PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Tania młocka

Dla wielu gospodarstw najlepszym rozwiązaniem w dobrej organizacji żniw jest zakup kombajnu używanego. Przedstawiamy kilka takich maszyn dla gospodarstw średniej wielkości. Ofert sprzedaży używanych kombajnów jest dużo i udaje się wybrać maszynę w dobrym stanie technicznym. Przy odpowiednim użytkowaniu może ona popracować jeszcze wiele sezonów.



John Deere w akcji

Seria 1000 to często spotykane kombajny John Deere w ofertach maszyn sprowadzanych z Zachodu. Na mniejsze areały przeznaczone są modele: 1032, 1042, 1052 i 1055 produkowane w latach 1983–1989. Standardowy zespół żniwny 1032 ma 2,6 m szerokości, natomiast większy 1055 – 3,65 m (alternatywnie 4,25 m). Mimo niewielkich rozmiarów kombajny mają po cztery klawisze wytrząsaczy, a zbiorniki pojemność 2,1–3,5 m3. Wszystkie wymienione modele są napędzane silnikami John Deere o mocach: 65 (1030), 75 (1042), 85 (1052) i 105 KM (1055). Napęd na przednie koła jest przekazywany za pośrednictwem mechanicznej, 3-stop-niowej skrzyni biegów w zakresie prędkości 1,2–20 km/h.

John Deere 1042 z 1987 r. sprzedający wycenił na 39 tys. zł. Kombajn został niedawno sprowadzony z zagranicy, a licznik wskazuje 1700 mth. Stan techniczny sprzedawca określa na bardzo dobry. Model 1055 kosztuje więcej. W jednej z ofert taki kombajn z 1986 r. wyceniono na 69 tys. zł. Maszyna jest z Danii i była użytkowana tylko w jednym gospodarstwie. W wyposażeniu znajduje się m.in. komfortowa kabina z klimatyzacją, czujnik strat ziarna, elektryczny rewers przenośnika ślimakowo-palcowego i pochyłego.

Na większe powierzchnie odpowiedniejsze będą wydajniejsze kombajny: 1065, 1072, 1075, 1085. Są one napędzane dużymi, 6-cylindrowymi silnikami o mocy 125–195 KM. Skrzynie biegów są mechaniczne, czterobiegowe. Modele 1075 i 1085 można spotkać z przekładnią hydrostatyczną (wersja Hydro). Standardowa szerokość hedera to 3,65 m, a w większych – 4,25 m (możliwa 5,5m). Ceny wymienionych kombajnów wahają się w granicach 40–55 tys. za model 1065. Większe modele są oczywiście droższe, zwłaszcza wyposażone w przekładnię Hydro. Za dobrze utrzymanego John Deere'a 1085 z lat 1985–1988 trzeba zapłacić nawet 80 tys. zł.

Bizon na polu

Bizony – to ciągle częsty widok na naszych polach podczas żniw. Wśród maszyn wyprodukowanych przez dawną Fabrykę Maszyn Żniwnych w Płocku najwięcej ofert dotyczy Bizonów Z056 Super. Produkcję modelu rozpoczęto w 1977 r.i z niewielkimi modyfikacjami trwała ona do 1992 r. Zainteresowanie kombajnami nadal jest spore, bo mają kilka ważnych zalet. Przede wszystkim nie ma problemu z dostępem części, a ich cena wydaje się umiarkowana. O Z056 z całą pewnością nie można powiedzieć, że jest to maszyna nowoczesna. Brak elektrycznych i elektronicznych układów sterowania oraz większość regulacji ręcznych sprawiają, że sporo napraw można przeprowadzić samemu w gospodarstwie, wykorzystując do tego podstawowe narzędzia. Minusem kombajnu jest skomplikowany dostęp do wielu podzespołów i części, słaba jakość niektórych elementów i niski komfort pracy. O klimatyzacji nie ma mowy, większość z nich nie posiadała nawet kabiny.

Sercem Bizona jest 6-cylindrowy, wolnossący silnik Leyland. Maksymalna moc jednostki o pojemności skokowej 6,5 l wynosi 105 KM.Zbiornik na olej napędowy ma pojemność 200 l, a to spokojnie wystarczy na cały dzień pracy. Napęd na przednie koła jest przekazywany przez 3-stopniową skrzynię biegów. Wielu użytkowników narzeka na awaryjność przekładni, zwłaszcza gdy kombajn pracuje w pagórkowatym terenie. Zakres prędkości na każdym z biegów można płynnie regulować hydraulicznym przyspieszaczem. Heder kombajnu ma szerokość roboczą 4,2 m (bardzo rzadko, ale spotyka się także inne szerokości). Zbiornik na ziarno ma pojemność 3 m3.

Za Bizona Super Z056 z początku lat 80. trzeba zapłacić przynajmniej 15–20 tys. zł. Za kombajn z 1984 r.w dobrym stanie technicznym rolnik z województwa łódzkiego zażądał 22 tys. zł. Jak na 24-latka sprzęt jest dość dobrze utrzymany i sprawny. Jeden ze sprzedających wycenił Bizona z 1985 r. na 25 tys. zł. Do maszyny dołączono dodatkowo stół do rzepaku kupiony w ubiegłym roku i dwuletni szarpacz słomy. Kombajn przeszedł remont skrzyni biegów. Sprzedawca deklaruje, że maszyna jest sprawna i gotowa do pracy. Kombajn nie ma kabiny. Nieco nowsze maszyny wyprodukowane po 1986 r., w zależności od stanu technicznego i wyposażenia, wyceniane są od 30 do ponad 50 tys. zł. Na przykład za Bizona z 1991 r. (woj. łódzkie) sprzedający chce 40,5 tys. zł. Ogólny stan maszyny można określić jako bardzo dobry, kombajn ma kabinę i rozdrabniacz.

Nieco nowocześniejszym i wydajniejszym popularnym kombajnem z płockiej fabryki jest Bizon Rekord Z058. Był produkowany od 1985 r. aż do początku bieżącego stulecia już pod niebieskim szyldem New Holland. Najwięcej ofert sprzedaży dotyczy jednak maszyn, które zjechały z taśm produkcyjnych przed 2000 r.Model Z058 jest napędzany mocniejszym niż w Z056 silnikiem o mocy 120 KM i ma zbiornik na ziarno o pojemności 3,5 m3. Kombajny te wyposażano standardowo w kabinę, podniesiono komfort użytkowania choćby przez hydrauliczne otwieranie rury wysypowej. Ceny najstarszych modeli zaczynają się od 35–40 tys. zł. Za nowszy, wyprodukowany w 1990 r.,właściciel, będący pierwszym użytkownikiem, żąda 66 tys. zł (możliwa negocjacja). Maszyna jest zadbana, garażowana, na bieżąco serwisowana i całkowicie sprawna. Z tyłu zamontowano rozdrabniacz. Dla uprawiających rzepak atutem kombajnu będzie dodatkowa przystawka z bocznymi kosami. Zakup Rekorda z 1997 r.wiąże się z wydatkiem nawet 100 tys. zł. Oferta dotyczy niezbyt wyeksploatowanego kombajnu z szarpaczem słomy, który przepracował 2275 mth.

Klasyki Claasa

Jednym z najpopularniejszych kombajnów zbożowych Claas jest Dominator. Historia tego modelu sięga 1970 r., a produkcja trwa nieprzerwanie do dzisiaj. Dominator cieszy się dobrymi opiniami wśród użytkowników. Wśród maszyn z drugiej ręki najwięcej ofert dotyczy kombajnów wyprodukowanych w latach 1985–1995. Wybór jest duży i dotyczy kilkunastu wersji. Najmniejsze oznaczone są symbolami: 38S, 48S, 58S, 68S i dostępne są z czterema szerokościami hedera – od 2,7 m w wersji 38S, do 3,9 mw 68S. Podzespoły kombajnów napędzane są silnikami Perkinsa o mocy 75 (38S)–105 KM (68S). W jednej z ofert Dominatora 68S z 1988 r. wyceniono na 45 tys. zł.Stan techniczny kombajnu jest bardzo dobry, ale to wersja bez kabiny. W wyposażeniu znajduje się oryginalny szarpacz słomy. Taki sam model, ale z 1993 r., wyposażony w klimatyzowaną kabinę kosztuje 71 tys. zł. Stan licznika wskazuje niewiele, bo 2000 godzin pracy.

Jednostki napędowe większych Dominatorów to 6-cylindrowe silniki Perkins lub Mercedes Benz. Model Dominator 78S z 1989 r. w ofercie jednego z dilerów zachodnich maszyn używanych kosztuje 65 tys. zł. Maszynę napędza 120-konna jednostka, a moment obrotowy jest przekazywany na koła przez trzystopniową skrzynię biegów. Kombajn może poruszać się z prędkością 1,9–21 km/h. Heder ma 3,9 m, a w zespole czyszczącym pracują cztery klawisze przetrząsaczy. Zbiornik na ziarno może zmieścić 4,2 m3 zboża.

Większymi maszynami z tej serii są kombajny oznaczone symbolami: 88S, 98S, 108S. Litera S oznacza mechaniczną skrzynię biegów, ale często można spotkać maszyny z przekładnią hydrostatyczną. Oznaczone są wtedy symbolem SL. Jedna z firm handlowych oferuje Dominatora 98 SL za 115 tys. zł. W cenę wliczony jest transport na terenie Polski. Kombajn wyprodukowano w 1990 roku i wyposażony jest m.in. w klimatyzację, skrzynię biegów z rewersem, nowoczesny system czyszczenia ziarna z sitami 3D. Dominator 98 SL to dość duży i wydajny sprzęt, który sprawdzi się także w większych gospodarstwach. Jego szerokość robocza to 5,1 m, a zbiornik na ziarno ma ponad 5 m3 pojemności. Zespół czyszczący jest pięcioklawiszowy. Całość jest napędzana turbodoładowanym silnikiem Mercedesa o pojemności prawie 6 l i mocy 170 KM (są też wersje 150-. i 162-konne).

New Holland

Spośród używanych, niewielkich maszyn zagranicznych, ciekawą propozycją są kombajny New Holland z serii 8000 (8030, 8040, 8050). Charakteryzują się dość prostą konstrukcją, w której nie zabrakło najbardziej przydatnych dodatków typowych dla nowoczesnych maszyn. Na uwagę zasługuje kabina „akwarium” (dostępna w niektórych modelach), w której nie ma łączeń w postaci słupków bocznych lub poziomych, a przednia szyba jest wychylona do przodu pod dosyć szerokim kątem. Taka konstrukcja daje bardzo dobrą widoczność na zespół żniwny. Najmniejszy model (8030) jest napędzany silnikiem Fiata o mocy 87 lub 91 KM. W pozostałych modelach pracują jednostki napędowe Ford o mocy 105–118 KM.

Jedna z ofert sprzedaży dotyczyła modelu 8050 z 1988 r. Maszyna w świetnym stanie technicznym została sprzedana za 50 tys. zł. Kombajn wyposażono m.in. w klimatyzowaną kabinę, szarpacz słomy, hydraulicznie otwieraną rurę wysypową i elektryczny czujnik straty ziarna. W wyposażeniu znalazły się także kierownice do równomiernego rozrzutu plew. Heder ma szerokość 3,96 m. Według wskazań licznika silnik przepracował 3000 mth. Mniejszy model 8040 z 1986 r. sprzedający wycenił na 39,5 tys. zł. Mimo że kombajn ma już 22 lata, przepracował zaledwie 2100 mth, co potwierdza nienaganny wygląd podzespołów. Zespół żniwny ma szerokość 3,6 m. Maszyna jest wyposażona w kabinę i rozdrabniacz słomy.

Dronninborg z Danii

Mniej znane są duńskie kombajny Dronninborg. Warto zwrócić uwagę na maszyny tej marki, bo za stosunkowo niewielkie pieniądze można kupić całkiem dobrze wyposażony kombajn, np. serii 7000 lub 8000. Wśród użytkowników maszyny cieszą się opinią mało awaryjnych i czysto młócących. Nie ma również problemu z dostępem do części zamiennych, gdyż pasują te od Massey Fergusona (część również z polskiego Bizona), a silniki są produkowane przez Perkinsa lub Valmet.

Za Dronninborg 8000 Hydrostatic sprzedający żąda 35 tys. zł. Mimo że kombajn jest wiekowy, bo wyprodukowany w 1984 r., ma m.in. klimatyzowaną kabinę, rozdrabniacz słomy i hydraulicznie otwieraną rurę. Silnik to 6-cylindrowy turbodoładowany Perkins o mocy 153 KM. Skrzynia biegów jest hydrostatyczna i ma dwa przełożenia. Heder zajmuje pas zboża o szerokość 4,3 m, a w potężnym zbiorniku można zmagazynować ponad 6 m3 ziarna. Dokładne i wydajne czyszczenie ziarna wspomaga 5 wytrząsaczy. Dronninborg 7500 Hydrstatic ma podobne parametry co 8000. Maszyna z 1985 r. została wyceniona na 38 tys. zł.

Źródło: Framer 13/2008



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.232.88
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.