PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Traktory na „zimówkach” już od następnej zimy! Nowy obowiązek i kary

Traktory na „zimówkach” już od następnej zimy! Nowy obowiązek i kary "Zimówki" w traktorach - od kiedy będą obowiązywały nowe przepisy? fot. Tomasz Kuchta

Niestety potwierdzają się nieoficjalne informacje, mówiące o nowym obowiązku dla rolników. Od przyszłego sezonu ciągniki rolnicze w czasie zimy będą musiały obowiązkowo poruszać się na oponach zimowych.



Sprawa, która w środowiskach rolniczych przez lata wywoływała sporo emocji została właśnie przesądzona na szczeblu europejskim. Co ciekawe, Polska jest jednym z nielicznych krajów, gdzie nowe prawo ma zacząć obowiązywać.

Ma być bezpieczniej…

Kontrowersyjna ustawa była obiektem dyskusji w instytucjach europejskich już od kilku lat. Wydawało się nawet, iż temat ten zupełnie umarł. Niestety nic bardziej mylnego – zeszłoroczna rekordowo ciepła zima po prostu odsunęła w czasie przegłosowanie nowych przepisów prawa.

- W ubiegłym roku głosowanie nad uchwałą nie uzyskało wymaganej większości w Parlamencie. Wczoraj jednak przy jednomyślnym głosowaniu krajów Europy Zachodniej sprawa została przesądzona – komentuje John Waltord, Europejski Naczelnik ds. Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym.

Jak się okazuje, nowe przepisy nie obejmą wszystkich krajów Wspólnoty, a jedynie wybrane z nich: Polskę, Czechy, Słowację, Litwę, Łotwę, Danię, Szwecję oraz Finlandię.

- Taka decyzja podyktowana jest kwestiami klimatycznymi. Dane pogodowe jasno pokazują iż to tylko w tych krajach zachodzi konieczność stosowania opon zimowych w ciągnikach. Oczywiście opony zimowe będą mogły być stosowane w pozostałych krajach UE, jednak na zasadzie dobrowolności – dodaje Waltord.

Kogo obejmie nowy obowiązek?

Przepisy mówią jasno, iż popularne „zimówki” będą musiały być stosowane we wszystkich ciągnikach rolniczych poruszających się po drogach publicznych w okresie od 1 listopada do 31 marca.

- Co w sytuacji, gdy ja dosłownie 3 razy w ciągu zimy wyjeżdżam ciągnikiem do pobliskiego skupu, aby sprzedać zmagazynowane płody rolne? Czy też muszę kupować nowe opony? – pyta rozgoryczony rolnik z Podlasia.

Niestety w takiej sytuacji nowe przepisy są bezwzględne i nie przewidują żadnych wyjątków:

„W czasie okresu zimowego, każdy uczestnik ruchu drogowego poruszający się pojazdem mechanicznym w typie ciągnika rolniczego jest zobowiązany do stosowania opon o zimowej specyfice bieżnika” – Art.12 ust.54 Ustawy o Bezpieczeństwie W Ruchu Drogowym.

Dwie, czy cztery zimówki?

Ilość opon zimowych stosowanych w ciągniku będzie odpowiadała rodzajowi napędu.

– Traktory z napędem jedynie na tylną oś będą musiały posiadać tylko dwie opony zimowe na osi napędowej. Na tej samej zasadzie ciągniki z napędem 4x4 będą musiały zostać wyposażone w 4 opony zimowe – dodaje Andrew Borsuk z BwRD.

Opony zimowe będą wyglądały zupełnie inaczej w stosunku do klasycznych opon rolniczych. Bieżnik w charakterystyczną „jodełkę” całkowicie zniknie, a jego miejsce zajmą opony o zdecydowanie większej powierzchni styku z podłożem. Sama mieszanka gumy ma być dużo bardziej miękka – podobnie, jak to ma miejsce w przypadku aut osobowych.

Kto zyska, a kto straci?

Z informacji do jakich dotarliśmy, wynika iż rolnicy nie mają co liczyć na jakiekolwiek dofinansowanie w zakresie zakupu opon zimowych. Taka inwestycja uderzy ich zatem mocno po kieszeni. Porównaliśmy kilka standardowych opon do opon zimowych i zauważyliśmy, że „zimówki” będą średnio droższe o ok. 10 proc.

- Weźmy pod uwagę oponę o rozmiarze 650/65R38, gdzie porównując tego samego producenta opona klasyczna kosztuje 10 tys. zł, a opona zimowa 11,5 tys. zł brutto. W przypadku nieco mniejszej opony o rozmiarze 420/70R28 różnica na niekorzyść „zimówki” wyniesie ok. 500 zł – dodaje Rafał Gębur z firmy Traktorex Oponex.

Prosty rachunek pokazuje zatem, iż w zależności od wielkości ciągnika nowy obowiązek obarczy rolników wydatkami na poziomie od kilku, do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych za wyposażenie zaledwie jednego traktora w opony zimowe!

- Nie powinniśmy patrzeć na to jedynie przez pryzmat pieniędzy, gdyż celem nadrzędnym tej ustawy jest troska o bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. A jak pokazały nasze szeroko zakrojone testy standardowych opon rolniczych, oferują one znikomą kontrolę nad ciągnikiem w razie wpadnięcia w poślizg. – tłumaczy Tom Ficker z Europejskiego Zrzeszenia Producentów Opon.

A co na to rolnicy?

- To jakiś poroniony pomysł, oprócz gospodarstwa prowadzę firmę zajmującą się zimowym utrzymaniem dróg, gdzie ze sprzętem odśnieżnym pracujemy siedmioma ciągnikami. Mam z dnia na dzień dołożyć kilkaset tysięcy złotych do jakiegoś widzimisię urzędników? Nigdy w życiu – odpowiada Mariusz Byk, nasz czytelnik z Wielkopolski.

- Dlaczego nikt o tym nie mówi? Dlaczego po cichu przepycha się tak ważne z punktu widzenia rolników ustawy? Dlaczego milczą organizacje rolnicze? – wykrzykuje Józef Wybitny, rolnik z spod Kutna.

Niestety większość wypowiedzi, ze względu na padające określenia nie nadaje się do przytoczenia. Jednak trudno się dziwić rolnikom w takiej sytuacji.

Są również głosy poparcia dla takiej ustawy:

- Tyle traktorów widziałem zimą w rowach, tyle wypadków z ich udziałem, że uważam iż ten nowy obowiązek może przynieść wiele korzyści wszystkim uczestnikom ruchu – przedstawia swoją opinię napotkany na parkingu kierowca ciężarówki. Na pytanie, czy byłby za wprowadzeniem podobnych przepisów w samochodach ciężarowych, mężczyzna puka się w czoło i gorączkowo zamyka drzwi do swojego Dafa.

Testy już trwają

W ciągu dwóch ostatnich sezonów zimowych na terenie niektórych krajów UE realizowano testy opon zimowych w ciągnikach. Kilka kompletów opon trafiło także do krajowych rolników.

Jednym z ich testerów był Stanisław Kiszonka z Pędziwólki.

- Koledzy się ze mnie śmieją, mówiąc: Staszek, dlaczego jeździsz na łysych oponach? Zdają się być zdumieni słysząc o „zimówkach” w ciągniku. Tak to jest z innowacjami, najpierw są wyszydzane, a dopiero później szeroko stosowane przez ogół. Cieszę się, że mogłem wziąć udział w takim teście i jak najbardziej popieram pomysł. Bezpieczeństwo wszakże jest bezcenne – dodaje Kiszonka.

Z relacji Kiszonki wynika, że opony bardzo dobrze radzą sobie w zimowych warunkach drogowych, jednak pewne zarzuty można mieć do ich użytku w terenie, gdzie łatwo tracą trakcję.

Srogie kary…

W ustawie znajdziemy także zapisy dotyczące przewidzianych sankcji za nieprzestrzeganie prawa. W razie kontroli drogowej policja może nałożyć na operatora ciągnika łamiącego ten nakaz mandat w wysokości od 500 do 1000 zł oraz zatrzymany zostanie wówczas jego dowód rejestracyjny.

Dowód rejestracyjny będzie mógł być oddany jedynie po uzyskaniu pozytywnej opinii diagnosty, który stwierdzi obecność opon zimowych na ciągniku, jak również po okazaniu dokumentu zakupu nowych opon zimowych.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (123)

  • Rolnik 2021-04-09 17:56:49
    Lobbyści działają w każdej branży.
  • Niezależny 2021-04-08 10:20:26
    Mam nadzieję, że ci co głosowali za tymi przepisami równierz kupią se zimówki ale na mózgi ,może wtedy przestaną po nas jeździć jak po lodzie.
  • Grzegirz 2021-04-08 08:55:36
    A dlaczego na liście tych krajów nie znalazły się Niemcy, Francja, Austria, czy nawet Włochy, skoro u nich też są regiony, gdzie zimy są jeszcze bardziej dokuczliwe, niż u nas??? Zapomniałem, to przecież nasi rolnicy mają być mniej konkurencyjni od nich wydając na utrzymanie sprzętu większe nakłady finansowe. Gdzie jest nasz rząd w tym momencie, tak podobno dbający o nas?
  • P 2021-04-06 22:59:03
    Większość z rządzących traktora nie widziało a w te opony to gwozdzie wbija żeby zimowe były czy jak. Kpina,moze może gestrzy protektor. Albo jakiś baran nenasze nerwy cwiczy
  • Gekon 2021-04-06 16:52:04
    Rolniki siana mają w brut
    • Piotrek 2021-04-07 08:07:10
      Ciągnik kosztuje koło 200tys zł a takie opony do niego z 30-50tys zależy od mocy, większość nawet nie należy do rolnika tylko do banku i kredyty na 10-15l,
    • Bozena 2021-04-07 10:07:07
      Zostań rolnikiem to i ty będziesz miał siana w brud.Nie masz zielonego pojęcia o rolnictwie fachowcy marny
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 100.26.179.251
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.