje się w praktyce - wyznaczona przez sygnał satelitarny linia jest praktycznie idealnie prosta. Tak wysoka dokładność pozwoliła nam oddać kierownicę w ręce automatycznego pilota nawet przy siewie. Efekt to nie tylko idealnie proste przejazdy, lecz także oczywiście brak nakładek i łatwiejsze manewrowanie na uwrociach. Ta ostatnia cecha wynika z dodatkowej funkcji, jaką oferuje terminal S10, czyli wspomaganie uwroci. Polega to na tym, że po dojechaniu do końca pola system w formie graficznej podpowiada operatorowi możliwe przejazdy i tor uwrocia. Operator wybiera preferowany przez siebie tor i włączając przycisk, przekazuje ciągnik pod kontrolę automatyki. System automatycznie przeprowadza do kolejnego przejazdu. Jest to rozwiązanie bardzo wygodne i ułatwiające pracę w przypadku niektórych maszyn. Bez tego systemu trzeba np. siejąc, jeździć raz przy razie, co często komplikuje pracę. Z AutoPilotem uwrocia stają się znacznie prostsze, praca wydajniejsza, oszczędzamy czas i pieniądze. Co ważne, unikamy błędów, które po kilku godzinach mogą się zdarzyć każdemu operatorowi.

Okazało się jednak, że na razie obecność człowieka jest nadal konieczna - zdarzyło się, że po kilku godzinach pracy ciągnik zgubił sygnał GPS i nagle zmienił tor jazdy. Mimo kilku takich incydentów system AutoPilot w pełni nas do siebie przekonał. Katalogowa cena za kompletny system automatycznego prowadzenia ciągnika zaczyna się od ok. 44 tys. zł brutto, ale jak zaznacza producent, często można kupić go taniej w różnego rodzaju promocjach.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (18)

  • Marcin Claas 2021-02-11 18:09:01
    Arion 660 - A77 na pewno jest na Silniku JD.. 151 KW
  • mr scott 2020-02-11 14:12:52
    Witaj Potrzebujesz wygodnej pożyczki dla swojej satysfakcji? Oferujemy kredytobiorcom lokalnym i międzynarodowym pożyczkę w przystępnej wysokości 3%. Jesteśmy certyfikowani, niezawodni, niezawodni, wydajni, szybcy i dynamiczni oraz współpracujemy. udzielamy pożyczki długoterminowej na okres od 2 do 20 lat. Czy potrzebujesz natychmiastowej, łatwej i niedrogiej pożyczki, aby spłacić dług, założyć firmę lub z innego powodu? Jeśli tak, prosimy o kontakt z prośbą o pożyczkę. Napisz do nas na adres: accessloanfirm2030@gmail.com Napisz do nas na adres: accessloanfirm2030@gmail.com WhatsApp: +79265038734 Jesteśmy certyfikowani, niezawodny, niezawodny, wydajny, szybki i dynamiczny. Napisz do nas na adres: accessloanfirm2030@gmail.com pozdrowienia Panie Scott E-mail: accessloanfirm2030@gmail.com
  • adi 2020-02-04 21:34:01
    Renówka z hitlerowską przekładnią ;P
  • Mariusz74 2020-02-03 18:26:05
    Mam ariona 650 cebis ze skrzynią hexashift. Powiem tak , traktor bardzo zaawansowany , mnóstwo elektroniki wspomagającej obsługi której musisz się nauczyć, wtedy ten traktor pracuje za ciebie. Dosłownie możesz na drogim monitorze oglądać film a tylko na uwrociu klik jeden guzik i wszystko zrobione w automacie... dosłownie wszystko. Zmiana obrotów , rozłączenie napędu, redukcja biegu, podniesienie maszyny, zmiana znaczników i co jeszcze tylko wpadnie ci do głowy. Traktor cichy mocny wygodny, oszczędny, na mój gust bez wad. Wcześniej pracowałem na c360, póżniej Jumzie później na u 902 i jak dobrałem 100 hektarów to pożyczałem od rodziny nowy JD 6115m przesiadka na każdy z poprzednich był dla mnie przełomem, teraz Arion i następy też będzie jakiś z serii premium. Serwis fabryczny drogi, ale innych firm tak samo 140pln netto za godzinę, i części w porównaniu do innych marek nie są droższe, mam porównanie do J.D czy do D.F . Mojego serwisują chłopaki którzy wcześniej pracowali u Korbanka i Lehmana a teraz otworzyli profesjonalny warsztat koło Szamotuł i jest dobrze. A psuje się każdy, zależy co i ile robi i jak się z nim obchodzisz.
  • Realieta 2020-02-03 13:35:50
    Obecnie wszystkie te nowe ciągniki to są nowoczesne złomy. Produkcja 2 lub 3 kategori produkowane dla nowoprzybyłych krajów UE jak Polska i inni. Mają spełniać normy spalin itd. One chodzą przez jakiś czas.o ile nie będziesz go katował w polu. Nasze serwisy to porażka potrafią tylko wymieniać części .a to wszystko jest bardzo drogie gdyż zarabiamy a złotówkach a wydajemy w euro.bo to wszystko przyszło do nas z zachodu.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.210.223.150
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.