PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Szarpiący rewers? Nie zwlekaj z naprawą

Szarpiący rewers? Nie zwlekaj z naprawą Moduł półbiegów i rewersu wyjety z przekładni Dyna 4

Autor:

Dodano:

Tagi:

Na przykładzie popularnej przekładni Dyna-4 stosowanej w ciągnikach Massey Ferguson chcemy pokazać jakie skutki wiążą się z odwlekaniem w czasie usuwania pozornie niegroźnych usterek.



Przekładnie typu powershift współpracujące z rewersem elektrohydraulicznym już od ponad dwóch dekad są bardzo popularne w ciągnikach rolniczych. Z jednej strony znacznie poprawiły komfort pracy i efektywność ciągników, ale ciągle u pewnej części użytkowników budzą obawy co do kosztów naprawy. Oczywiście, ulegają one zużyciu i usterkom, ale poznając dokładniej ich budowę trudno oprzeć się wrażeniu, że ich największym zagrożeniem są błędy w obsłudze i lekceważenie pierwszych symptomów nieprawidłowego działania.

Jak poważne mogą być skutki odwlekania naprawy pokażemy na przykładzie ciągnika Massey Ferguson 5455 z 2009 r. wyposażonego w elektrohydrauliczny rewers i przekładnię Dyna 4.

Kilka miesięcy temu zaobserwowano w ciągniku problem z szarpaniem podczas ruszania do przodu (niezależnie od przełożenia). Niestety, był to czas, kiedy ciągnik był bardzo potrzebny i stwierdzono, że musi jeszcze trochę tak pracować, aż będzie czas na naprawę. Właściciel postanowił zaryzykować, mając nadzieję, że niczym poważnym się to nie skończy - w końcu wykonanie oprysków to sprawa kluczowa. Finalnie doszło do całkowitego zablokowania skrzyni biegów.

Niestety, z perspektywy czasu okazało się, że taka zwłoka była błędem, mimo że i tak nie doszło do najgorszego. Po rozebraniu układu przekazania napędu okazało się, że uszkodzeniu uległy: tłumik drgań skrętnych zamontowany na kole zamachowym, jeden zespół tarcz ciernych i przekładek stalowych w przekładni planetarnej oraz sprężyny w koszu sprzęgłowym rewersu odpowiadającym za jazdę do przodu.

Bezpośrednią przyczyną zablokowania przekładni okazało się pęknięcie metalowych przekładek w sprzęgle wielopłytkowym przekładni planetarnej, które zaczęły wycierać obudowę i finalnie się z nią zblokowały.

Jednak pierwotną przyczyną całej tej serii uszkodzeń były tylko pęknięte sprężyny w koszu sprzęgłowym rewersu. Z ich powodu nie można było płynnie ruszyć do przodu, a duże naprężenia przy ruszaniu przenosiły się na inne elementy układu przeniesienia napędu, a zwłaszcza te znajdujące się przed rewersem. Taka usterka uniemożliwiała przeprowadzenie kalibracji, co powodowało pracę sprzęgła w trybie zerojedynkowym.

W naturalny sposób w wyniku tego szybszemu uszkodzeniu uległ tłumik drgań skrętnych na kole zamachowym, ale jak widać ucierpiał też moduł odpowiedzialny za półbiegi – w przekładniach Dyna znajduje się on pomiędzy kołem zamachowym silnika, a modułem rewersu (dopiero kolejny człon stanowi zautomatyzowana klasyczna 4-biegowa przekładnia).

Przejdźmy do przeanalizowania kosztów. Gdy od razu wykonano naprawę jej koszt ograniczyłby się do robocizny i wymiany zespołu przekładek sprężynujących (odpowiadają one za powrót tłoka). Koszt robocizny można oszacować w niezależnym warsztacie na ok. 3-3,5 tys. zł (mogą tu być rozbieżności) – trzeba rozpołowić ciągnik, rozpołowić skrzynię biegów oddzielając od niej moduł półbiegów i rewersu.

Koszt zespołu przekładek sprężynujących wynosi ok. 615 zł. Do tego należałoby doliczyć koszt wymiany oleju i zamontowania nowych filtrów – dodatkowe ok. 800-1000 zł.

Cała naprawa zakończyłaby się wydatkiem ok. 4,5 do 5 tys. zł. Niestety, zwłoka spowodowała konieczność wymiany tłumika drgań skrętnych (zamiennik 1150 zł), oraz jednego z zespołu sprzęgieł ciernych w przekładni planetarnej (tarcze cierne i przekładki za 560 zł). Ich wymiana to dodatkowe roboczogodziny.

W sumie koszt usunięcia wszystkich usterek wyniesie ok. 6,5 do 7 tys. zł. Warto jednak podkreślić, że mogło się to skończyć znacznie gorzej. Pęknięte przekładki ocierały o korpus żeliwny przekładni planetarnej i gdyby doszło do zablokowania przy dużym obciążeniu mogłoby wspomniany korpus rozerwać. Wtedy koszty naprawy mogłyby wzrosnąć o kolejne kilkanaście tys. zł!

Czy zwłoka się opłaciła? Wykonane w terminie zabiegi ochrony i nawożenia też mają ogromną wartość, co czasami zmusza do ryzykowania. Na ogół lepiej jednak od razu ciągnik wyłączyć z eksploatacji na kilka dni, zastępując go innym, nawet wynajętym na ten czas. Jak widać na powyższym przykładzie zaniechanie może prowadzić do bardzo dużych wydatków.

Sprawdź dostępność części zamiennych na gieldarolna.pl!



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (20)

  • T.B. 2021-01-27 09:44:02
    Autor nie wspomniał, czy ciągnik szarpał również z użyciem pedału sprzęgła. Gdy kalibracja zawodzi to poza rozebraniem wszystkiego i szukaniem przyczyny, sposób na jazdę bez szarpania, w zależności od uszkodzeń.
  • Niki 2021-01-26 17:19:40
    W claasie ta sama przekładnia jest bo mają wspólną firmę która dla nich to robi
  • Jahu 2021-01-25 22:09:22
    Koszty robocizny i temat od korbanka podsuniety.Bo innego ciągnika jak Massey niema.Tylko jedna firma ma z tym problem.Nawet na farmerze trzeba trzy grosze swoje wtrącić i fergusona na przykład nie chcący podać.
  • Lewar 2021-01-25 22:08:25
    Do traktora zakaz wsiadania chłopa ze wsi Powinien operator być chociaż po 8 klasach i Prawem jazdy
    • Magister 2021-01-25 23:07:56
      Po twoim nicku, można wywnioskować, że edukację skończyłeś na 6 klasie??????
      • Lewar 2021-01-26 00:26:47
        Tak, mój nick mówi wszystko Tłumaczy nawet ceny chłopskiego mleka
    • Polak 2021-01-26 08:51:10
      Po (...) takie traktory sprzedawać
    • Obserwator 2021-01-26 18:12:15
      Zapomniałeś że dziś już Traktorami z elektroniką jeżdżą ludzie po technikum bo dziadkowie dawno na rentach ! Nie masz kontaktu z ludźmi na wsi tylko siedzisz zaszyty w blokowisku i piszesz głupoty :-)
      • mnemonic222 2021-01-27 19:32:10
        Te twoje "technikum" to teraz gorzej jak kiedyś szkoła zawodowa, lepiej idź do prawdziwej szkoły, bo widać że nie masz kontaktu z ludźmi tylko siedzisz zaszyty na wsi i wspominasz "techniku". Weź się do nauki śmieszny obserwatorku, a nie piszesz głupoty.
  • Tomek 2021-01-25 21:09:00
    Szkoda ze autor nie wspomniał o pierwszym objawie uszkodzonych talrzykow w rewersie czyli lekkim ciągnięcia na niskich biegach do przodu lub do tylu w zależności które sprzęgła jest uszkodzone. ale to prawda że naprawa rewersu elektrohydraulicznego bywa tańsza od naprawy zwykłego sprzęgła i racja że nie warto z tym zwlekać bo cały kosz rewersu może się po prostu spalić a kosz zamyka się zazwyczaj w 15 tys za regenerowany
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.97.64
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.