Marka New Holland opierając się na latach doświadczeń, obserwacji zmian na rynku paliw oraz bazując na opinii Klientów postanowiła stworzyć ciągnik, pozwalający uniezależnić użytkowników ciągników od zewnętrznych źródeł zasilania dając jednocześnie możliwość zasilania maszyn paliwem alternatywnym w postaci metanu wytwarzanego w biogazowni, lub gazu CNG dostępnego w coraz większej ilości stacji tankowania w Polsce.  Obserwując trendy sprzedaży zdecydowano, że ciągnik T6 jako maszyna bardzo popularna, a zarazem o bardzo wszechstronnym zastosowaniu, idealnie wpisuje się w koncepcję ciągnika zasilanego „zielonym” paliwem.

Koncepcja ciągnika na metan New Holland

Silnik zastosowany w ciągniku T6 Methane Power przystosowany jest do zasilania różnego rodzaju paliwami gazowymi.

Ciągnik zasilany gazem to projekt który w głowach konstruktorów New Holland pojawił się już blisko dekadę temu. Pierwszy prototypu ciągnika zasilanego metanem powstał w 2013 r. New Holland nieprzerwanie testował go na całym świecie. W 2020 r. na polach uprawnych pojawiały się pierwsze ciągniki pochodzące z produkcji seryjnej. Konstrukcja jednostki napędowej nowej T6-stki METHANE POWER opiera się na sprawdzonym silniku wysokoprężnym od New Holland. Przeszła ona jednak wiele modyfikacji zaczynając od układu zasilania paliwem poprzez układu chłodzenia, smarowania, zarządzania silnikiem a na układzie wydechowym kończąc. Wszystkie komponenty przystosowane zostały do zasilania nowym paliwem.

New Holland T6.180 Methane Power posiada 6-cylidrowy silnik NEF NG 6,7 l.  Producent podkreśla, że moc, moment obrotowy (wynoszący 740 Nm), funkcjonalność i trwałość silnika, są takie same jak w modelach zasilanych olejem napędowym.

Kupuj nowe maszyny na preferencyjnych warunkach

Wydajność i funkcje ciągnika również pozostają takie jak w modelach z silnikami wysokoprężnymi. T6 napędzany metanem możemy skonfigurować z przekładnią Electro Command, automatycznym WOM, przy tym ciągnik posiada udźwig do 7800 kg, przepływ hydrauliczny 113 l/min oraz funkcje rolnictwa precyzyjnego z ISOBUS III.

Metan jest gazem lekkim, jednak objętościowo zajmuje sporo miejsca. Przedni bak ma pojemność 270 l co w przeliczeniu daje 47 kg gazu. fot AdK
Metan jest gazem lekkim, jednak objętościowo zajmuje sporo miejsca. Przedni bak ma pojemność 270 l co w przeliczeniu daje 47 kg gazu. fot AdK

Jedyną różnicą jaką może odczuć operator będzie paliwo jakie tankuje do traktora. Tu warto zwrócić uwagę, że na jednym kg gazu ciągnik może przepracować w przybliżeniu tyle ile na 1 l oleju napędowego. Standardowo ciągnik na gaz wyposażony jest w 7 zbiorników do których zmieści się łącznie 32 kg gazu. Dodatkowo może zostać wyposażony w 3 zbiorniki zainstalowane z przodu maszyny, mogące pomieścić łącznie 270l/47kg paliwa.

Ciągnik jest przeznaczony do prac – z umiarkowanym obciążaniem. Podczas prac polowych wymagających użycia większej mocy silnika jak np.: orka lub operacje z cięższym sprzętem należy wziąć pod uwagę konieczność częstszego tankowania.

Serwis ciągnika na gaz 

Okresy między przeglądami są takie same i powinny sprowadzać się wymiany oleju co 600 h pracy. Ciągnik będzie jeszcze łatwiejszy w serwisowaniu od swoich klasycznych "braci" ponieważ wyposażony jest w bardzo prosty układ oczyszczania spalin w postaci trójdrożnego katalizatora, nie wymaga stosowania czynnika AdBlue, jak i filtra cząstek stałych.

Koncepcja maszyn na CNG zakłada nie tylko ograniczenie wykorzystania paliwa kopalnego. Metan, który nie zostaje wyemitowany do atmosfery daje wynik ujemnego śladu węglowego. fot. AdK
Koncepcja maszyn na CNG zakłada nie tylko ograniczenie wykorzystania paliwa kopalnego. Metan, który nie zostaje wyemitowany do atmosfery daje wynik ujemnego śladu węglowego. fot. AdK

Traktor na metan 

Koncepcja ciągnika New Holland T6 Methane Power była testowana od chwili jej wprowadzenia w 2013 r. Ciągnik szybko wszedł do seryjnej produkcji i przykładowo w 2020 r. we Włoszech można było już kupić pierwszy ciągnik zasilany metanem. Są one także bardzo popularne w Niemczech, z uwagi na znaczną ilość biogazowni. W gospodarstwach wytwarzających biogaz – ciągnik może pracować za darmo.

Opłacalność ciągnika na metan

Wykorzystywanie maszyn napędzanych metanem, który pozyskiwany jest na gospodarstwie wydaje się mieć same plusy.  Należy jednak wziąć pod uwagę inwestycję w infrastrukturę. Sama stacja uzdatniania i oczyszczania gazu może wynieść ok. 1 mln zł. Tym niemniej ciągnik może być tankowany na standardowych stacjach paliw mających w swojej ofercie gaz CNG. Wspomnieć także należy że istnieje także możliwość skorzystania z mobilnych stacji zasilana gazem.

− Ciągnik z napędem na metan nadaje się do gospodarstwa, gdzie ten gaz jest wykorzystywany jako rozwiązanie kompleksowe – do produkcji energii, ogrzewania budynków, zasilania gospodarstwa – w tym również ciągnika. Wówczas to rozwiązanie sprawdza się idealnie. Daje przede wszystkim bezpieczeństwo rolnikom, gdyż pozwala na bardzo dużą niezależność od sytuacji polityczno-ekonomicznej, przy tym nie odczuwa się różnicy w wydajności ciągnika − mówi Leszek Żuchowski, specjalista traktorów New Holland w CNH Industrial Polska, i dodaje − Ważnym odbiorcą tej maszyny są również firmy transportowo-komunalne oraz jednostki samorządu terytorialnego. Ciągnik T6MP to maszyna zasilana przyszłością, czyli różnymi rodzajami paliw gazowych – metan (mieszanina tego gazu) ale i CNG, nie przywiązuje tej maszyny tylko do nielicznych w naszym kraju instalacji metanowych z potrzebną infrastrukturą do tankowania ciągnika. 

Cena New Holland T6 Methane Power będzie oficjalnie podana przez dealerów w najbliższych tygodniach.