PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Szwedzki elektryczny ciągnik Drever 120 z wymiennymi bateriami

Szwedzki elektryczny ciągnik Drever 120 z wymiennymi bateriami
Szwedzki prototyp autonomicznego, elektrycznego ciągnika Drever 120 wygląda dość osobliwie, fot. mat. prasowe

Wyjątkowy szwedzki projekt ciągnika autonomicznego elektrycznego Drever 120 może być pierwszym, który w nieodległej przyszłości zostanie wdrożony szerzej w rolnictwie. A wszystko to ma się ziścić za sprawą opracowywanej przez Szwedów koncepcji modułowej wymiany baterii w maszynach rolniczych i leśnych.



Autonomiczny ciągnik elektryczny Drever 120 o mocy 120 kW (163 KM) i wadze 5 t, opracowywany jest przez firmę Traktorarvid AB z siedzibą w Uppsali pod okiem szwedzkiego instytutu badawczego RISE. Ten drugi odpowiada głównie za opracowanie innowacyjnego modułowego systemu wymiany akumulatorów, który nie tylko stanowić ma o wyjątkowości tej maszyny, ale przede wszystkim ma zdecydowanie przybliżyć dzień, w którym szersze zastosowanie maszyn elektrycznych w rolnictwie i leśnictwie stanie się faktem. W planach jest również elektryczny kombajn zbożowy.

Modułowy, ale i mobilny system wymiany akumulatorów ma być przełomem

Elektryczny ciągnik Drever 120 o mocy 163 KM wyposażony jest w system wymiennych baterii, fot. mat. prasowe
Elektryczny ciągnik Drever 120 o mocy 163 KM wyposażony jest w system wymiennych baterii, fot. mat. prasowe

Jak przyznają naukowcy z instytutu RISE (i nie jest to wiedza tajemna), trudność z elektryfikacją ciężkich maszyn rolniczych polega głównie na tym, że wymagają one znacznie więcej energii niż samochód.

Większa bateria nie rozwiązuje problemu, gdyż po pierwsze znacząco podraża koszt już i tak drogiej koncepcji, a po drugie – i co chyba istotniejsze – tak wyekwipowana maszyna stanie się po prostu za ciężka. Mniejsze baterie z kolei też się nie sprawdzają, gdyż wymagają częstego ładowania.

I tu Szwedzi proponują rozwiązanie salomonowe. Aby zmniejszyć wagę elektrycznej maszyny oraz uniknąć przestojów podczas ładowania akumulatorów w trakcie prac polowych, proponują i opracowują właśnie wymienne akumulatory.

Sam pomysł nie jest oczywiście żadną nowością, bo chociażby chiński producent samochodów elektrycznych NIO w porozumienie z firmą Shell szykują się do budowy pierwszych (na początku w Norwegii) stacjonarnych stacji szybkiej wymiany baterii. No właśnie, stacjonarnych. A naukowcy z instytutu RISE planują wdrożyć je w wersji mobilnej.

– Wymiana baterii to wydajne technicznie rozwiązanie przy niskich kosztach. Dzięki mobilnej stacji wymiany umieszczonej w terenie mamy nadzieję znaleźć zautomatyzowane rozwiązanie, które w końcu będzie można wdrożyć w produkcji – mówi Ola Pettersson, kierownik projektu RISE.

Szwedzi chcą opracować autonomicznego robota, który wyekwipowany w zapas naładowanych baterii stał będzie na skraju pola i w sposób w pełni zautomatyzowany dokonywał ich wymiany w pracującym ciągniku elektrycznym Drever 120. Brzmi nieco jak science fiction, nieprawdaż?

Mają być i inne zalety wymiennych baterii

Baterie w opracowywanym przez Szwedów systemie można wymieniać np. pomiędzy ciągnikiem Drever 120 a maszyną leśną Malwa Forest AB, fot. mat. prasowe
Baterie w opracowywanym przez Szwedów systemie można wymieniać np. pomiędzy ciągnikiem Drever 120 a maszyną leśną Malwa Forest AB, fot. mat. prasowe

Dodatkowymi korzyściami szwedzkiego modułowego systemu wymiany baterii ma być swobodna możliwość ich wymiany pomiędzy różnymi maszynami.

– Dzięki modułowemu systemowi wymiany akumulatorów rolnik może zamówić określoną liczbę naładowanych akumulatorów np. do uprawy wiosennej, które można później zwrócić. Ponadto baterie można będzie przekładać pomiędzy różnymi maszynami. W przypadku małej farmy kilka akumulatorów wystarczyłoby na kilka maszyn. Rozwiązanie to pozwoliłoby więc na lepsze ich wykorzystanie, co przełożyłoby się na minimalizowanie kosztów – podsumowuje Jonas Engström, kierownik projektu RISE.

Kolejną wielką zaletą tego systemu ma być również to, że umożliwi on również dostęp do najnowocześniejszych technologii akumulowania energii mniejszym producentom maszyn. I tak dla przykładu, z opisywanymi wymiennymi bateriami testowany jest również harwester leśny firmy Malwa Forest AB. W normalnych warunkach tego producenta maszyn leśnych, przy rocznym wolumenie produkcji około 100 sztuk, zapewne nie byłoby stać na samodzielne opracowanie maszyn elektrycznych.

Oczywiście Szwedzi nie „odlatują” całkiem i przy całym swoim zaangażowaniu w swój elektryczny projekt ciągnika rolniczego  Drever 120 zdaja sobie sprawę z tego, że silnik spalinowy jeszcze długo nie zostanie wyparty z rolnictwa, czy też leśnictwa.

Chociażby z racji takiej, że może on przecież działać również jako generator prądu w różnego rodzaju pojazdach, a dzięki zasilaniu np. biometanem być rozwiązaniem w pełni ekologicznym. Udowodnili to zresztą ostatnio Litwini opracowując ciągnik hybrydowy Auga M1.

I co Wy, drodzy czytelnicy, na to?



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (2)

  • Ściana dla naiwnych 😎 2021-12-19 07:41:41
    Ściana dla naiwnych 😎
  • Kill 2021-12-18 15:02:51
    Nigdy nie będzie komercyjnych ciągników na baterie które są obecnie montowane w samochodach osobowych

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.174.225.82
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.